[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]

Brf debatt - del 43
Debattinlägg under tiden:
1sept. 2003 - 30 sept. 2003


30 sept. Anita och Verner Nilsson

FRAM FÖR FLER HÄRLIGA ARTIKLAR !

I artikeln "från jämlikhet till jämmerlighet", som Mats Lönnerblad skrivit, kommer många sanningar fram. Tänk om Domstolarna varit opartiska! Då hade inte så många företag och enskilda drabbats så fruktansvärt hårt och blivit så djävulskt nedtrampade. Tragedierna kunde ha undvikits.

Politik och bank påverkade domarna. På det sättet blev allt jävigt. Ett sådant domslut är av intet värde. Vad gjorde Högsta Domstolen, när akten sändes till dem med alla klagorop? Jo, blundade och så var saken ur världen trodde de som undertecknade utan att ha läst. Men ack vad alla dessa, som gått maktens ärenden, bedragit sig.

Vi ger oss aldrig. Har man rätt skall även rätt gälla. De som ska drabbas är de som gått jäviska vägar och utfört djävligheter i stora mått. Finns ni journalister med mod och kurage, så häng ut de verkliga brottslingarna!

Mats Lönnerblad! Fram med fler härliga artiklar. Vi läser och begrundar dem gärna. Tack! Dock en liten undran:

är det våra oärliga politiker med diktatoriska ledare, som gör allt så förtvivlat? De kan väl inte forma ett rättsväsende.

Anser Anita och Verner Nilsson.
Tfn. 0430-214 32


30 sept. Mats Lönnerblad

"CYNISK SAMORDNINGSIVER"

Svar till Hans Andersson

skriver regeringsrättens ordförande Hans Ragnemalm och kammarrättspresidenten Per Anclow under "Brännpunkt" den 28 september angående idén att slå samman allmänna domstolar med förvaltningsdomstolar, för att den vägen spara pengar.

Allt som framgår i den artikeln är att man inte vill vara med att samordna.

Hur rättssäkerheten skall kunna förbättras i Sverige framgår däremot inte av något av de inlägg som domarna hittills lyckats prestera i den "maratondebatt" som nu pågår om domstolarna på Bankrättsföreningens hemsida !

Mats Lönnerblad


30 sept. Mats Lönnerblad

RÄTTSSTATEN MÅSTE ÅTERUPPRÄTTAS

Svar till Anita och Verner Nilsson

Det håller jag med makarna Nilsson om. Domvillor måste rättas, och rättsliga övergrepp beivras, för att rättsstaten på nytt skall kunna fungera.

Som det nu förhåller sig vill får domstolarna mer och mer att göra, utan att de kan förklara varför.

Vore det inte dags med lite självanalys för att kunna rätta felen och återupprätta rättsstaten ?

Mats Lönnerblad


29 sept. Anita och Verner Nilsson

NU FÅR DET VARA SLUT PÅ ONDSKANS HÄRJANDE !

På 80-talet demonstrerade vi utomlands bland annat i Strasbourg för att Europa skulle få veta hur illa svenskarna behandlades eftersom rättsväsendet ej fungerade.

Då fick man höra: "i Olof Palmes land!?"

Olof Palme mördades. Hur kunde det hända i Sverige? Nu är vi där igen, vår strålande utrikesminister Anna Lindh är nu också borta.

Även en liten femårig flicka kunde en mördare sticka ner. Vakna, vakna Herr Justitieminister! Basunera ut, att nu får det vara slut på ondskans härjande och att rättsstaten skall återupprättas till 100 procent. Låt detta ske genast = omedelbart!

Vi vet, att det ej går på en dag, men låt det ej bli tio även om Sverige är lamslaget just nu, så låt adrenalinet rinna till och handla.

Bort med allt makt- och myndighetsmissbruk så blir landet åter en rättsstat där likhet inför lagen gäller och demokratin inträder.

Mats Lönnerblad! Kan man hoppas på att de rättrogna lagkunniga nu vågar ryta till och få slut på allt detta onda, som just nu tagit överhand?

Det är ju hopp om att det goda och rätta skall segra som driver oss påhoppade att fortsätta vår kamp. Är det möjligt att justitieministern låter juridiken tala?

Undrar Anita och Verner Nilsson
Tfn, 0430 -21432


29 sept. Hans Andersson

ÄR DET RIMLIGT ATT RÄTTSSÄKERHETEN AVRUSTAS I SAMMA SNABBA TAKT SOM VÄLFÄRDSPOLITIKEN ?

I så fall har vi svenskar inte mycket att se fram emot.

Domarna måste stå emot regeringens sparkrav och samtidigt anslå den tid åt varje mål som behövs.

Det är ingen som tjänar på ett åderlåtet domstolsväsende som inte har tillräckligt med kraft och ork att utföra sina arbetsuppgifter.

Hans Andersson


29 sept. Mats Lönnerblad

NÅGOT BEHÖVER GÖRAS FÖR ATT RÄDDA DOMSTOLSVÄSENDET...

...skriver makarna Nilsson i sitt senaste inlägg. Problemet är att alla vet om vad som är fel, men ingen gör något.

Myndigheternas flathet beror till en stor del på den ökade politiseringen inom domstolsväsendet. Tidigare vågade även de högsta domarna stå upp för vad de trodde på.

Regeringsrådet Gustaf Petrén föregick med gott exempel. Det var han som på sin tid startade medborgarrättsrörelsen, där jag själv sedan några år tillbaka är vice ordförande.

I dag känner jag bara några pensionerade domare som är medlemmar i denna organisation.

Vad har hänt med alla aktiva domare ? Vågar de inte längre stå för vad de tror på, borde de i stället byta yrkesbana !

Mats Lönnerblad


28 sept. Anita och Verner Nilsson

SORG OCH GLÄDJE

Hovrättslagman Per Eriksson uttalar sig positivt om att något behöver göras för att rädda domstolsväsendet. Hoppet tänds men grusas igen, eftersom tystnaden inträder.

Varför är Ni myndighetspersoner så bleka? Ta fram den gamla vikingen i Er, så kan Sverige kanske räddas. Vi vet nu alla, att ondskan försöker segra. Gör allt Ni kan för att så ej sker även om den kommit långt.

Hos Er lagkunniga är det bara viljan som tycks fattas. Strunta i vad andra tänker. Gå rakt fram. Visa pondus och mod! Vi svenskar är ej skyddade varken till liv eller lem och vars och ens ägodelar ska vi inte tala om. Det är hemskt!

Mats Lönnerblad! Varför är myndigheter så banala att de tror att de kan vara så flata och oengagerade som de är? Att någon gör ett uttalande som gläder oss blir ju bara en liten karamell att suga på en kort stund. Mördare får gå lösa och ställa till med vad som helst till och med mörda både vår duktiga utrikesminister och en liten femårig flicka.

Är vi på väg in i ett gangstervälde?

Undrar Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 -21432


28 sept. Hans Andersson

DOMSTOLARNAS UNIKA STÄLLNING HAR GÅTT FÖRLORAD

Därför är det viktigt att hela rättsväsendet rustas upp,
för att verksamheten åter skall fungera.

Besparingskraven som nu finns på domarväsendet måste slopas. Utbildningen av den nya generationen domare måste anpassas till det europeiska rättsväsendet.

Hans Andersson


26 sept. Mats Lönnerblad

UNDER TRETTIO ÅR HAR SVERIGE GÅTT FRÅN POSITIONEN SOM RIKEMAN TILL FATTIGHJON

Svar till Lars Viberg

1970 innehade Sverige en position nära toppen i välståndsligan. Sedan har det gått raskt utför.

I dag borde Sverige ha varit det allra rikaste landet i världen om bara politikerna från vänster till höger sett om sitt hus i tid och gynnat företagsamheten.

I stället har man satsat alla resurser på den offentliga förvaltningen som har blivit ineffektiv och ohederlig.

Dessutom tilläts bankerna slå ut en stor del av det svenska näringslivet under bankkrisen.

Med facit i hand måste vi erkänna att vi har en alldeles för stor offentlig sektor och en för liten industrisektor.

Och för lite nyföretagande i landet.

Det är därför inte bara den ökande "sjukligheten" som är problemet. För stora utgifter och för små inkomster beror bara på en sak. Att landet styrs på ett ineffektivt sätt och att de företagare som hittills svarar för landets försörjning, söker sig utomlands med sina företag.

Mats Lönnerblad


26 sept. Mats Lönnerblad

DOMSTOLARNA STRUNTAR I KRITIKEN !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Det visar de olika intressanta och kritiska inläggen på Bankrättsföreningens hemsida, som omfattar flera tusen inlägg i debatten, bara under de sista åren.

Inte under någon gång har fortfarande någon domare kunnat yttra sig till sitt försvar, som handlar om den grova misskötsel som för närvarande förekommer i det svenska rättsväsendet.

Rättsväsendet både blöder och förblöder om ingenting radikalt gör för att komma till rätta med den politiska styrningen av den samlade svenska domarkåren.

Mats Lönnerblad


26 sept. Mats Lönnerblad

UTBILDNINGEN AV SVENSKA DOMARE ÄR POLITISKT INRIKTAD

Svar till Hans Andersson

Det är därför domarna inte längre vet hur de skall klara av sina arbetsuppgifter, och varje tvistemål blir alltmer komplicerat och tar längre tid att lösa.

I stället för att döma juridiskt, tvingas dagens domare att döma politiskt, vilket strider mot gängse rättsregler då dessa ständigt krockar med lagarnas politiska förarbeten.

Resurserna bör därför satsas på bättre domarutbildning samtidigt som Domstolsverket (DV) läggs ner, eftersom DV inte har något annat än en politisk funktion och bara kostar pengar.

Mats Lönnerblad


25 sept. Hans Andersson

KVALITÉN SAKNAS

Domstolarna i Sverige kan inte längre garantera god kvalitet i sina avgöranden !

Domstolsväsendet slås mot regering och riksdag för sin existens anser hovrättslagman Per Eriksson.

