[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]

Brf debatt - del 42
Debattinlägg under tiden:
1 aug 2003 - 31 aug  2003


31 aug 2003  Lars Viberg

DOMARKOMPETENS EJ DISPENSABEL.

EU:s direktiv med direkteffekt måste vara förordningarna. Direktivens adressater är medlemsstaterna och de får viss tid på sig att införliva dom med den nationella lagstiftningen.

Vad gäller domare generellt skall de ha avlagt kunskapsprov för innehav av domarämbete, vilket är jur. kand-examen.
 
I övrigt kan det väl som i alla andra yrkesgrupper ha insmugit sig en och annan mindre lämplig person och det gäller väl särskilt om de ekonomiska villkoren är tilltalande.

Lars Viberg


31 aug 2003  Patrik S Risberg

KVALITÉN I DOMSTOLARNA ÄR UNDER ALL KRITIK !

Man kan räkna upp hur många exempel som helst på detta eftersom extremt grova rättegångsfel är mycket vanliga, för att inte säga regel, när det gäller vissa typer av brott. Det gäller exempelvis förvaltningsrätten och brott mot konstitutionen. Man kan lugnt säga att det råder brister därvidlag.

Jag tvivlar på att ekonomiska resurser är huvudproblemet med tanke på kvalitén på skrivningarna i de domar de presterar. Huvudproblemet måste ändå anses vara att politik alltid går före rätt.

I Sverige däremot utgörs den tredje statsmakten av massmedierna.

Det är väl bekant att regeringen i praktiken både bryter mot lagen, stiftar lagar samt verkställer och dömer enligt den försåtliga statssocialistiska modellen. Regeringen härjar dessutom fritt med medierna så det verkar mera logiskt att kalla dem den andra statsmakten.

Medierna bör en gång för alla abdikera och överlåta titeln den tredje statsmakten till domstolarna och medverka till att det svenska domstolsväsendet sätts i fokus som garant för den enskilde medborgarens rättssäkerhet.

Det är inte särskilt klyftigt att kräva att medierna minskar sin roll. Det man kan kräva är att medierna privatiseras samt att de regleras i lag. Det är uppenbarligt orimligt när medierna perverterar hela demokratin och dessutom förstör samhällsdebatten om författningsfrågor. Göbbels principer är som bekant bara förnamnet numera.

Patrick S Risberg 


30 aug 2003  Mats Lönnerblad

NU BÖRJAR DOMARNA VAKNA UPP UR SIN TÖRNROSA-SÖMN !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Det märks också i Svenska Dagbladet där en hovrättslagman under Brännpunkt med rubriken "Rädda våra domstolar" både erkänner att domstolarna är politiskt styrda, och att domarna inte sköter sina jobb.

Att domarna inte sköter sig, skyller han på att man inte får tillräckligt stora anslag, och att det politiska "domstolsverket" lägger sin tunga hand över alla svenska domstolar.

Där kan jag hålla med honom. Men det är inte hela sanningen. Domarna har inte fått lära sig att följa självklara rättsregler, vilket är ett måste i alla andra kulturländer. Därför går det som det går med det svenska rättsväsendet !

Därför delar jag också makarna Nilsson uppfattning att Sverige snarast borde inrätta en Författningsdomstol !

Mats Lönnerblad


30 aug 2003  Mats Lönnerblad

SNÅLHETEN BEDRAR VISHETEN

Svar till Henrik Unné

Självfallet måste domstolarna få tillräckliga anslag för att kunna fullfölja sina uppgifter. I detta ger jag Henrik Unné helt rätt.

Men förfallet i våra svenska domstolar har också omfattande politiska och ekonomiska orsaker. I flera uppmärksammade domar har svenska domare dömt politiskt, till fördel för bankerna och till förfång för den enskilde individen, i samband med den svenska bankkrisen 1987 - 1993.

Det gäller många ekonomiska mål.

Bland annat cirka tvåhundratusen tvistemål som innefattar "falska annuitetslån" där bankerna fått rätt, men där EU:s direktiv (93/13) som handlar om missbruk av avtalsvillkor inte följts i vare sig tingsrätt, hovrätt eller Högsta domstolen.

Trots att såväl den svenska lagstiftningen som EU:s direktiv tydligt anger "att oklara avtalsvillkor skall tolkas till konsumentens fördel."

Inom EU jämställer man också småföretagare med konsument vilket svenska domare fortfarande inte förstått.

För att slippa ifrån dessa direktiv har man t o m låtit bli att skriva in lagtexten som sig bör. Direktivet finns bara i lagens politiska förarbeten, vilket också fått EU-kommissionen att reagera mot Sveriges rättsvidriga agerande !

Mats Lönnerblad


30 aug 2003  Mats Lönnerblad

DOMARE SKALL TILLSÄTTAS EFTER KOMPETENS OCH INTE EFTER POLITISK TILLHÖRIGHET !

Svar till Lars Viberg

Det sker inte i dag. Många av domarna i våra högsta rättsinstanser, har nått dit tack vare politisk följsamhet i viktiga rättsfrågor.

I övrigt gäller EU-direktiv med d i r e k t  e f f e k t, att dessa direktiv gäller framför svenska lagar vilket många svenska domare fortfarande inte förstått.

I vissa fall som jag studerat har den förlorande parten förlorat talerätten i målet genom att man inte behandlat rättsfrågan i målet.

I andra fall har domarna medvetet slarvat och utelämnat de viktigaste omständigheterna i målet för att rättsfrågorna inte skall komma upp.

Mats Lönnerblad


29 aug 2003  Henrik Unné

SVÄLTFÖDDA DOMSTOLAR

Domstolarna har fått för litet pengar för att de har använts som budgetregulator av politikerna.

Rättsäkerheten har offrats för de sociala förmånernas skull. Detta visar att domstolarna måste få slippa välfärdsstatens konkurrens om anslagen.

Vi måste ersätta välfärdspolitiken med kapitalismen.