Välskrivna domar hör snart till rättshistorien anser han.

Min fråga till hovrättslagman Per Eriksson är vad han själv gör för att upprätta hålla en god kvalitet i de mål han själv dömer i ?

Hans Andersson


25 sept. Anita och Verner Nilsson

DET GÄLLER ATT TANKEN LEDER TILL HANDLING

Ett rättsväsen som blöder för med sig så mycket tråkigheter. Varför görs inget mot detta och den som har makt att stoppa eländet (?) Hovrättspresident Johan Hirschfeldt kanske funderar på saken, men det gäller att tanken leder till handling, omedelbart.

Så fort domvilla uppstår ska ärendet givetvis omprövas på rätt sätt. Människor ska få känna sig trygga. Som det nu är fungerar varken polis eller rättsväsendet. Man är oskyddad till både egendom och person. Hovrättspresidentens uppvaknande ger oss framtidshopp så låt inte John Blund få återkomma.

Mats Lönnerblad! Vi tycks leva i en ond värld och tid. Detta skyller vi på det blödande rättsväsendet, där ingen ser till att lag och ordning gäller. Våra myndigheter ska styras av så effektiva lagkloka att de genast är på alerten om något händer och helst kunna förebygga diverse ting.

Det som hänt nu, att vi mist vår uppskattade utrikesminister Anna Lindh, visar att inget fungerar. Lev upp till hennes minne. Var effektiva och klarsynta, så går vi en ny tid till mötes.

Anser Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 - 21432


25 sept. Mats Lönnerblad

KRAVEN PÅ RÄTTSVÄSENDET UPPFYLLS INTE LÄNGRE

Svar till Anita och Verner Nilsson

De fyra krav som varje svensk medborgare bör ha på rättsväsendet uppfylls inte längre. Begångna brott
beivras inte som sig bör.

Enskilda tvistemål samlas på hög utan att avgöras i tid. Tvister mot den offentliga förvaltningen avgörs inte på ett korrekt sätt. Myndigheter och politiker som sviker sina plikter åtalas inte.

Mats Lönnerblad


24 sept. Lars Viberg

DEN BORGERLIGA REGERINGEN HAR SETT TILL SÅ ATT DEN STÖRSTA POSTEN ÄR RÄNTAN PÅ STATSSKULDEN

Eftersom beskattningstaket redan är nått finns det ingen annan möjlighet än att försöka dra ner lite här och där.

De statliga företagen, som tidigare gick under benämningen "Statens affärsdrivande verk" står ju på ruinens brant.

SJ t.ex. hyr den rullande materielen i tredje hand efter att även ha sålt hyreskontrakten. Vidare lär ju alla fängelser och häkten vara överfulla och inte kunna ta emot flera.

Lars Viberg


24 sept. Mats Lönnerblad

EG-DOMSTOLEN OCH EUROPADOMSTOLEN VISAR VÄGEN

Svar till Patrick S Risberg

När det gäller de viktiga praxisfrågor som Patrick S Risberg berör i sitt inlägg, så har jag själv gett upp, när det gäller utvecklingen av rättsväsendet i Sverige, som blir mer och mer politiserad.

Praxis i frågor som rör straff före rätt, omvänd bevisbörda och preskription avgörs för närvarande i EG-domstolen och Europadomstolen till Sveriges nackdel.

Men den svenska regeringen är fortfarande styvnackad och har hittills vägrat ta rättelse i andra fall än i de fall som EG-domstolen och Europadomstolen redan dömt till Sveriges nackdel.

Mats Lönnerblad


24 sept. Anita och Verner Nilsson

ETT EXPLOSIONSLIKNANDE UPPVAKNANDE

SvD 15/9-03 visar ett explosionsliknande uppvaknande i Domstolsverket.

Vi tackar varmt de 28 lagmän, som nu följt Johan Hirschfeldts och Per Erikssons fotspår och hoppas att lavinen rullar rakt på vår Justitieminister och ger hela justitiedepartementet ett hiskeligt vrål: "Hit med pengar!"

Man bönar och ber men när det ej hjälper får man ta till något mera effektivt. Lagkloka kan väl omringa och tvinga ministern att lyssna. Låt honom ej slippa ut förrän han förstår, att det är allvar och inte lek. Björnen sover, kan ni göra en annan gång.

Skämt åsido. Nu är det ju så, att allt blir inte bättre bara för att pengar rullar in. Tyvärr finns det domare, som ej gör vad de ska. Vi har många exempel på att ett mål kan avgöras snabbt och effektivt. (En så kallad konkurs med en ½ million i behållning och 1 ½ million i momsåterbäring ska väl kunna klaras av i första instans - det är ju ingen konkurs - och ej behöva vandra runt i fyra år och sluta i en katastrof som medfört mycket lidande.)

Så se till att alla domare sköter sitt jobb sakligt och neutralt. Lycka till! Ge sedan alla påhoppade den resning och upprättelse de är värda.

Mats Lönnerblad! Man talar om våren som uppvaknandets tid, men se hösten med sina dansande vindpustar kan visst också åstadkomma underverk.

Vågar man hoppas på att allt fullföljs?

Undrar
Anita och Verner Nilsson Tfn. 0430 - 21432


23 sept. Mats Lönnerblad

HUR TÄNKER DOMSTOLARNA REPARERA SINA MISSTAG ?

Svar till Anita och Verner Nilsson

frågar makarna Nilsson i sitt senaste inlägg. Inget om detta står att läsa i den senaste visionen om "så formas rättsväsendet". Trots att detta är den viktigaste frågan som ständigt återkommer i många inlägg.

Eftersom högsta domstolen förbjudits att rätta misstag som begås i underrätterna finns det inte så mycket att hoppas på. Bara mål som har prejudikatkaraktär prövas i Högsta svenska rättinstans. Och endast en bråkdel av alla svenska mål som anmäls till Europadomstolen prövas i denna domstol.

Mats Lönnerblad


23 sept. Mats Lönnerblad

FÖRVANDLINGEN

Svar till Lars Viberg

I Sverige rådde inte bara undantagstillstånd under den svenska bankkrisen (1987-1993) som Lars Viberg mycket riktigt påpekar.

På mycket kort tid skedde den slutgiltiga förvandlingen av Konungariket Sverige "Från folkhem till fattigstuga"

De stora företagen såldes till utlandet. Många av de små företagen ( cirka 60.000) försvann. Statsskulden ökade med astronomiska tusen miljarder kronor, plus ränta som våra barn och barnbarn nu tvingas betala tillbaka.

Domstolarna som tvingades gå bankernas ärenden upphörde i praktiken att fungera (och fungerar fortfarande inte) Det mesta som Sverige och svenskarna mödosamt byggt upp under hundra år försvann !

Mats Lönnerblad


23 sept. Patric S Risberg

EN RÄTTSPOLITISK VISION BORDE INNEFATTA JURISPRUDENS

Problemet med rättsväsendet hänger säkert också samman med arbetsorganisationen, men det är förstås inte den största utmaningen.

Den största utmaningen är förstås statssocialismen. Det är på tiden att rättsväsendet slutar att sätta politik före rätt.

Dessutom finns det praxisfrågor. Det gäller sådant som motivering av domar, omvänd bevisbörda, straff före rätt, preskription och liknande.

Patrick S Risberg


22 sept. Mats Lönnerblad

MYNDIGHETSMISSBRUK

Svar till Hans Andersson

Jag delar Hans Anderssons uppfattning att staten skyddar myndigheter som begår uppenbara fel. Domstolarna dömer inte myndigheter som de borde, och JK och JO ursäktar gärna grova juridiska övertramp.

Under sådana förhållande ger detta ansvariga personer för våra myndigheter råg i ryggen att fortsätta att göra fel, utan att någon bryr sig.

Mats Lönnerblad


22 sept. Lars Viberg

VI ÄR ÖVERENS...

Svar till Mats Lönnerblad

...om i varje fall att direktiven skall införlivas med svensk lag. Men under bankkrisen gällde väl undantagstillstånd.

Lars Viberg


21 sept. Anita och Verner Nilsson

VI LEVER MED ETT SABOTERAT RÄTTSVÄSENDE

När man läser ”Brännpunkt”-sidan i SvD den 15/9-03 och den 17/9-03 blir man upprymd. Det är ju manna för själen, att så många inom rättsväsendet har börjat tänka på framtiden och tydligen har viljan att åstadkomma något vettigt.

Tänk, att vid behov komma till domstol med sina problem och bli vänligt bemött av lagkunnig domare, som kan sina paragrafer så man ej behöver peka för dem. Ljuva tanke!

Frågan inträder dock. Hur tänker domstolen rätta till gamla misstag? Så länge alla domvillor ej är uppklarade, blir allt det vackra som artikeln beskriver bara blaha blaha.

Vi lever nu med ett saboterat rättsväsende! Klara upp det gamla maktmissbruket, så blir framtiden så ljus som ni beskriver och myndighetsfolket ska bli högt aktat.

Mats Lönnerblad! Kan vi börja tro att lag och ordning inträder i vårt samhälle? Man är så van vid att löften utlovats men sedan tystnad och till sist "det var inte mitt bord". Nu har vi på ”Brännpunkt”-sidan 32 personer som tror sig vilja något stort. Vågar vi hoppas att en god tid inträder?

Undrar Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 -21432


21 sept. Hans Andersson

RÄDDA RÄTTSSTATEN !

Domstolarna fungerar inte längre i Sverige. Myndigheterna bär sig åt hur som helst. Vare sig polis eller åklagare reagerar när myndighets personer begår grova brott.

Under sådana förhållanden kan naturligtvis inte det sk Svenska rättsväsendet fungera.

Hans Andersson


21 sept. Mats Lönnerblad

DE DIREKTIV JAG TÄNKER PÅ BORDE HA INFÖRTS REDAN I SAMBAND MED SVERIGES INTRÄDE I EU !

Svar till Lars Viberg

Enligt artikel 10 i dessa direktiv skulle Sverige senast den 31 december 1994 sätta i kraft de lagar och andra författningar som var nödvändiga för att följa dessa direktiv.

Problemet med dessa direktiv är att domarna låtsas som de inte existerar, trots att de är skyldiga att följa direktiven, och högsta rättsinstans är skyldig att begära förhandsbesked om justitieråden är tveksamma om hur direktiven skall tolkas.

Men eftersom flera justitieråd endast ägnar en tredjedel av sin tid åt sitt ansvarsfulla arbete i HD och resten av tiden till lönande "extraknäck" har de aldrig tid att vare sig begära förhandsbesked eller tolka direktiven som sig bör !

Mats Lönnerblad


20 sept. Mats Lönnerblad

DE MAKTLYSTNA ORGANISATIONERNA

Svar till Bengt Bronk

Sverige är organisationernas förlovade land. Men det räcker inte att organisera om rättsväsendet för att domare skall börja följa lagar och förordningar. Däri ger jag Bengt Bronk helt rätt.

Farhågorna för politisk inblandning i dömandet har blivit en realitet i dagens Sverige. Vad vi därför måste börja kräva är oväldiga domare som dömer efter lagboken i stället för efter partitillhörighet !

Mats Lönnerblad


20 sept. Lars Viberg

MAN HAR TID PÅ SIG ATT INFÖRA DIREKTIVEN TILLS ATT TIDSFRISTEN GÅR UT

Svar till Mats Lönnerblad 

Du har fel när det gäller direktivens giltighet. Det åligger Sverige att införliva direktiven med svensk lag. Direktiven kan däremot inte åberopas antingen förrän de är införlivade eller tidsfristen har gått ut.

När de är införlivade gäller den sedvanliga proceduren och då är den högsta instansen skyldig att begära förhandsbesked. Om tidsfristen har gått ut tvivlar jag på att svenska domstolar kan ta upp målet.

Den sannolika gången tror jag är att man får vända sig direkt till EG-domstolen. För eventuella merkostnader får man väl då föra skadeståndstalan mot den svenska staten.

Lars Viberg


20 sept. Mats Lönnerblad

REGERINGEN KRÄNKER MEDBORGARRÄTTEN

Svar till Anita och Verner Nilsson

Våra medborgerliga fri-och rättigheter kränks i tre olika instanser utan att Justitieministern vidtagit några som helst åtgärder för att komma till rätta med eländet.

Riksdagen kränker lagstiftningen genom att stifta lagar och bestämmelser, i strid med både överstatliga EG-rätten och Europakonventionen.

Myndigheter genom olika stadganden och direkta åtgärder, som strider mot gällande lagstiftning, och domstolarna genom att inte följa de grundläggande rättsregler som ligger till grund för själva lagstiftningen.

Justitieminister Thomas Bodström tycks tro att det räcker att spela med i riksdagens fotbollslag för att kunna skapa sig en position som justitieminister !

Mats Lönnerblad


19 sept. Bengt Bronk

VAD SPELAR DET FÖR ROLL ?

Vad spelar det för roll hur organisationen utformas när vänsterns lagar ger spelrum i samhället åt ligor från förortens gettoområde, där våldtäktsmän lurar i buskarna och där sinnessjuka psykopater med en klapp på axeln vandrar ut från sjukhuset med blicken fladdrande efter nästa offer.

Kosmetik, i alla sammanhang ägnar sig vänsterregimen i sverige åt, allt medan vår en gång så högtstående civilisation grundad på borgerliga normala normer, tvingas ner i barbariets gyttja.

Bengt Bronk 


19 sept. Anita och Verner Nilsson

HELA RÄTTSVÄSENDET ÄR PÅ GLID

Vi har fått veta, att Hovrättspersoner reagerat på att rättsstaten mår dåligt, blöder och är på väg mot djupet.

Hur reagerar vår justitieminister på detta? Kom inte och säg: "Statsministern har ej påpekat något sådant." En sådan kommentar är oss helt likgiltig. Det är Justitieministern sak att med öppna ögon se till att lag och rätt skipas.

Justitieministern kanske använder klyschan "jag får ej lägga mig i enskilda ärenden!" Sådana uttalanden är skrattretande. Här är det ej tal om enskilda saker.

Här är det hela rättsväsendet, som är på glid. Inget fungerar! Då skall sannerligen en Justitieminister resa sig upp och med full styrka stopp eländet och vidta åtgärder av stora mått.

Problemen är kända, så vad vidtar Justitieministern för åtgärder? Kom ihåg! Läget är akut, och då gäller snabba beslut!

Mats Lönnerblad! Vi har aldrig hört Justitieministern säga något om rättssamhällets fruktansvärda situation. Har han månne slagit dövörat till för att slippa obehagliga uppdrag?

Undrar
Anita och Verner Nilsson

Tfn. 0430 -21432


19 sept. Mats Lönnerblad

SVERIGE HAR UNDERLÅTIT ATT FULLGÖRA SINA SKYLDIGHETER

Svar till Lars Viberg 

Genom att domarna i Högsta domstolen underlåter att begära förhandsbesked i mål som innefattar EU:s direktiv gör sig justitieråden skyldiga till fördragsbrott.

Likaså när Sverige underlåter att fullgöra sina skyldigheter genom att införliva rådets direktiv.

Det åligger således Sverige att införliva direktiven. Och domarna att följa direktiven. Även om dessa inte hunnit införlivats in den svenska lagstiftningen

Svenska domare har således fått ett helt annat ansvar än tidigare, vilket de fortfarande inte verkar ha förstått !

Syftet med de olika direktiven är ju att närma medlemsstaternas lagar och andra författningar med varandra.

Mats Lönnerblad


18 sept. Mats Lönnerblad

DOMARNA FÖRSTÅR INTE VAD DOM GÖR FÖR FEL !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Det är därför som räddningsinsatserna dröjer.

Alla domar m o t Sverige, från såväl EG-domstolen Luxemburg som Europadomstolen i Strasbourg, för att domarna inte sköter sitt fögderi som de borde, hjälper tydligen inte domarna att själva analysera felen.

Både hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt och hovrättslagmannen Per Eriksson anser fortfarande att de sköter sina uppgifter, trots att de flesta andra sakkunniga tycker tvärtom.

Eriksson och Hirschfeldt däremot fortsätter som vanligt, och skyller därför krisen i våra domstolar på ekonomin.

Mats Lönnerblad


18 sept. Walter Kölzer

Korrigering:
RÄTTSSTATEN HAR SLÖSATS BORT!!!

I BRÄNNPUNKT 2003-09-05 under rubriken RÄTTSSTATEN SLÖSAS BORT multipliceras Hovrättspresident Johan Hirschfelds plädering för gödning av domstolsväsendet med 25 lagmän och 3 lagkvinnor som megafon.

Som synes, är könsrollsfördelningen i enlighet med naturlag omvänt proportionell mot sunt förnuft. I stället kommer proportionaliteten till sin rätt genom att de 28 tar en karikatyr av bondförstånd till intäkt, minst sagt en både bottenlös och helt grundlös oförskämdhet mot alla de som med hård, produktivt arbete föder oss.

Denna dåliga vits är f.ö. spritt över stora delar av Europa, låt vara att kreaturet vanligen är en get i stället för häst. Det är nämligen en klassisk satirisk fattigmansvits, och därför dubbelt anstötlig att modifieras av människor som på sin höjd känner igen hästen som leksaksdjur.

Har inte juristerna bättre skäl att ta till för att låta bli att besvara mina sakliga bemötanden av Hovrättpresident Johan Hirschfeld (SYNPUNKT 2003-09-03) och mitt tidigare bemötande av Hovrättslagman Per Erikssons artikel.

Lagman Jan Alvås i Lund är liksom Hovrättslagman Per Eriksson ”närmast sörjande” i den rättsschafotten.

Sanningen är kanske den, att de höga och högsta juristerna inte anser sig behöva stå till svars inför allmänheten, troligen inte anses behöva stå till svars heller.

Det är väl nästan för mycket begärt att någon av de utvalda på BRÄNNPUNKT skall läsa vad kreti och pleti tycker på SYNPUNKT eller på BANKRÄTTSFÖRENINGENS hemsida.

I SvD och på Bankrättsföreningens hemsida är det högt i taket. Trots detta så framträder diskrimineringen, eller om man så vill den så samhällsruinerande privilegieringen i opinionsbildning, i just denna diskussion i SvD.

Den framträder än tydligare än rättsförfallet och maktmissbruket i domstolarna så som jag påtalade det i mina bemötanden.
 
Men visst är jag tacksam för att få säga pip! Det är mera än vad andra stor drakar medger. TACK, Brf och SvD!

Walter Kölzer


18 sept. Lars Viberg

RÄTTSLÄGET OKLART

Svar till Mats Lönnerblad

Sina rättigheter får man väl hålla reda på själv om inte någon annan har vänligheten at göra det. När det gäller lagförarbeten är väl problemet i stort sett detsamma som tidigare. Hur många forskar i dom ?

Kan inte advokaterna klara ut den nya situationen måste ju kvalitén ha sjunkit betydligt inom kåren.
Men i det fall man inte vidtagit någon åtgärd med införlivandet av EG-direktiv förefaller det mig tveksamt om svenska domstolar har kompetens att ta upp målet.

Lars Viberg


18 sept. Mats Lönnerblad

VI LEVER INTE I DEN BÄSTA AV ALLA DEMOKRATIER

Svar till Walter Kölzer

Tvärtom försvagas och urholkas vår demokrati fortlöpande och sedan länge, genom en rad skadliga och farliga beslut och urartningar som vi nu måste börja komma till rätta med.

Vad vi måste arbeta för är att inte demokratin, med förvånande plötslighet, slår över till ett helt ofritt system. Det är vad som är på väg att hända när det svenska rättssamhället inte längre fungerar som det skall !

Det finns inte längre någon återvändo, som Walter Kölzer skriver i sitt senaste inlägg.

Mats Lönnerblad


17 sept. Walter Kölzer

INGEN ÅTERVÄNDO-FRAMÅT !!!