Henrik Unné


29 aug 2003  Lars Viberg

FÖRORDNINGAR OCH DIREKTIV

Svar till Mats Lönnerblad

Hur menar Du att domarna skall tillsättas? Genom allmänna val? Tillsättningen måste ju ske på något vis enär dom ju knappast kan utnämna sig själva.

Nonchalans för grundlagsbestämmelser är det ju första hand politiker som gör sig skyldiga till. När det gäller EU-direktiv är de inte svensk lag förrän de infogats i den svenska lagstiftningen.

Detta är en uppgift för politikerna. Förordningarna däremot gäller direkt som lag i Sverige.

Lars Viberg


29 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

VARFÖR ÄR DET SÅ TYST I DE RÄTTSLIGA KRETSARNA ?

Frågor ställs, men oftast tiger myndigheterna. Om något svar kommer någon enstaka gång är det så vagt och diffust, att det säger absolut ingenting.

Vi vill ha tydlighet så inte våra dömande instanser kan gömma sig bakom ord utan innehåll. Det kan väl inte vara så, att de vill hålla samhället utanför det de håller på med för att få leva ett behagligt liv utan ansvar för alla felaktigheter de begår?

Högsta Domstolen sköter inte sitt jobb, trots att där finns de människor vi skulle kunna lita på. Justitieråden säger, att de har så mycket att göra så de hinner inte läsa igenom det de skriver under efter det att någon har berättat vad det handlar om.

Denne Herr Någon kanske har påverkats av tidigare instanser och för målet som de önskar. Då kan det bli så fel så justitierådet får fråga: "Är jag inblandad", när målavslutet blev helt tokigt.

Justitieråd! Bli effektiva! Sätt er in i varje enskilt ärende och behandla varje överklagande som den människa han eller hon är. Varen hövliga och sparka inte på den som redan ligger.

Extraknäck gärna men ej på bekostnad av att det redan avlönade jobbet blir lidande. Och se till att felaktiga domslut blir rättade. Håll inte tidigare maktgalningar om ryggen utan läxa upp och se till att alla gör sitt bästa för att Sverige blir en rättsstat igen.

Låt juridiken tala och släng ut politiken från rättssalarna. Eja vore vi där!

Mats Lönnerblad! Varje dag talas om Ja och Nej-sidans förmåner och nackdelar. Tänk om vi finge rösta om en författningsdomstol.

Skulle vara underbart att få höra hur våra politiker då skulle uttala sig. Kanske tystnaden lägrar sig även där. Att få någon som granskar juridiken, just juridiken, kanske inte tilltalar våra styrande politiker.

Tror
Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 - 21432.


29 aug 2003  Hans Andersson

NÄR TÄNKER NORDEA OCH ÖVRIGA KRISBANKER ERKÄNNA DE GROVA BROTT SOM BEGICKS UNDER BANKKRISEN ?

Under den svenska bankkrisen 1987 - 1993 fick 60.000 friska företag sina krediter uppsagda i onödan , bara därför att Nordea (gamla Nordbanken och övriga krisbanker var på obestånd).

När tänker Nordea och övriga banker göra rätt för sig , genom att ge upprättelse åt alla som felaktigt drabbades ?

Hans Andersson


29 aug 2003  Mats Lönnerblad

REGERINGSFORMEN ÄR INGEN GARANTI FÖR ATT DOMARNA FÖLJER LAGEN !

Svar till Lars Viberg

Jag delar Lars Vibergs uppfattning att redan den svenska regeringsformen tydliggör "att ingen myndighet, ej heller riksdagen, får bestämma, hur domstol skall döma i det enskilda fallet eller hur domstol skall tillämpa rättsregel i särskilt fall"

Men när nu politikerna ändå styr domarkåren med politiska tillsättningar i högsta rättsinstans, och domarna inte bryr sig om att följa de mest grundläggande rättsregler som både framgår av EU:s direkttiv (som Sverige förbundit sig att följa) och Europakonventionen (som sedan 1995 ingår i den svenska lagstiftningen) visar detta att Sverige är en rättsstat i upplösning som snarast måste reformeras i grunden för att vi skall komma tillrätta med dessa allvarliga problem.

Mats Lönnerblad


28 aug 2003  Lars Viberg

MAKTDELNINGEN TILLGODOSEDD I REGERINGSFORMEN

Bristande ekonomiska resurser är ju en fråga som berör i stort sett alla offentliga organ. Domstolarna är tydligen inte något undantag.

Nationalekonomin är ju vetenskapen om fördelningen av knappa resurser. När det emellertid gäller den dömande verksamheten kan man i 11 kap. 2 § Regeringsformen läsa:

"Ingen myndighet, ej heller riksdagen, får bestämma, hur domstol skall döma i det enskilda fallet eller hur domstol skall tillämpa rättsregel i särskilt fall."

Lars Viberg


28 aug 2003  Mats Lönnerblad

SKROTA DOMSTOLSVERKET !

Jag delar Lars Traneflykts uppfattning att svenska domstolar måste få tillräckliga ekonomiska resurser för att på både kort och lång sikt kunna upprätthålla den svenska rättsstaten.

Ett sätt att minska kostnaderna, och samtidigt minska den politiska styrningen, borde därför vara att genast skrota Domstolsverket och friställa de ekonomiska resurserna för den dömande verksamheten.

Mats Lönnerblad


28 aug 2003  Lars Traneflykt

SJÄLVFALLET MÅSTE DOMSTOLARNA HA EKONOMISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Risken med en begränsad ekonomi ger utrymme för t.ex. Nordea att agera med olagliga kränkarregister.

Naturligtvis är det av vikt att domstolarna har de resurser som kan garantera att man garanterar kvalitén och att man dömer enligt lagen.

Att idag kunna tillåta att Nordea som aktör få arbeta med uppgifter för att dölja brott kan inte vara en väg för att kostnadseffektivisera och följa lagen.