THE POINT of NO RETURN, punkten utan återvändo, är passerat. För sent att korrigera rättsförfallet och mänsklig dekadans.

Det har andra gjort mig uppmärksam på så som jag visade på sidan RÄTTSSTATEN.  Förhoppningsvis finner vi en ny färdriktning till ett alternativt samhälle, ett ärligt och mänskligt rättssamhälle.

I andra sammanhang har jag presenterat sådant alternativ under 30 års tid. Sverige är som klippt och skuren för att starta detta experiment i överlevnad som skulle kunna bli till ett livsrally runt jordklotets alla kvadranter. Då kommer även det medicinindustriella komplexet att fungera alldeles av sig självt, precis som det skall vara!    

Walter Kölzer


17 sept. Anita och Verner Nilsson

VARFÖR DRÖJER RÄDDNINGSÅTGÄRDEN ?

När Hovrättslagman Per Eriksson uppfattat att domstolarna måste räddas, så fattar vi inte varför räddningsåtgärden dröjer. Då en person håller på att drunkna, kan ju inte räddningspersonalen tänka:

"vi behöver inte ha bråttom, ty han/hon kanske klarar sig själv". En räddning ska ske omedelbart. Man ska inte tänka så mycket utan agera klart och korrekt. När problem är kända, är det bara att snabbt vidta åtgärder för att rätta till begångna fel.

Tycker domarna att juridiken är svår så gör som Mose, ge dem två stentavlor. Där finns grunderna. Strunta sedan i alla som vill lägga sig i. En dom, ett domslut ska vara korrekt. Kan inte tingspersonalen vara neutral och opartisk, så är det sannerligen Hovrätten som skall "läsa lusen av dem". Vad tänker Du Per Eriksson göra? Agera snabbt. Vi väntar otåligt!

Mats Lönnerblad! Vi fattar inte, varför så många arbetar i snigelfart. Man hinner mycket mer, om man sätter sig in i en sak ordentligt och sedan agerar efter vad som behövs. Älta och mala hör bagaren till, och det behöver inte domstolen göra. Domslut ska inte stressas fram men ärenden ska inte ligga så länge att allt glöms. Kan man tro, att Per Eriksson är rätt räddningsledare?

Undrar Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 -21432


17 sept. Mats Lönnerblad

FÖRDRAGSBROTT - DIREKTIV

Svar till Lars Viberg

Varje medlemsstat som ett direktiv är riktat till skall i sin nationella rättsordning vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa direktivets fulla verkan i enlighet med det mål som eftersträvas med direktivet.

Det är nödvändigt att den rättsliga situation som följer av nationella åtgärder för införlivande är:
t i l l r ä c k l i g t  k l a r  o c h  p r e c i s  samt att de personer som berörs ges möjlighet att få full kännedom om sina rättigheter och, i förekommande fall, ges möjlighet att göra dem gällande vid de nationella domstolarna.

Här har vi hela problemställningen för Sverige i ett nötskal. Eftersom många av direktiven bara införs i lagarnas politiska förarbeten i stället för i själva lagtexten, känner vare sig domare eller berörda personer till vilka rättigheter som gäller ! Domarna vet inte vad som står i lagen och advokaterna vet inte vilka lagar som skall åberopas.

Mats Lönnerblad


17 sept. Mats Lönnerblad

SVENSKA DOMARE FÖLJER INTE GRUNDLÄGGANDE RÄTTSREGLER

Svar till Lars Traneflykt 

Det är därför domstolarna inte fungerar i dagens Sverige. Enkla mål, som skulle tar några veckor att lösa tar flera år i anspråk.

Medan stora tvistemål som skulle kunnat avgöras under några år tar mer än 10 år att lösa.

Detta beror på att svenska domare vare sig satt sig in i EG-rättens eller Europakonventionens grundläggande rättsprinciper som borde utgöra grundpelarna i det svenska rättsväsendet.

Mats Lönnerblad


16 sept. Lars Traneflykt

KOMPETENS OCH INSIKT ÄR NÖDVÄNDIG FÖR ATT FÖRSTÅ BETYDELSEN HUR MAN DÖMER.

Naturligtvis är det av vikt att våra valda politiker inser att den obalans som idag och sedan lång tid varit rådande avseende rättsstaten har stor betydelse för ett genuint ömsesidigt förtroende, förutsättningar för maximal tillväxt och hållbar långsiktig välfärd.

Personligen har jag själv funderat över den arrogans och utnyttjande av rådande brist på att följa lag och etik kan utnyttjas av t.ex. Nordea med sitt olagliga kränkarregister.

När jag stoppade det mångåriga bokföringsbedrägeriet, aktieförfalskningarna och de manipulerade deklarationerna till Tom Hedelius bank, mångårige och specielle kund så var frågan enbart hur man skulle kunna fortsätta än att det pågående polisutredningen avseende Robot 70 med de förfalskade slutanvändarintygen gällande Robot 70.

Efter att jag medverkat till att Handelsbanken Karlskoga tog ledarskapet för 1900-talets största exportaffär, Bofors-Indien-affär och samtidigt med denna fick information om Win Chadhas mellanhandsprovisioner påbörjade Handelsbanken sina destruktiva åtgärder.

Under 1993 fick jag kännedom att man kunnat utnyttja Nordeas olagliga kränkarregister med Hans Dalborgs adepter, Henrik von Krusenstjerna, Staffan Avenius, Leif Kärrberg, Sven Karlsson, Gunilla Ekeroth m.fl.

Henrik von Krusenstjerna var enbart intresserad om vem som sladdrat i banken om det olagliga kränkarregistret.

Det som bekymrat mig med anledning är p.g.a. den obalans som finns inom rättstaten är om där finns personer som ovetande är noterade på Nordeas olagliga kränkarregister haft problem att hävda sin rätt.

Självklart ser jag det som en viktig uppgift för våra Riksdagsledamöter att man inte accepterar utveckling av former som är i motsats mot rättstaten och där man p.g.a. brist på ekonomiska resurser ej hinner ta del av dessa avarter.

Lars Traneflykt
Fd bankdirektör Handelsbanken Karlskoga, bl.a. ansvarig för ledarskapsfinansieringen för Bofors-Indien-affären 1986


16 sept. Lars Viberg

PROBLEMEN MED DIREKTIVEN ÄR KÄNDA HOS EU

Svar till Mats Lönnerblad

Uppräkningen är fullständig så när som på Sui-generis-akter. Dessa regleras dock inte i artikel 189.

Just problemet med att inte direktiven införlivas med den nationella lagstiftningen lär kommissionen ha ögonen på. Där är det ju dock staterna, d.v.s. de politiska organen, som skall kritiseras och inte domarna.

Sedan har underinstanserna rättighet men inte skyldighet att begära förhandsbesked.

Lars Viberg


16 sept. Mats Lönnerblad

LÄKAREN SKRIVER INTE UT RÄTT MEDICIN

Svar till Anita och Verner Nilsson

Efter den allvarliga kritik som jag och andra riktar mot domstolsväsendet på Bankrättsföreningens hemsida tvingas hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt medge att "att det svenska rättsväsendet blöder" .

Men han tror att detta bara hänger samman med att domstolarna får för lite anslag.

Men att problemen är mycket mera komplexa än så. Det borde Hirschfeldt ha förstått om han bara bemödade sig om att läsa alla svaren varför det rättsväsendet inte längre fungerar på Bankrättsföreningens välbesökta hemsida !

Mats Lönnerblad


15 sept. Anita och Verner Nilsson

DIAGNOSEN ÄR STÄLLD

Det är skönt att hovrättspresident Johan Hirschfeldt upptäckt att rättsväsendet blöder. Alltså är diagnosen ställd.

Då är vi mycket nyfikna på vilken medicin som blir utskriven. En blödning är en allvarlig historia och kräver snabb åtgärd, så nu gäller det för hovrättspresidenten att likt en sprinter rusa upp i domstolsväsendets högsta och heligaste rum, där personalen sitter likt riddarna kring runda bordet, slå näven i bordet och poängtera, att nu är det slut med daltandet med myndighetspersonerna, ty det är där skon klämmer.

Lagmän här och där glömmer juridiken och (elakt sagt) kanske känner efter vad de själva vinner mest på och låter domsluten bli därefter.

Johan Hirschfeldt! Vi väntar på nästa drag. Kom igen! Glöm inte storstövlarna, ty nu gäller det att rensa upp i maktmissbruket. Eftersom problemen är kända, är det bara att ordna upp i träsket. Vad tänker hovrättspresidenten göra? Vi är många som väntar på att rättvisa skipas.

Mats Lönnerblad! En hovrättspresident skall väl vara en ansvarsfull person och som sådan vara lite av en hövding, som skall se till att allt som varit fel blir rätt. Tänk om en läkare glömmer skriva ut medicin när sådan behövs. Då blir han anmäld. Vad sker med en hovrättspresident som ej agerar utan låter rättsväsendet förblöda?

Undrar Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 - 21432


15 sept. Mats Lönnerblad

STORA SVÅRIGHETER ATT ÖVERKLAGA FELAKTIGA DOMAR...

Svar till Hans Andersson

beror på att om bevisvärderingen från början blir fel, blir allting fel. Och det finns ingen som vill rätta felen.

Högsta domstolen är uttryckligen förbjuden att rätta felaktiga domar enligt den nya grundlagen som kom 1975, som har att göra med felaktig bevisvärdering, och att domaren i målet inte brytt sig om att följa grundläggande rättsregler.

JK eller JO lägger sig heller i inte i om bevisvärderingen blivit helt fel från början.

Därför blir allting fel om inte domaren i målet ens förstår vilka lagar som han måste följa för att komma fram till en korrekt bevisvärdering !

Mats Lönnerblad


15 sept. Mats Lönnerblad

OLIKA RÄTTSAKTER

Svar till Lars Viberg

I de olika fördragen finns rättsakterna omnämnda. Där anges också vilka egenskaper de har. De vanligast förekommande är förordningar och direktiv.

F ö r o r d n i n g a r gäller alla medlemsländer, företag, myndigheter och medborgare. De gäller direkt och som de är skrivna, vilket betyder att de inte får omvandlas till andra lagar och bestämmelser i ett medlemsland.

D i r e k t i v riktas till medlemsländerna och är bindande för dem. De anger emellertid bara de resultat som skall uppnås.

Medlemsländerna bestämmer själva hur de skall uppnå detta resultat (införlivande) vilket innebär att man stiftar egna nationella lagar och förordningar som uppfyller direktivens krav. Länderna får ofta en tidsfrist för att införliva direktivet.

B e s l u t kallas en rättsakt som riktar sig till än särskild person, ett företag eller medlemsland.

R e k o m m e n d a t i o n e r och y t t r a n d e n är, till skillnad från de andra inte rättsligt bindande.

Felet som Sverige gör är att inte införliva direktiven i den svenska lagstiftningen utan endast i de politiska förarbetena vilket gör att många domare inte känner till vilka direktiv som gäller.

Domarna i de Högsta rättsinstanserna som är skyldiga att begära förhandsbesked är så upptagna med sina egna olagliga "extraknäck" att de inte bryr sig om att begära förhandsbesked från EG-domstolen !

Mats Lönnerblad


14 sept. Mats Lönnerblad

VI MÅSTE SKINGRA DIMMORNA KRING BANKKRISENS ÅR...

Svar till Walter Kölzer

...och beivra det grova lagöverträdelser från styrelse och ledning i de bägge krisbankerna i Gota Bank och Nordea (gamla Nordbanken) gjorde sig skyldiga till under krisen.

Vidare måste straffansvar utkrävas mot de politiker (bl.a. Carl Bildt, Bo Lundgren och Allan Larsson) som ostraffat kunde låta allt detta hemska ske, fullt medvetet och i ond tro och utan tanke på de ekonomiska konsekvenser, som med full kraft drabbade både den svenska allmänheten och företagaren som orättfärdigt drabbades av p g a av de olagliga åtgärder som vidtogs under den svenska bankkrisen !

Mats Lönnerblad


14 sept. Hans Andersson

HUR KAN DET KOMMA SIG ATT SVENSKA DOMARE UTELÄMNAR GRUNDLÄGGANDE RÄTTSFRÅGOR ?

I många mål utelämnar domare viktiga omständigheter i målen för att rättsfrågorna i målet inte skall komma upp.

Därmed undviker man att ta ställning till både omständigheter och viktiga rättsfrågor.

Hur kan detta få ske i en fungerande rättsstat ?

Hans Andersson


14 sept. Lars Viberg

EG-DOMSTOLEN UTFÄRDAR EJ DIREKTIV

Svar till Mats Lönnerblad

EG-rätten och Europakonventionen är ju högst politiska saker. Förordningar och direktiv utfärdas inte heller av Domstolen utan av rådet och kommissionen.

Men det är riktigt att EG-rättens ande bör sväva även över Jokkmokks Tingsrätts avgöranden. När det gäller den dömande verksamheten så är ju svenska domstolar i varje fall inte i doktrinen underställda regeringen, vilket däremot åklagarna är i egenskap av myndighet.

Men man möter ju en annan verklighet när man kommer ned i dalen från förklaringsberget.

Lars Viberg


13 sept. Mats Lönnerblad

TIDIGARE STOD DOMSTOLARNA UTANFÖR DEN LÖPANDE STATSFÖRVALTNINGEN

Svar till Lars Viberg

I 1975 års grundlag har man tagit bort denna dömandets särställning och gjort domstolarna till i princip regeringens underordnade myndigheter.

Innan 1975 dömde man således "rättvist" i de flesta mål, dvs enligt lagarna, och utan otillbörligt inflytande "utifrån".

I dag dömer man politiskt och följer hellre lagarnas politiska förarbeten i stället för vad som står i lagboken, och i de grundläggande bestämmelser och direktiv man är skyldig att följa enligt Europakonventionens bestämmelser och EG-domstolens direktiv.

Mats Lönnerblad


13 sept. 2003  Lars Viberg

FRÅGAN HAR ETT ENKELT SVAR

Svar till Hans Andersson

De borgerliga låneregeringarna har ju sett till så att statsbudgetens största post är räntan på statsskulden. Eftersom beskattningstaket redan är nått finns det ingen annan möjlighet än att försöka dra ner lite här och där.

De statliga företagen, som tidigare gick under benömningen "Statens affärsdrivande verk" står ju på ruinens brant. SJ t.ex. hyr den rullande materielen i tredje hand efter att även ha sålt hyreskontrakten.
Vidare lär ju alla fängelser och häkten vara överfulla och inte kunna ta emot flera.

Lars Viberg 


13 sept. 2003  Mats Lönnerblad

ETT KNIVHUGG MOT VÅR DEMOKRATI

Svar till Walter Kölzer

Mordet på utrikesminister Anna Lindh visar att vare sig Säpo, polisväsendet eller rättsväsendet längre fungerar på ett tillfredsställande sätt.

Mordet är ett angrepp mot det öppna samhälle och demokrati som Sverige säger sig förespråka.

Den politiska verklighet som Sverige nu upplever är att det inte längre går att skydda sin person mot våld, eller personliga egendom i dagens Sverige.

Den fråga som regeringen nu måste börja besvara är vad man tänker göra för att minska det ökande våldet och för att förbättra rättssäkerheten i landet!

Mats Lönnerblad


12 sept. 2003  Walter Kölzer

ANNA LIND IN MEMORIAM

Inte var jag någon av Dina proselyter, vare sig i det ena eller det andra, men trots detta på samma sida i EMU-frågan: 2 valutor är 1 för mycket! Var det för EMU Du dog?

VILA I FRID - men må Din död inte vara förgäves:

PÅMINN oss ständigt om att vi behöver reformera det allt mera ruttna samhälle som Du kanske offrades för, offrades för att konsolidera dess ruttenhet.

Igen ett av dessa Kreuger-Hammarsköld-Kennedy-Palme-mord, alla de många dessemellan, innan och efter inte att förglömma. Igen ett 11-September, och det på den 11 September!

En annan detaljblixt för att tydliggöra: I samband med Palmemordet omkom Bofors styrelseordförande i en mystisk bilolycka, och vapenexport- kommissionären hamnade framför ett T-banetåg.

Minns, att Bofors vapenexportaffär med Indien då var högaktuell. Mig veterlig har dessa så framträdande och uppenbara eventuella samband aldrig ens påtalats i massmedia, än mindre undersökts av den långlivade, dyrbara och största kriminalutredningen i Sveriges historia. Detta eventuella samband bara är TABU!

Försök inte att få mig att tro att det är dårar som leker Gud. Försök inte att få mig att tro att hela den globala polismakten och underrättelsetjänsten går bet på att någon gång reda upp något av det som händer så ofta.

I 30 år har jag funderat på hur detta anonyma världsdiktaturmonster är skapt och fungerar. Ibland har jag börjat tvivla på min egen bedömningsförmåga, min misstänksamhetsnivå.

Fast jag har inte ens någon misstanke åt något håll! Bara dessa ständigt återkommande demonstrationer av ohyggliga samband. Din död, Anna Lind, ser ut att vara ett nytt sådant lika mystiskt expedierat som uppenbart framstående samband.

Vem kan i det dolda ostraffat offra människoliv, rigga den mest djävulska samhällsordningen???

PÅMINN oss att söka svar på frågan, och FARVÄL, Anna Lind. 

Walter Kölzer.


11 sept. 2003  Hans Andersson

VARFÖR LÄGGS SÅ MÅNGA DOMSTOLAR NER ?

Nu när domstolarna behövs mer än någonsin gör Domstolsverket tvärtom och lägger ner många domstolar.

Istället för att lägga ner borde man rusta upp .
Det måste ske dels genom att ta domarna i örat och förbjuda alla extra knäck som gör att de blir jäviga i olika rättegångar. Dels genom att se till att domarna börjar att följa lagen.

Hans Andersson


11 sept. 2003  Mats Lönnerblad

HOVRÄTTSRÅDEN VILL ARBETA MINDRE MEN TJÄNA MER !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Det är enda förklaringen till att de bägge tjänstemännen i hovrätten, Johan Hirschfeldt och Per Eriksson, tror att det är pengar som löser alla problem för domstolen.

Det räcker med att förbjuda alla domarnas olagliga "extraknäck" och avskaffa det politiska Domstolsverket, som egentligen inte har någon funktion alls att fylla, för att domstolarna skall fungera bättre än vad de gör i dag.

 Svenska domare måste börja lära sig att följa grundläggande rättsprinciper i stället för att döma politiskt som sker i dag. Först då kan vi få en fungerande domstol som i de övriga kulturländerna inom EU.

Mats Lönnerblad


11 sept. 2003  Lars Viberg

DEN SKRIVNA LAGEN ÄR EJ DEN ENDA RÄTTSKÄLLAN

Svar till Mats Lönnerblad

Jag förstår faktiskt inte riktigt Ditt resonemang. All lagstiftning är ju politisk såtillvida att det krävs en majoritet i riksdagen för att få igenom en lag.

I riksdagen sitter det ju endast representanter för politiska partier. Det är klart att lagstiftningen med tiden kan få en mindre dagspolitisk karaktär beroende på att det som är mera centralt kommer att förbli kvar medan det som mera hör till lagstiftningens träskmarker förändras eller bortfaller med tiden.

Själva lagen är ju en mera kortfattad sammanfattning av hela proceduren.

I övrigt brukar ju den skrivna lagen betraktas som den förnämsta rättskällan men den kompletteras ju av sådant som enstaka prejudikat, lagförarbeten, den rättsvetenskapliga doktrinen, handelsbruk och annan sedvänja samt i bästa fall den allmänna rättsuppfattningen.

Lars Viberg 


10 sept. 2003  Anita och Verner Nilsson

PER ERIKSSON, GÖR INTE SOM STRUTSEN !