Oavsett att det var Tom Hedelius bank, mångårige och specielle kund kan det inte vara korrekt att om man som bankman vägrar att arbeta med bokföringsbedrägerier, aktieförfalskningar och manipulerade deklarationer så kan man bli kränkt genom att Nordea som bulvan använder sitt olagliga kränkarregister enbart för att man vägrar att deltaga i kriminalitet som gäller aktiemarknaden.

Det måste naturligtvis finnas ekonomiska resurser inom domstolsväsendet som inte ger utrymme för att Nordeas Hans Dalborg med sina adepter Henrik von Krusenstjerna, Staffan Avenius, Leif Kärrberg, Sven Karlsson m.fl. kan arbeta med kriminella bulvanuppdrag utan att behöva oroa sig för domstolsväsendet p g a att man har begränsad budget.

Skall vi värna medborgarnas trygghet, säkerhet och rättvisa kan inte Nordea agera bulvan till Tom Hedelius bank med bulvanuppdrag för att mörklägga bedrägerier på aktiemarknaden oavsett hur specielle och mångårige kunden är i banken.

Det är en fara i vår utveckling och inom rättsväsendet om organisationer, i detta fallet Nordea kan agera med olagliga kränkarregister mot medborgare enbart i syfte att dölja brott inom aktiemarknaden.

Självklart är det av största vikt att medborgarna har största förtroende både till domstolarna och till aktiemarknaden.

Med vänlig hälsning

Lars Traneflykt
Fd bankdirektör Handelsbanken Karlskoga bl.a. ansvarig för ledarskapsfinansieringen av 1900-talets största exportaffär Bofors-Indien-affären 1986


27 aug 2003  Hans Andersson

GE FAMILJEN ANITA OCH VERNER NILSSON UPPRÄTTELSE !

Myndigheter som ingriper i den enskildes liv, som i familjen Nilssons fall, måste ta ansvar för handlingar.

Det gäller både kränkningen av äganderätten och fiskala åtgärder som skadar den enskilde individen.

Hans Andersson


27 aug 2003  Mats Lönnerblad

ETT ÅDERLÅTET DOMSTOLSVÄSENDE

Efter närmare trehundra intressanta inlägg med förskräckande exempel, under rubriken: "Vi får inte offra rättsstaten" på webbsidan under Brännpunkt i Svenska Dagbladet (SvD), tar äntligen hovrättslagmannen Per Eriksson över Skåne och Blekinge bladet från munnen och erkänner i SvD (Brännpunkt 27 augusti) att Sverige har ett domstolsväsende, med politiskt styrda domare, som inte längre fungerar.

Att domstolarna i Sverige inte längre kan garantera god kvalitet i sina avgöranden håller jag fullständigt med om, vilket också tydligt framgår i min bok: "Från bankkris till börskris" (Bankrättsföreningen, 2003) som nyss utkommit i bokhandeln.

Mats Lönnerblad


27 aug 2003  Mats Lönnerblad

MYNDIGHETER MÅSTE KUNNA RÄTTA SINA MISSTAG

Svar till Hans Andersson

Jag delar Hans Anderssons uppfattning att myndigheter måste kunna rätta till sina egna misstag i stället för att bara låta bli att agera när uppenbara misstag begåtts.

Vad som hänt i makarna Nilssons fall är dubbla fel. Först begärdes firman i konkurs trots att företaget inte var på obestånd, och sedan betalades aldrig pengarna tillbaka när konkursen visade överskott, trots att konkursförvaltaren i detta sammanhang gjort sitt bästa för att slarva bort en del av tillgångarna !

Mats Lönnerblad


26 aug 2003  Mats Lönnerblad

NU SKALL RÄTTEN PRÖVA NORDEAS FÖRTAL !

Svar till Lars Traneflykt

Medan ingen som helst åtgärd vidtagits från myndigheternas sida för att få en rättslig prövning av "åsiktsregistret", mer än ett oändligt utredande, är Nordeas förtalsregister nu föremål för prövning.

Efter två års förberedelser hoppas Bankrättsföreningen att målet kommer upp för första prövning i Stockholms tingsrätt nu till hösten.

Mats Lönnerblad


26 aug 2003  Mats Lönnerblad

SAMHÄLLET FÖRTVINAR

Svar till Anita och Verner Nilsson

Utan rätt ingen demokrati skriver makarna Nilsson i det senaste inlägget.

Enda lösningen mot det ökade maktmissbruket från svenska domstolar, myndigheter och politiker är nog att återinföra ämbetsmannansvaret som togs bort 1976.

När det i en rad domar från EG-domstolen i Luxemburg och från Europadomstolen i Strasbourg visat sig att den svenska domarkåren inte ens bryr sig om att följa grundläggande rättsregler i den dömande verksamheten, blir det ju heller inga som helst påföljder för de involverade.

När myndigheterna informerar fel blir det heller inga påföljder mot de personer som desinformerat !Utan hela skuldbördan läggs på de som mottagit informationen ! Så kan vi ju inte ha det om rättsamhället skall fungera i både smått och stort.

Det är dags för våra valda riksdagsmän att agera genom att göra någonting åt saken !

Mats Lönnerblad


26 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

FÅ SLUT PÅ SPEKTAKLET !

Myndigheterna måste rätta sina misstag! Vad har vi för samhälle som inte ser till att människorna mår bra till kropp och själ? Vi invaggas i tron att allt är perfekt, men undan för undan vaknar svensken upp till den dystra verkligheten.

Man upptäcker hur myndighetsmissbruket frodas, och då uppstår ovisshet.

Det är ju så, att den som felar får stå för det han/hon har gjort. Varför gäller detta inte våra makthavare och myndigheter? De får ju tolka lagen hur de vill och tillåts hitta på egna lagparagrafer samt behandla människor hur som helst. Hur många fel myndighetspersonerna än gör, tycks de ej behöva stå för detta. Det är hutlöst! De är ju betrodda, kan tänkas.

Polisanmäler man, kommer enda kommentaren: "Troligen inget brott begånget". Advokatsamfund m. fl. svarar ungefär: "Goddag yxskaft".