Hovrättslagman Per Eriksson gjorde oss upprymda när han började skriva om hur vi  måste ”Rädda våra domstolar” under "Brännpunkt" i Svenska Dagbladet. Som tidigare nämnts är sådant väldigt glädjande att höra för oss, som dagligen plågas att av rättsväsendet är på väg mot uppbrott.

Men Per Eriksson, gör inte som strutsen som gömmer huvudet i sanden och inte vill vara med när det börjar hetta till efter första inlägget. Vad tänker domarna göra för att råda bot på allt maktmissbruk som begåtts och ge feldömda upprättelse? Kom igen! Vi vill veta mera, men inget blaha!

Mats Lönnerblad! Vad menar dessa Hovrättsmän, som ger oss ett glatt budskap men sedan gömmer sig? Är det feghet eller rädsla?

Undrar
Anita Och Verner Nilsson
0430-214 32


10 sept. 2003  Mats Lönnerblad

DET RÄCKER INTE MED EN LITEN VINK, ATT ALLT INTE LÄNGRE STÅR RÄTT TILL

Svar till Anita och Verner Nilsson

Jag delar makarna Nilssons inlägg, att om man ger sig in i debatten, måste man också kunna ge svar på tal. Vad tjänar annars debatten till ?

Det har vi inte sett i någon av de debatter som förekommer på Bankrättsföreningens välbesökta hemsida om bankerna och  det svenska rättsväsendet. Domarna tycks tro att det räcker med några korta inlägg, som de sedan inte behöver besvara !

Mats Lönnerblad


10 sept. 2003  Mats Lönnerblad

LAGSTIFTNINGEN MÅSTE TYDLIGGÖRAS

Svar till Lars Viberg 

Min uppfattning om "politiska förarbeten" är att de inte behövs. Vare sig i Frankrike, England eller Tyskland använder man sig av politiska förarbeten som i Sverige.

Förarbetena är till för att skydda politiker och myndigheter, som inte gör att bra arbete, och samtidigt försvåra för den enskilde som befinner sig i tvist.

Om Sverige stiftade tydliga lagar skulle inte vi heller behöva några förarbeten !

Mats Lönnerblad


9 sept. 2003  Anita och Verner Nilsson

VI VILL HA RAKA SVAR !

En debatt har vi tolkat som ett inlägg och sedan svarat på alla infallsvinklar i ämnet. Nu tycks det som om domarna känner sig stå över sådant här och är nöjda med sig själva för att de givit en liten vink om att allt ej står rätt till.

De tar det visst som ett domslut och klappar sig på magen och strålar av självgodhet. De anser sig ha gjort sitt. Men oss lurar de ej.

Vi vill ha raka svar och inga halvkvävda visor. Vi vill ha domare som sköter sitt jobb på ett värdigt och lagriktigt sätt. Så, upp till bevis! Debattera ordentligt!

Mats Lönnerblad! Har vi ögontjänande domare, som låtsas mycket men sedan inte gitter följa det de själva uttalat sig om?

Behöver de kanske få veta att vi kräver författningsdomstol för att förstå att vi ej är nöjda med dem? De talar om ansvar men det har vi ej märkt något av. En sak vet vi, de är dåliga debattörer!

Anita och Verner Nilsson
0430-214 32


9 sept. 2003  Mats Lönnerblad

MOTORN FUNGERAR INTE LÄNGRE !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Det måste till och med Hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt erkänna, om han bemödade sig att läsa alla inläggen i den omfattande och pågående rättsdebatten på Bankrättsföreningens välbesökta klotterplank.

Att han hittills inte bemödat sig att svara på ett enda inlägg visar att han tillhör en av dessa "politiska ämbetsmän" som själv skott sig på själva systemet.

Sin kompletta oduglighet har han ju redan visat när han var anställd som chef på JK och inte brydde sig om att rätta till de mycket grova rättegångsfel som redan på hans tid anmäldes till Justitiekanslern.

Kan det möjligen vara så att det var det som gjorde att han sedan ansågs tillräckligt mogen att axla ämbetet som Hovrättspresident ?

Mats Lönnerblad


9 sept. 2003  Lars Viberg

SKATTEMYNDIGHETEN HAR BÄTTRAT SIG 

Om det vore så väl så att man när tvekan råder om lagstiftningens innebörd vände sig till förarbetena, där man ju brukar redovisa vad man menat.

Det anser jag inte kan skada de skattskyldiga. Värre är det när man kommer med egna påhitt som inte har skuggan av stöd i själva lagen. Då är rättssäkerheten verkligen i fara.
Att kvitton kan behöva företes har ju nyligen aktualiserats genom ett känt fall.

Lars Viberg


8 sept. 2003  Anita och Verner Nilsson

DET GÅR TROLL I MASKINERIET !

Vad menar Hovrättspresident Johan Hirschfeldt, när han påstår, att rättsväsendet blöder på grund av allt för små resurser?

Vi trodde att det berodde på att lagarna inte följs. Somliga domare leker små påvar och tolkar lagen som de vill. Då går det troll i maskineriet, och då står allt på huvudet.

Sedan måste vi väl alla tänka på att eftersom vi har en Statsminister som roffar åt sig då blir det naturligtvis mindre antal slantar till andra. Vi ställer frågor, men svaren är alltid svävande. De kunniga(?) pratar förbi och kommer med allmänna floskler och framför sin egen lilla debatt, som ej handlar om juridik utan om för små resurser. De flesta familjerna har små resurser men får vända och vrida så det går ihop lite och annat får stå över.

För små resurser i domstolssammanhang är undanflykter och visar arrogans mot den svenske medborgaren, som förlitar sig till att det de har anmält som brott skall bli utrett på lagklokt sätt. Lag är lag, ekonomi något annat. Sedan är det en viktig sak att den arme skall få rätt även om motparten är en storhet till exempel en bank.

Johan Hirschfeldt och Per Eriksson! Ni ska ha ett stort tack för att Ni är uppmärksamma och vill att allt ska bli ordning och reda, så den sjunkande skutan Sverige kommer på rätt köl. Men skyll inte ifrån Er utan var lagkloka och skipa rätt.

Mats Lönnerblad! ”Rädda våra domstolar” och ”Rättsväsendet blöder” är härliga rubriker. Extra krydda är, att det är Hovrättsmän, som uttrycker sig så. Kan man hoppas på att dessa nu sätter fart, så att rätt och ordning kommer att skipas och att de har kurage och mod nog, så att de ej låter sig tystas.

Men om Herr Statsminister och hans marionett justitieminister lägger sin näsa i blöt på fel sätt, så vet vi vilka det är som vill ha Sverige rättslöst. Så upp till fortsatt kamp för ett härligt friskt fosterland anser

Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 - 21432


8 sept. 2003  Mats Lönnerblad

DET VAR FEL ATT RÄDDA BANKERNA PÅ FÖRETAGENS BEKOSTNAD !

Svar till Karin Berg 

Det stora felet som den f d statsministern Carl Bildt och den f d "bankministern" Bo Lundgren gjorde var att rädda krisbankerna och samtidigt ge klartecken till att försätta 60.000 skötsamma företagare i konkurs, vilket framgår av min bok:

"Från bankkris till börskris" (Bankrättsföreningen, 2003) som nyss utkommit i bokhandeln.

För detta bär moderaternas bägge f d partiledare ett stort straffansvar, som fortfarande inte har utkrävts.

Styrelserna i de krisbanker som gjorde sig skyldiga till grova bokföringsbrott, Gota Bank och Nordea (gamla Nordbanken), har fortfarande inte straffats och regeringen har valt att hemligstämpla alla handlingar.

Mats Lönnerblad


8 sept. 2003  Mats Lönnerblad

SKATTEMYNDIGHETEN GÖR ATT FÖR ATT FÖRSVÅRA FÖR DEN ENSKILDE I FRAMTIDA PROCESSER !

Svar till Partik S Risberg 

Här kommer lagstiftaren in i bilden, och hjälper skattemyndigheten med lagstiftarens politiska förarbeten, som försvårar framtida processer mot den enskilde individen i domstol till förmån för skattemyndigheten.

I stället för en klar och tydlig lagstiftning, använder sig svenska myndigheter gärna av otydliga politiska förarbeten, som lätt går att tolka till myndigheternas fördel.

Mats Lönnerblad


8 sept. 2003  Mats Lönnerblad

UNDERKÄNDA BILAVDRAG MEDFÖR ORIMLIGA KONSEKVENSER FÖR DEM SOM DRABBAS !

Svar till Lars Viberg

Det visar flera skattemål som jag tagit del av. Många småföretagare som har en bil i firman och en bil privat tvingas ändå till omfattande redovisning för firmabil, även om den bara används i tjänsten.

Mats Lönnerblad


8 sept. 2003  Mats Lönnerblad

DET ÄR DEN POLITISKA STYRNINGEN OCH DOMARNAS ALLA "EXTRAKNÄCK" !

Svar till Hans Andersson

Ekonomin har bara en marginell betydelse i sammanhanget. Vissa Domare har ju i praktiken slutat att arbeta i domstol för att i stället ägna sig åt politiska uppdrag och sina lönande "extraknäck".

Det framgår tydligt i den undersökning kring några av justitierådens arvoden i Högsta Domstolen som jag gjorde för ett tag sedan, då jag kom fram till att vissa domare tjänar bara tjänar en tredjedel på sitt fasta jobb, (cirka 800.000 kronor) och två tredjedelar (cirka tre miljoner kronor !) på sina "extraknäck".

Om domarna slutade arbeta politiskt och förbjöds att "extraknäcka" skulle förtroendet för domstolarna öka dramatiskt !

Mats Lönnerblad


7 sept. 2003  Karin Berg

DOMSTOLARNA BÖJDE SIG FÖR POLITIKEN

Mats Lönnerblad beskriver en mörk del av den svenska rättshistorien. Den handlar om hur domstolarna gjorde vad politiker gav order om.

Politiskt sett var det kanske helt rätt att försöka rädda bankerna, även om det skedde till priset av enskilda människors och företags ekonomiska intressen.

Juridiskt sett var det helt förkastlig eftersom det innebar att banker skulle bryta ingångna avtal utan egentlig anledning.