Hovrätt och andra överheter säger oftast "eftersom det är utrett vid Tinget sker ingen ändring". (det är dock inte alltid de orkar med så många ord). JO, JK, och RÅ lovar att genast utreda. Allt är ju så fel.

Trösterika ord för den drabbade. Men tystnad inträder, och efter lång väntan: "Det är inte mitt bord!" Helt vansinnigt!

Först tända hopp och sedan grusa allt, det är tokstollarnas melodi - om de har någon. Ett gammalt tankeord förtäljer att världen inte skulle vara så djävulsk, om den ej vore så omusikalisk.

Hur dumma är våra myndighetspersoner? När man överklagar ett beslut beror detta givetvis på att man känner sig felbehandlad. Man vet, att man har rätt.

Ändock visar domslut något helt annat, många gånger beroende på att motparten är en bank eller dylikt, som gör myndigheter svaga. En enskild person är i deras ögon inget att bry sig om.

Att rättvisa ej skipas rör dem ej det minsta. De har ju makt! I en rättslös stat bestraffas ej makt - och myndighetsmissbruk. Varför? Jo, detta är heliga kor och sådana höjs till skyarna.

Sverige! Arma land! Här gäller varken lag och rätt eller etik och demokrati. Samhället förtvinar. Något skydd för människan finns ej och detta mynnar ut i ett starkt hat, som utbreder sig mer och mer allteftersom fler och fler drabbas av detta djävulska myndighetsmissbruk.

Tingsrätter, polismyndigheter med flera instanser är till för att hjälpa den drabbade personen. Hovrätt och andra överheter ska rätta till om något blivit fel i första instansen.

Sedan är det Högsta Domstolen som ska ta sista ansvaret. När dessa ej heller ingriper kommer frågan: Varför avlöna dem som ej sköter sitt jobb? Bort med spektaklet! De är en skamfläck för samhället.

Rättrogna människor, som blir missdömda, går många gånger under. Sådana konsekvenser ska ett rättssamhälle ej tolerera. Myndigheten ska ta ansvar för vad den gör.

Uppstår ett fel ska detta omgående rättas och den utsatte ska kompenseras på alla sätt. Även skadestånd ska ges så de känner sig återupprättade.

Alltså! Slut på människoförföljelse år efter år.

Myndigheter ska ej tro, att den drabbade glömmer och slutar att klaga. Ånej! Vi är uthålliga, vi som orkar. Alla ska veta vilka regler som gäller och alla ska följa dem. Nu tolereras inga fler justitiemord.

Alltför många har redan åstadkommits med katastrofala följder. Svaga personer orkar ej leva med det de utpekats för.

Mats Lönnerblad! Vi lever i ett sjukt samhälle, där lag och rätt gömts undan. Rättslösheten måste botas. Juridiken ska fram och tolkas helt opartiskt.

Alla misstag och felbedömningar ska rättas till och kompenseras. Kan något annat än Författningsdomstol rädda landet och rättsstaten, som glider allt närmare mot stupet? Vad gör Justitieministern och hans överste?

Leker storheter tror
Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 - 21432


22 aug 2003  Hans Andersson

STOPPA DEN OLAGLIGA REGISTRERINGEN !

Det verkar som om myndigheterna inte har lärt sig någonting av tidigare registreringsärenden som har varit föremål för en stor undersökning som presenterades för inte så länge sedan.

Hur kan det annars komma sig att myndigheterna vare sig utreder eller försöker stoppa bankernas olagliga register över de kunder som man blivit osams med ?

I dessa register blandas helt oskyldiga människor med skurkar och banditer för att registret skall verka trovärdigt. Registren sprids sedan till domstolar, polis, åklagare och försäkringsbolag. Syftet är förstås att kränka och förtala de kunder man råkat i tvist med !

Hans Andersson


22 aug 2003  Lars Traneflykt

"DÖDSSKALLEREGISTRERING" ELLER "ÅSIKTSREGISTRERING." VAD ÄR SKILLNADEN ?

Hans Dalborg, vad jag förstår när det gäller dödsskalleregistreringen i Nordea så är målet att krossa varje utvald medborgares möjlighet till att använda sin kunskap och samtidigt strategiskt se till att eliminera eventuell förmögenhetsuppbyggnad och verka för total utslagning.

Hans Dalborg, vad jag förstår gäller inte partitillhörighet eftersom här bl.a. finns registrerade moderata politiker.

Hans Dalborg, din adepts Henrik von Krusenstjernas lögn tar ett extra stort pris en dag som denna.

Hans Dalborg, det borde Du insett att som bulvan mörklägga bokföringsbedrägerier/aktieförfalskningar oavsett att det är Tom Hedelius bank, Handelsbankens mångårige och specielle kund och att mörklägga mellanhandsprovisionerna i Bofors-Indien-affären är inget som en professionell bankman sysslar med utan man verkar för att ge regionmedborgarna professionellt stöd att medverka till tillväxtuppbyggnaden.

Hans Dalborg, som Du väl känner till pågår Bofors-Indien-rättegången.

Hans Dalborg, förklara nu för Sveriges medborgare varför man med dödsskallelistan har krossat ca 15.000 medborgare och varför man åtager sig bulvanuppdrag inom området aktiemarknad för att mörklägga bokföringsbedrägerier/aktieförfalskningar?

Hans Dalborg, Sveriges medborgare skall ha rätten att få utnyttja sin kunskap och rätten att få bygga upp sin förmögenhet – tvätta byken – offentliggör ”dödsskallelistan”.

Lars Traneflykt
Fd bankdirektör Handelsbanken Karlskoga, bl.a. ansvarig för finansieringen av Bofors förvärva av Kema-Nobel och ledarskapsfinansieringen av Bofors-Indien-affären 1986


21 aug 2003  Mats Lönnerblad

OM OLIKA RÄTTSSYSTEM OCH RÄTTSSÄKERHET

Svar till Walter Kölzer

I sex intressanta och tankeväckande inlägg kring de svenska och europeiska rättssystemen, inleder Walter Kölzer med att säga att rättssystemen i olika länder har varit mer eller mindre humana, mera eller mindre rättvisa, och mer eller mindre korrumperade av särintressen i olika samhällen.

Sett ur detta historiska perspektiv är det juridiska förfall, gynnande av särintressen, och otäcka rättsröta
som för närvarande kännetecknar det svenska rättssystemet, kanske inte så märkvärdigt.

Men borde vi inte, sedan Walter Kölzer uppmärksammat oss på dessa anmärkningsvärda brister i Sverige i den juridiska handläggningen hos domstolar och myndigheter, som dagligen allvarligt på olika sätt skadar den enskilde individen, göra någonting åt problemen ?

Den fråga som jag skulle vilja ställa till de rättvårdande myndigheterna på Justitiedepartementet är:

Varför låter ni förfallet få fortsätta, i stället för att göra någonting åt saken ?

Till en början borde någon av de ansvariga för detta juridiska förfall, svara på Walter Kölzers inlägg. Även domare tillåts yttra sig på Bankrättsföreningens hemsida !

Mats Lönnerblad


21 aug 2003  Mats Lönnerblad

DOMSTOLARNA MÅSTE BÖRJA RÄTTA SINA MISSTAG.

Svar till Hans Andersson

Det gäller självfallet också all annan myndighetsutövning. Det duger inte längre att domstolar och myndigheter skyller ifrån sig på den enskilde individen, som som får ta konsekvenserna av myndigheternas maktmissbruk, när de själva gör fel !

Mats Lönnerblad


20 aug 2003  Hans Andersson

SVERIGE HAR SLUTAT ATT FUNGERA SOM RÄTTSSTAT !

När vare sig myndigheter eller domstolar bryr sig om att rätta till uppenbara fel , visar detta på en rättsstat i upplösning.

Det är detta som Riksdag och Regering omgående måste ta tag i för att vi skall få tillbaka förtroendet för domstolar och myndigheter.

Hans Andersson


19 aug 2003  Mats Lönnerblad

AR MAN RÄTT I SAK MÅSTE MAN OCKSÅ KUNNA FÅ RÄTT !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Några andra möjligheter gives icke.

Därför förstår jag makarna Nilssons ilska och vanmakt när vare sig domstolar eller myndigheter, trots år av olika påminnelser, inte vill rätta till de uppenbara fel som begåtts i makarna Nilssons fall.

Inläggen på Bankrättsföreningens hemsida till folkpartiets verkställande ledning i dessa frågor visar också, att inte heller politikerna verka bry sig om att de som utsatts för maktövergrepp, bör kunna få sin sak ordentligt prövad på nytt.

Mats Lönnerblad


19 aug 2003  Walter Kölzer

LÄXOR UR VERKLIGA LIVET

Svar till Hans Andersson

Bäste Hans Andersson m.fl.:

Ni som minns, kommer Ni ihåg när finansmannen Anders Walls imperium började rasa ? NYCKELN var en av nycklarna i detta imperium. Ett par storbanker hade finansierat korthuset. För dem gällde det att rädda så mycket som möjligt av sitt eget kapital.

En av mina vänner sålde sitt industriföretag, som hade ett högt och stabilt substansvärde. Det köptes av en annan av mina då många affärsbekanta:

Jag hjälpte dem till och med att genomföra affären.

Min vän säljaren fick för hög likviditet. I stället för att placera sina miljoner i värdesäkra papper med nästan obetydlig lägre avkastning (jag hade goda erfarenheter av detta med en utländsk bank), gick han till sin svenska bank som också var en av Anders Walls banker, och erbjöd 1 miljon av sina pengar till ”högstbjudande”, ett på den tiden vanligt förfarande.

Alla vet, att det då rör sig om högriskspekulation. Banken placerade 1 Million av min väns pengar i NYCKELN. Som efter bara några månader kraschade! Via ”prioriterade fordringar” hamnade således min väns miljon i bankens egen kassakista! Helt korrekt, laglig och oåtkomlig!

Juridiskt hade min vän inte en chans att få sin miljon tillbaka. Allt hade gått lagenligt och avtalsmässigt till.

Bland mina vänner fanns också ett par ”mediamoguler”, så att jag skulle ha kunnat göra en mediabomb av det inträffade. Efter en oskadlig varningsdemonstration i TV:n fann storbanken för gott att kompensera min vän för det mesta av den förlorade millionen.

Märk väl: Ingen domare, ingen institution, inte en enda politiker, inte ens statsministern skulle ha kommit på den så vansinniga självmordsidén att försöka utkräva ”moraliskt ansvar” ifrån banken till en enskilds förmån.

Det enda som kunde hjälpa, var missbruk av massmedia, en mediastorm. I ett fall som detta är jag berett att tillämpa och försvara Jesuitmoral: Ändamålet helgar medlen. Och: Sådan läder skall sådan smörja ha. Och: Massmedia hade vid ett annat tillfälle av min vän köparen enligt min mening helt träffande kallats ”Andens luder”, som jag tyckte tålde och förtjänade att missbrukas i gott och rättvist syfte.

Bäste Hans Andersson:

Jag hoppas att Du inte förlorade sexsiffrigt, och jag hoppas Du är stark nog att övervinna den förlusten det blir. Se det i så fall som lärpengar. För att idag kunna framkalla en massmediastorm på så lösa grunder som ovanstående behöver man nog ha minst en svärmor eller svärfar  i   DN:s eller SR:s styrelse. Och jag är inte ens säker på att en massmediastorm skulle räcka.

Det är mig en gåta, hur Du lyckades att få en advokat att ta ett sådant mål (eller är det banken som har stämt Dig?) Av vad som framgår av Din redovisning har Du ingen ”case”.   Å andra sidan tror jag mig veta, att rättshjälpen kan kallas juristernas social- eller arbetslöshetsförsäkring. Brännvinsadvokaternas tid är förbi.