I sak innebär det att svenska domstolar inte alls är oberoende av den lagstiftande makten. Domstolarna har underordnat sig och antagligen fortsätter de att kröka nacke.

Är det en yrkeskår som kan respekteras?

Karin Berg


7 sept. 2003  Hans Andersson

ÄR DET DEN EKONOMISKA KRISEN SOM HAR SLAGIT UT RÄTTSVÄSENDET ?

Det verkar inte längre vara någon ordning alls i de svenska domstolarna. Enkla tvistemål kan få vänta flera år i olika rättsinstanser.

Nu måste Regeringen göra något drastiskt för att allmänheten skall återfå sitt förtroende för de svenska domstolarna.

Hans Andersson


7 sept. 2003  Patrick S Risberg

KVITTON RÄCKER INTE I SKATTEMÅL

Det finns gott om andra försåtliga bevis som Skattemyndigheten kan kräva. Det jag blivit tvungen att bevisa är just att jag är självständig gentemot mina kunder och att jag hade vinstsyfte när jag gjorde förlustavdrag.

Och det räcker inte med anledningen till att förlust uppstod. Båda är fullständigt omöjliga att bevisa. Man kan bevisa att jag man har en god kontakt med sina kunder men inte att man är självständig. Det är också relativt enkelt att bevisa varför förluster uppstår i en verksamhet men inte att man har vinstsyfte.

Häxprocess i kombination med omvänd bevisbörda är faktiskt väldigt vanliga.

Patrick S Risberg


7 sept. 2003  Lars viberg

OBJEKTIV OMÖJLIGHET

Bilavdrag godkändes normalt vid ett jobb jag hade. Sedan kom det en nitisk taxeringstjänsteman, som kom på, att en buss anlände till den relativt närbelägna järnvägsstationen 06.50 och arbetet började klockan 07.

Men man var tvungen att gå så lång sträcka, att det med normal gånghastighet var omöjligt att stämpla in före klockan 07. Man skulle således kommit för sent varje dag om man följt hans uträkningar. Påföljden hade sannolikt blivit sparken och stat, kommun, landsting och kyrka hade blivit utan skatteinkomster

Lars Viberg


6 sept. 2003  Hans Andersson

ÄR DET DEN EKONOMISKA KRISEN SOM SLAGIT UT DET SVENSKA RÄTTSVÄSENDET ?

Det verkar inte längre vara någon ordning alls i de svenska domstolarna.

Enkla tvistemål kan få vänta flera år i olika rättsinstanser.

Nu måste Regeringen göra något drastiskt för att allmänheten skall återfå sitt förtroende för de svenska domstolarna.

Hans Andersson


6 sept. 2003  Mats Lönnerblad

SVENSK DOMSTOL BÖRJAR LIKNA DEN ROMERSK-KATOLSKA KYRKANS UPPRÄTTANDE AV DOMSTOL UNDER MEDELTIDEN !

Svar till Patrick S Risberg

När jag tänker på hur svenska domstolar fortfarande, och i stor utsträckning tillämpar "omvänd bevisbörda" i olika sammanhang tänker jag på hur man dömde under inkvisitionen.

Det är bara tortyren som saknas.

Medan Inkvisitionens uppgift var att spåra upp "irrläriga avfällningar" för att rädda det kristna samfundet, tillämpas omvänd bevisbörda i Sverige för att hålla socialismen vid liv i ett samhälle som allt mer fjärmar sig från kapitalistiskt tänkande.

Mats Lönnerblad


6 sept. 2003  Mats Lönnerblad

OMVÄND BEVISBÖRDA GÄLLER FORTFARANDE

Svar till Lars Viberg 

Det fick en lantbrukare nyligen erfara som hade avdrag på cirka 250.000 kronor för ombyggnation. Först ville skattemyndigheten att han skulle styrka alla avdrag, vilket han också kunde gjorde genom att skicka in alla kvitton till skattemyndigheten.

Efter detta trodde han allting var frid och fröjd.

Men skattemyndigheten lät sig ändå inte nöja. Nu tvingas han att med varenda kvitto styrka att
v a r j e  u t g i f t  var nödvändig i samband med ombyggnationen.

Småföretagare tvingas således bli revisorer för att kunna hävda sin rätt mot skattemyndigheten !

Mats Lönnerblad


4 sept. 2003  Mats Lönnerblad

BANKERNAS OLAGLIGA "KRÄNKARREGISTER" ÄR ETT OTYG !

Svar till Lars Traneflykt 

Trots dom hovrätten i mål T 5242-01, meddelad den 11.2.2003 efter vilken Bankrättsföreningen tilldelade både domare och advokat "dagens ros", fortsätter bankerna att trakassera sina kunder med hjälp av de olagliga kränkarregister som Lars Traneflykt skriver om i sitt senaste inlägg.

Och trots att hovrätten nu känner till vem som upprättat det register där hovrätten dömt till kärandes fördel reagerar vare sig polis eller åklagare mot vare sig uppgiftslämnare eller dem som fört registret.

Mats Lönnerblad


4 sept. 2003  Lars Viberg

I SKATTEMÅL MÅSTE MAN JU BEVISA ATT MAN HAFT UTGIFTEN.

Den som påstår något har ju också bevisbördan för att påståendet är riktigt. Den omvända bevisbördan gällde ju i den gamla bilansvarighetslagen där man vid en kollission var presumerat vållande såvida man inte kunde bevisa sin oskuld.

Men man kan ju bli mörkrädd för mindre än att konfronteras med domar i skattemål. Särskilt taxeringsnämnderna på sin tid uppträdde som lagstiftare, när den lag riksdagen stiftat inte passade.

I länsrätt och kammarrätt dömde man inte ens över vad som var yrkat. När målen där kommer upp efter ett par år kan nya förhållande inträtt men rättsfrågan gäller ju förhållandena som de var vid den aktuella tidpunkten.

Lars Viberg


4 sept. 2003  Patrick S Risberg

HÄXPROCESSER I KOMBINATION MED OMVÄND BEVISBÖRDA...

Svar till Mats Lönnerblad

hör inte hemma i något civiliserat land, allra minst ett västerländskt sådant. I Sverige har man olyckligtvis implementerat denna kombination tämligen fullt ut inom förvaltningsrätten. Då blir det praktiskt omöjligt att ställa misstag och oförrätter till rätta.

Jag tror inte att det är riktigt så illa ställt inom straffrätten. I och för sig är jag tämligen säker på att det förekommer gott om politiska domar även där.

Enligt en civiliserad rättsordning är den anklagade oskyldig tills motsatsen bevisats med fakta och bevis. I Sverige använder man metafysiska pseudomotiveringar och gallrar i den anklagades anförande.

Man kan exempelvis bli skyldig att bevisa att man är självständig gentemot sina kunder. Hur bevisar man det?

Man kan räkna upp ett otal sådana situationer man kan hamna i. Det är oerhört pinsamt och man baxnar allt som oftast.

Patrick S Risberg


3 sept. 2003  Mats Lönnerblad

DOMSTOLARNA MÅSTE RENAS FRÅN POLITIK OCH GANGSTERSTYRE !

Svar till Anita och Verner Nilsson

skriver makarna Nilsson i sitt senaste inlägg, och frågar vad jag tycker, och hur fortsättningen blir.

Jag tycker som makarna Nilsson, att vi måste rensa bort politiskt korrumperade domare, som ägnar större tid åt sina "extraknäck" än åt sina dagliga sysslor.

Jag tror att hovrättslagmannen får fortsätta att missionera om att domstolarna inte sköter sina uppgifter, så länge som han anför ekonomiska skäl.

Byråkrater och tjänstemän tillåts alltid att gnälla om pengar, för att få större resurser från det allmänna (du och jag). Det gäller inte bara domare.

Blir han f ö r detaljerad i sin kritik riskerar han att bli degraderad från hovrättslagman till vanligt hovrättsråd igen.

Mats Lönnerblad


3 sept. 2003  Mats Lönnerblad

DE PROBLEM SOM UPPSTÅR ÄR NÄR DOMSTOLARNA INTE TILLÄMPAR EU:s ÖVERSTATLIGA DIREKTIV

Svar till Lars Viberg

Det görs fortfarande inte i Sverige i många ekonomiska mål som jag tagit del av. Det kan gälla oklara avtalsvillkor mot konsument, som skall tolkas till konsumentens fördel, men där svenska domstolar har sin egen uppfattning, som vare sig överensstämmer med EG-direktiv eller svenska rättsregler.

Eftersom den förlorande parten sedan inte kan överklaga den felaktiga domen till EG-domstolen (det är de högsta rättsinstansernas skyldighet att begära förhandsbesked) blir ändå allting fel i slutändan.

Mats Lönnerblad


3 sept. 2003  Mats Lönnerblad

OMVÄND BEVISBÖRDA ÄR ETT GISSEL !

Svar till Patrick S Risberg

Det borde självfallet vara på det viset att någon som påstår något också har bevisbördan för sina påståenden i rätten.

Men det gäller inte i Sverige.

För Skattemyndigheten räcker ett ostyrkt påstående, för att den enskilde individen skall betala skattetillägg, och tvingas försvara sig i domstol.

Här i landet måste den skattskyldige bevisa att han har rätt i sak och och sedan själv svara för sina egna rättegångskostnader, sedan han fått rätt i både länsrätt och kammarrätt.

Mats Lönnerblad


2 sept. 2003  Lars Traneflykt

TA BORT OLAGLIGA KONKURRENSHINDER !

För att öppna upp möjligheterna är det dags att sätta handling bakom orden och rensa bort konkurrenshindren. Inför vår finansiella integration 2005 är det hög tid att tydliggöra att våra medborgare ges möjligheter och konkurrenshindren en gång för alla tas bort.

Att ha olagliga kränkande register i statens egen bank Nordea är inget som EU skulle ställa sig bakom. Finansinspektionens GD förändring av organisation härom veckan ger en klar och tydlig signal om att 90-talet inte handlat om professionalism och kompetens.