Sens moral: 1) Allt som är lagligt är inte rättvist för det. 2) Spekulation medför risker, både rättvisa och orättvisa. 3) Heder åt Hans Andersson, som med sina erfarenheter varnar andra: Riskera inget som Du inte har råd med att förlora! 4) Det är inte bara bankrätt, utan all rätt som behöver renoveras!

Walter Kölzer.


18 aug 2003  Mats Lönnerblad

ATT ÖVERKLAGA TILL INTERNATIONELLA DOMSTOLAR ÄR ENDA MÖJLIGHETEN !

Svar till Hans Andersson

Eftersom vare sig den svenska allmänheten, riksdagsmän, eller journalister verkar bry sig om att Sverige inte följer grundläggande internationella rättsregler, är enda möjligheten att överklaga de olika ärenden som kommer upp till EG-domstolen i Luxemburg eller till Europadomstolen i Strasbourg.

Några andra möjligheter, förutom att vi själva försöker skapa opinion i dessa viktiga frågor, finns inte om man vill hålla sig till demokratiska spelregler.

Mats Lönnerblad


18 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

EN RIKSDAGSMAN SKALL VÄRNA OM FOLKET !

Misstag kan göras på grund av olyckliga omständigheter men även genom uppsåtligt slarv. Rätta till och gottgöra vill folk i allmänhet medan somliga njuter av vad de ställt till med och aldrig erkänner sina begångna brott.

Advokat Jan Ertsborn från Falkenberg hör till den senare kategorin. Han har mycket ont på sitt samvete särskilt från tider då han var konkursförvaltare.

Då har han verkligen agerat som den värste skurk. Verner Nilssons dödsbo startade han med. Sedan hot om polishämtning när vi var sjuka. Läkarintyg godkände han ej. Ringde ideligen vår läkare.

Gjorde en konkursbouppteckning med ½ miljon i behållning men körde konkursen allt vidare. Ordnade auktioner i smyg trots att senare datum var bestämt. Sålde arbetsinstrument (flygel) trots att det stod ”avgår” på listan. Tog in äldsta barnen till edgång dagarna före jul med hot om häktning över helgen. (Sadistsikt!!)

Skapade egna lagparagrafer när de ordinarie ej räckte till. Sände post till fel adress för att vi ej skulle veta vad han höll på med. Var ej anträffbar per telefon, ändock var tid avtalad. Förtalade oss i massmedia och så vidare i det oändliga.

Vid konkursedgången påpekades att det i bouppteckningen fanns påhittade skulder (ändrades ej) och att en momsfordran på 1 och ½ miljon var inlämnad, denna avsade han sig helt. När konkursen var avslutad saknades redogörelse för de mattor Nordea hade i pant.

Nordea hänvisade till Jan Ertsborn. Denne svarade:

"Dom skiter jag i!" Mattorna hade miljonvärde, antika rariteter.
 
Tre år efter konkursavslutningen (då vi själva i sju år kämpat i momsärendet med bland annat besök på Rosenbad) blev det förhandling i länsrätten där vi blev tilldömda momsen. Då passade det den avdankade konkursförvaltaren att ta hand om summan.

Tingsrätten intygade att konkursen var avslutad och ej återupplivad. Ändock satt gunstlig herrn där och ruvade så han några år senare kunde ta emot ett fett arvode för att han haft stöldpengar på ett konto. Nordea blev ägare till våra momspengar. Stöld och häleri!!

Hur tänker Jan Ertsborn ordna upp allt det han ställt till med? Han har blivit riksdagsman i Folkpartiet. Då skall han värna om folket. Vi hör också till Sveriges folk och vill då inte bli sparkade hur som helst.

Jan Ertsborn! Några direkta frågor till dig: Har du varit slarvig eller bara dumdristig nog att tro att du är en så stor advokat att du står över både lag och etik?

Hur kunde du skita i våra mattor med miljonvärde? Hur kunde du först avsäga dig momsen och sedan stjäla den? Vilken ansvarsförsäkring har du? Vilken myndighet kan vi vända oss till så du får känna av det onda du gjort?

Vad ska du försvara dig med för lögner för att kunna fortsätta som riksdagsman då du ej vill göra rätt för allt ont du vållat oss enskilda?

Mats Lönnerblad! Listan över allt Jan Ertsborn ställt till med är mycket, mycket längre. Detta var endast ett litet axplock av hans meriter.

Vad gör man med denne bongstyrige advokat som charmar och hjärntvättar sitt parti och låtsas vara en respektabel jurist när han i själva verket är en stor egoist, en Ulv i fårakläder, en mycket kriminell person som ej skyr något för att vinna egna fördelar?

undrar
Anita och Verner Nilsson.
Tfn. 0430 - 21432


16 aug 2003  Hans Andersson

VAD GÖR VI NU ?

När vi vet att vare sig svenska myndigheter eller domstolar sköter sina åtaganden som de borde, borde vi göra något åt detta stora problem.

Frågan är vad ?

Hans Andersson


16 aug 2003  Mats Lönnerblad

DOMSTOLARNA MÅSTE KUNNA RÄTTA SINA EGNA MISSTAG

Svar till Anita och Verner Nilsson

Om en domstol gjort fel eller om motparten agerat felaktigt, som i makarna Nilssons fall, är det självfallet så att de som felat måste ta de juridiska och praktiska konsekvenserna av ett felaktigt handlande !

Allting annat vore en orimlighet. Det har vare sig våra svenska domstolar eller myndigheter fortfarande förstått.

Eller också är det så illa att de inte vill förstå, att de är skyldiga att ge upprättelse åt dem som misshandlats juridiskt, eller på annat sätt genom felaktig myndighetsutövning.

Mats Lönnerblad


15 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

SKA SVENSKA DOMSTOLAR FUNGERA SOM TRANSPORTSTRÄCKA TILL EUROPADOMSTOLEN ?

Ack ja, det tycks vara så på grund av att Sverige blivit ett rättslöst land, eftersom domstolsväsendet ej fungerar.

En viss nonchalans mot medborgarna har insmugit sig hos makthavarna, för någon rättssäkerhet finns ej längre för den enskilde individen.

Vi har stor erfarenhet av detta.

PKbanken/Nordea satte igång sin vilda lek, tinget hängde på. Banken behövde inte ens lämna grunder för sitt agerande våra inlagor befattade tinget sig ej med. Viktiga bevis plockades till och med bort så Högsta domstolen kunde gå den linje påhopparna tänkt sig.

Rätta till något var det ingen som ville. De bara fortsatte med sina elakheter: en hel akt försvann. En makthavare sa:

"Jag tolkar lagen som jag vill", en annan kände ej till den lagparagraf vi åberopade, en tredje sa helt stolt:

"Hade jag inte haft semester hade detta varit klart för länge sedan". Ändå gick allt med ilfart.

Tinget känns som en lekstuga som Hovrätt och Högsta domstolen godkänner. Att fela är mänskligt, men eftersom
de ej rättar något så visar de sig som hårdnackade maktgalningar som har sin glädje i att göra livet surt för dem som de kan slå ned, de blir samhällsförstörare.
 
Till råga på allt vårt elände utsågs Jan Ertsborn till konkursförvaltare. Eftersom vi redan kände hans dåliga meriter ville vi inte ha med honom att göra.

Men han var ju Tingets gunstling, så vi hade ingen talan.
Ertsborn skyr inga medel för att nå egen vinning. Han är en varg i fårakläder, en förskingrare av stora mått, en helt opålitlig gestalt.

Hur Folkpartiet har förtroende för honom är för oss en stor gåta. Men hut går hem och bubblor kan spricka så lyssnaren hamnar på de anklagades bänk förr eller senare.

"Advokat" Jan Ertsborn, Nordeas serafimerorden klädde Hans Dalborg och Jakob Palmstierna har uppträtt mycket kriminellt. Medbrottslingar är domstolsfolket som ej har stoppat dem.

Mats Lönnerblad! Varje dag hörs klagomål över landets dåliga ekonomi. Besparingar måste göras över allt. Varför låter staten sig då dömas till stora skadestånd i Europadomstolen?

Regeringen skall se till att rättsstaten bevaras och att domstolarna utför sitt arbete rätt och värdigt. Lagvrängare och mutbart folk ska bort från dömande instanser.

Varför finns det tillsynsmyndigheter med flera "överheter", när dessa alltid säger, att de inget kan göra mot till exempel, konkursförvaltare, som tycks vara suveräna? Onödiga utgifter att avlöna ej behövliga personer.

När kommer författningsdomstolen som kan rätta upp eländet undrar

Anita och Verner Nilsson
Tfn. 0430 - 21432


15 aug 2003  Mats Lönnerblad

"ATT FÅ TOTALKONTROLL ÖVER MEDBORGARNAS EKONOMI"

Svar till Walter Kölzer

Vilken hemsk tanke. Men snart är vi där:

I Sverige tvingas allt fler företag och organisationer att lämna uppgifter om den enskilde individen till myndigheter.

Framför allt till olika fiskala myndigheter som Kronofogden och Skattemyndigheten, som  vet hur mycket Du tjänar och vem Du fått betalt av, innan Du ens själv hunnit deklarera Dina inkomster. 

Ovanpå dessa uppgifter, tillåts såväl banker som politiker att i olika kränkande register lämna "fiktiva" uppgifter om olika personer som tjänar till att förtala och misstänkligöra personer som man av olika anledningar befinner sig i tvist med.

George Orwells "1984" är sedan länge en realitet i Sverige, på ett betydligt mer sofistikerat sätt, än vad som framgår av George Orwells berömda bok.

Mats Lönnerblad


15 aug 2003  Mats Lönnerblad

SVERIGE SAKNAR ORDENTLIGT SKYDD FÖR ÄGANDERÄTTEN

Svar till Hans Andersson

Om implementeringen och tillämpningen av "Den Europeiska Konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna" är den samlade svenska juridiska expertisen enig med mig att den tillämpas dåligt i Sverige, av både domstolar och staten.

Det gäller framför allt äganderätten som inte respekteras.

Hur svenska domstolar kringgår väsentliga frågor om äganderätten, framgår tydligt i en inlaga som inlämnades till Europadomstolen så sent som den 7.8.2003 i målet Yggdrasil mot Sverige som överklagats till Europadomstolen skriven av Sveriges främste expert inom detta område, professor Ulf Bernitz.

Det framgår också av Professor Ulf Bernitz utmärkta bok "European Law in Sweden".

Mats Lönnerblad


14 aug 2003  Walter Kölzer

DET STORA KLIPPET

Den 24.7. släpptes på typisk svenskt maner en testballong med ett typiskt svenskt, djupt rättskränkande budskap:

En företrädare för Riksbanken (sic!) kom med förslaget
att slopa kontantpengar som betalningsmedel. Visst är det vettigast att avskaffa mynt och sedlar inklusive EURO-mynt och -sedlar, rasera alla gränser inklusive EU:s, etc. och skapa ett så mänskligt världssamhälle som rättvisa och teknik tillåter.

MEN: Baktankarna och syftet med penningreformen är fel, strider mot rättvisans innersta väsen, skadar dess rot.
Det märkliga är, att alla starka makter röstar för EMU, samtidig som man vill avskaffa SEK som kontantbetalningsmedel. Den grisen har varit i säcken innan den släpptes ut den 24/7 !
 
Igen är det staten och bankerna som arbetar hand i hand.
Tänk, att få totalkontroll över medborgarnas ekonomi! Äntligen kan man med Riksdatorhjälp sortera ut och komma åt de föräldrar som tillåter sina barn att köpa så mycket snask så att statens tand- och sjukvårdskostnader rusar i höjden. Äntligen blir legaliserat stråtröveri totalt:

Bankförvaring av pengar är inte längre räntebärande, men avgiftsbelagt. Madrassekonomin hotar att bli en realitet, hotar bankernas existensförutsättning. Madrassekonomi hotar även statens möjligheter att som hittills kontrollera penningflöden.

I stället för att korrigera det som är fel tar man helt enkelt bort pengarna från var och en så att allt finns på bankerna. Den totala slutliga lösningen på penningproblemet!

Hitler eller Jesus kunde inte ha gjort det bättre.
Just detta är signifikant för svensk orätt:

I stället för att fånga och straffa bovar (som vi är dåliga på), spärrar man in alla rättrådiga medborgare (som vi är världsförebildlig bäst på) i det vällovliga syftet att skydda dem för bovarna.

Walter Kölzer


14 aug 2003  Hans Andersson

VAD SÄGER DEN JURIDISKA EXPERTISEN ?

Det skulle vara intressant att veta vad den juridiska expertisen har att säga om att svenska domare inte bryr
sig om att följa Europakonventionen i bankmål !

Betydelsen av denna underlåtelse, från den samlade svenska domarkåren, innebär för bankkunderna att dessa inte kan få en rättvis rättegång även om de har rätt i alla sakfrågorna.

Hans Andersson


14 aug 2003  Mats Lönnerblad

SVERIGE HAR POLITISKA DOMARE.

Svar till Walter Kölzer

Jag delar Walter Kölzers uppfattning att svenska domare vare sig är korkade, eller mer intelligenta än de flesta andra svenskar.

Problemet är i stället att de går bankernas, politikernas, och statens ärenden i en utsträckning, som vore otänkbart inom övriga EU.

Genom denna politiska följsamhet "glömmer de bort" att följa grundläggande rättsregler.

Sammanfattningsvis, är det således den djupa omoralen i kombination med politisk korruption, som gör att det svenska rättsväsendet inte längre fungerar.

Mats Lönnerblad


13 aug 2003  Mats Lönnerblad

ORIMLIGT FÖRFARANDE

Svar till Hans Andersson

Svenska domstolar måste lära sig att rätta sina egna misstag och börja följa lagen. Det är Hans Andersson, Walter Kölzer och flera debattörer på Bankrättsföreningens hemsida och jag själv helt överens om.

Som det nu förhåller sig använder sig svenska domare av den grumliga svenska "fria bevisprövningen" för att slippa följa grundläggande rättsregler, i enlighet med såväl EG-rätten som Europakonventionen, vilket i längden måste betraktas som helt oacceptabelt !

Mats Lönnerblad


13 aug 2003  Walter Kölzer

DUMHET ELLER OMORAL i ”RÄTTSSTATEN”?

Rubriken ”Vi får inte offra rättsstaten”, eller uttryck såsom ”rädda rättsstaten” förekommer då och då på denna sida. Ni som använder dem tycker uppenbarligen att vi har en rättsstat. Det har vi inte längre.

Det förekommer förhoppningsfulla hänvisningar till Europadomstolen eller EG-domstolen: Glöööm det!

Med deras tillkomst har rättsläget för nästan alla i Europa och framförallt inom EU försämrats avsevärt.

En annan vanföreställning är att lagstiftningen behöver utökas eller förbättras: Sällan! Tillämpa först den lag som finns så som den är tänkt.

Det gör man nu allt mera sällan. Gjorde man det konsekvent så skulle vi i samma utsträckning kunna skrota en hel del lagar och göra polis och domstolar nästan arbetslösa (tillspetsat uttryckt, jämför med Singapore)

Mycket ofta får jag höra, att t.ex. politiker eller domare är okunniga i sakfrågor, oförstående eller rentav dumma. Så är det bevisligen inte.

Flertalet av dem är tvärtom intelligenta långt över genomsnitt, om man värderar intelligens med skolbetyg. Däremot vill jag påstå, att många av dem saknar moral, att det är fråga om moralbrist, inte om okunnighet.

Vid ett tillfälle tillät jag mig i en tidning en mycket grov generalisering:

Efter att ha tillskrivit varenda riksdagsledamot innan omröstningen i en viss grundlagsvidrig lagstiftning (den s.k. Fritt-fiske-lagen), yttrade jag offentligen: ”Sveriges riksdag tycks vara en anomalie av ryggradslösa däggdjur”.  Härmed, och för upprepningen: Förlåt mig, Ni som är undantag!

Ge mig anledning och förutsättning, och jag vill visa dem som tvivlar på mina påståenden att det är som jag säger!

Walter Kölzer.


12 aug 2003  Mats Lönnerblad

INGENTING VARAR FÖR EVIGT...

Svar till Walter Kölzer

Jag delar hans uppfattning att rörelser dyker upp och försvinner. Det gäller också för Medborgarrättsrörelsen,
som han nämner i sin text, och där jag själv arbetar som vice ordförande.

Målsättningen med denna rörelses verksamhet är att få svenska domstolar och myndigheter att förstå att Sverige måste följa de grundläggande rättsregler som Europakonventionen innebär.

När denna målsättning uppnåtts, har rörelsen förlorat sitt syfte, och det är dags att lägga ner verksamheten. Ett steg på denna svåra väg har vi redan vunnit!  Det är att Europakonventionen efter närmare 50 år, har införlivats i den svenska lagstiftningen.

Nu gäller det att övertyga den samlade svenska domarkåren att lagstiftningen ovillkorligen måste följas, vilket inte heller är någon lätt uppgift !

Mats Lönnerblad


12 aug 2003  Hans Andersson

SVENSKA DOMSTOLAR MÅSTE BÖRJA SVARA FÖR SIN EGEN RÄTTSORDNING

Som det nu förhåller sig utgör tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen (HD)bara en transportsträcka vidare till EG - domstolen i Luxemburg eller till Europa domstolen i Strasbourg.

När det gäller tvister med banker agerar svenska domstolar som de vore lejda ombud för bankerna, varför bankkunderna aldrig får någon "rättvis rättegång" i enlighet med Europa konventionens bestämmelser.

Hans Andersson


12 aug 2003  Mats Lönnerblad