Att bankkrisen berodde på att man inte klarade kapitaltäckningen, överskred enahandsengagemangen och hade alldeles för hög andel korta valutalån som aldrig skulle kunna placeras i långsiktiga SEK-lån för bl.a. fastigheter behövs inte mycket kompetens för att förstå det gäller bara att kunna läsa innantill.

För stödjande av våra dynamiska småföretag som överstiger 99% av alla företag inom EU kan inte Nordbanken med Hans Dalborg och hans adepter, Henrik von Krusenstjerna, Staffan Avenius, Leif Kärrberg, m.fl. verka för att konkurrensbegränsa och förmögenhetsomfördela, det är något som självklart inte EU ställer sig bakom.

Självklart skall inte en delstatlig bank arbeta med bulvanuppdrag till Tom Hedelius bank Handelsbanken enbart för att mörklägga bokföringsbedrägerier/aktieförfalskningar och mellanhandsprovisioner i Bofors-Indien-affären oavsett hur mångårig och speciell kunden är vilket Hans Dalborg och hans adepter borde insett.

Förtroendet för aktiemarkanden är betydelsefullt för Sveriges regioners tillväxt och där
kriminell verksamhet naturligtvis inte skall stimuleras oavsett kundförhållande. Att inte förstå betydelsen av en professionell verksamhet inom aktiemarknaden och att följa etiken är att sätta medborgarnas kapital på roulettebordet och att begränsa välfärden.

Sveriges medborgare skall inte kunna utsättas för olagliga kriminella kränkarregister som vi idag ännu inte vet hur mycket domstolarna tagit hänsyn till bl.a. under 90-talets processer.

Frågan är om det olagliga kränkarregistret går tillbaka till GD Folke von Krusenstjernas tid vid Bankinspektionen eftersom Henrik von Krusenstjerna var så orolig om vem inom banken som sladdrat om kränkarregistret.

Sveriges regioners medborgare förtjänar att leva i övertygelsen om att där finns en frihet som inte kan sättas ur spel med konkurrensbegränsade olagliga kränkarregister för att Nordbankens Hans Dalborg och hans adepter skall kunna arbeta med bulvanuppdrag.

Det är hög tid att öppna upp möjligheterna värna om våra demokratiska rättigheter och vara ett föredöme inom EU och skapa de förutsättningar som stödjer och stimulerar tillväxtutveckling.

Statsminister Göran Persson det är hög tid att skapa de affärsverktyg som våra regioner efterlyser i den dynamiska tillväxten.

Öppna möjligheterna med att omvandla Nordea till en saga som under hela 90-talet diskvalificerat sig genom att i motsatt syfte till normal bankverksamhet arbetat med att konkurrensbegränsa genom olagliga kränkarregister och där Hans Dalborg med sitt ledaransvar totalt struntar och vägrar kommunicera förutom Hans hustru Anna..

Låt Sveriges och Nordens regioner få möjlighet till självständiga regionala investeringsbanker som tar hänsyn till medborgarnas utveckling och skapar positiva förutsättningar och där information, kommunikation, relation och förtroende står överst på dagordningen.

Självklart JA till Euron men tvätta byken först från den konkurrensbegränsade aktivitet som Nordea och dess ledning och styrelse har med sina olagliga kränkarregister och som är ett olagligt affärsverktyg enbart ämnat för att kränka kunskap och begränsa kapitalutveckling.

Med vänlig hälsning

Lars Traneflykt
fd bankdirektör för Handelsbanken Karlskoga


2 sept. 2003  Patric S Risberg

LÄNSRÄTTER, KAMMARRÄTTER OCH REGERINGSRÄTTEN...

Svar till Mats Lönnerblad

är de som jag har erfarenhet av. När det gäller vissa typer av brott är de inte roliga att ha att göra med. Det är sådana mål där man tillämpar omvänd bevisföring och i bästa fall motiverar domarna med metafysiska pseudoresonemang.

Vid ett halvdussin tillfällen har besluten inte innehållit en bokstav motivering och vid mer än ett dussin tillfällen fick jag inte prövningstillstånd. Mera meningslöst projekt än att försöka säkerställa jurisprudens i svensk förvaltningsdomstol får man leta efter.

Brottmål har jag aldrig sysslat med så de kan jag inte uttala mig om. I och för sig är jag rätt säker på att de politiska domarna är något mindre vanliga.

"Som vice ordförande i medborgarrättsrörelsen tvingas jag varje år läsa igenom hundratals domar i olika tvistemål, och jag kan försäkra att det inte är någon lustig läsning."

Jag har också läst ett stort antal domar. Man blir helt enkelt förtvivlad till en början. Därefter blir man urförbannad innan man slutar att kämpa mot väderkvarnarna. Kafka och Don Quijote hade inte heller roligt.

       "Visserligen säger regeringsformen..."

Regeringsformen är en skrivningsprodukt som politikerna själva använder som alibi för att bryta mot privaträtten, medborgarrätten och mänskliga rättigheter. För den enskilde medborgaren är den inte värd ett vitten när man hamnar i knipa.

Patrick S Risberg


2 sept. 2003  Lars Viberg

TRILSKANDE STATER

Svar till Mats Lönnerblad

Pricipen är ju att direktiven skall inlemmas i den nationella lagstiftningen. Men nu har det tydligen hänt att det inte gjorts eller gjorts ofullständigt och domstolen har då tagit upp målen och själv tillämpat direktiven.

Det är dock en ganska begränsad talerätt för s.k. icke-priviligierade.

Om EG-rättens företräde framför nationell rätt råder inga meningsskiljaktigheter. Om rättssystemen är på kollisionskurs måste ju ett vika. Man kan då inte tillämpa båda samtidigt. Slutligen är EG-rätten ganska svåröverskådlig med drag av Common law.

Lars Viberg 


1 sept. 2003  Anita och Verner Nilsson

BINGO !

SvD 27 augusti! Rädda våra domstolar! Hovrättslagman Per Eriksson erkänner, att det är så som vi konstaterat. Domstolsverket styrs av regeringen. Detta har för oss varit känt sedan 1980-talet. Och har blivit värre och värre.

Nu är det Göran Persson som ytterst håller i alla trådar och låtsas att han och hans stab ej får lägga sig i enskilda ärenden. Oh, vad han ljuger! Hela landet behöver vakna.

Vår landsfader bryr sig inte ett dugg om sina medborgare. Han är en stor egoist och vill styra alla och hoppas väl på att bli president i Europa och helst hela världen. Så fortsätt kära svenskar och domstolsväsende att kämpa på för att rättstaten skall bli återupprättad.

När alla ser att juridiken får tala och att man blir behandlad med respekt, tänt hopp om att rättvisan ska segra och som genom ett trollslag blir samhället mycket friskare. Som det är nu tänker många: det är ingen idé att säga emot, man blir bara nedtrampad och hånad. Ja, då blir det som det blir. Orken tar slut och sjukskrivning och elände tar vid. Men nu är glädjen stor. Tack Du klarsynte Hovrättslagman, som har pondus att erkänna, att domstolarna måste räddas och renas från politik och gangsterstyre.

Nu har vi en stor fråga:

Vad gör vi åt problemen? Låter ni felaktiga domslut få resning och renhåriga och lagkunniga få ta om mål, som blivit justitiemord? Vi följer nästa steg i domstolsväsendet.

Mats Lönnerblad! Än är undrens tid ej förbi! Än finns det hopp för vårt arma land! Livet blir behagligt, när man läser Svd-artikel och ser, att en del i domstolsväsendet vaknar till och skaffar sig pondus och kurage.

Men, men! Hur blir fortsättningen? Får denne man fortsätta sin mission? Eller blir han tystad? Spännande fortsättning...

tror
Anita och Verner Nilson
Tfn. 0430 - 21432


1 sept. 2003  Mats Lönnerblad

DET ÄR UPPENBART ATT DEN ENSKILDES RÄTTSSÄKERHET MÅSTE FÖRBÄTTRAS !

Jag delar Patrick S Risbergs uppfattning att kvalitén på domarna från tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen är under all kritik.

Som vice ordförande i medborgarrättsrörelsen tvingas jag varje år läsa igenom hundratals domar i olika tvistemål, och jag kan försäkra att det inte är någon lustig läsning.

Visserligen säger regeringsformen, som Lars Viberg mycket riktigt påpekar i ett inlägg, att man kan läsa i regeringsformen "att ingen myndighet, ej heller riksdagen, får bestämma , hur domstol skall döma i enskilda fallet eller hur domstol skall tillämpa rättsregel i särskilt fall"

Men problemet är att svenska domare tillåter sig att utlämna viktiga omständigheter som finns med i målen, och som medför att vissa rättsregler ovillkorligen måste följas.

Genom att utesluta både omständigheter och rättsregler får dessutom den som förlorat målet svårt att överklaga till högre rättsinstans.

I sådana mål kan man bara stillsamt skratta åt domskälen, och fråga vem som kontrollerar att våra domare följer lagen !

Både JK och JO verkar ha somnat på sina poster.

Mats Lönnerblad


1 sept. 2003  Mats Lönnerblad

PRINCIPEN OM EG-RÄTTENS FÖRETRÄDE

Svar till Lars Viberg

innebär att om de nationella rättsreglerna står i konflikt med EG-rätten, så tar EG-rätten över.

EG-rättens företräde framför nationella lagar har ansetts logiskt och nödvändigt för att EU skall fungera som det är tänkt.

Principen om  d i r e k t e f f e k t innebär kortfattat att EG-rätten inte bara kan åberopas av medlemsländerna
och institutionerna i EU.

Om  d i r e k t e f f e k t kan utläsas i en regel kan enskilda personer och företag åberopa regeln gentemot andra enskilda personer företag, myndigheter eller medlemsländer eftersom regeln ger rättigheter som nationell domstol ska skydda.

Mats Lönnerblad


Brf - debatt
Sammanfattning av samtliga debattinlägg sedan starten den 16 oktober 1996.
Klicka i bilden!



Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida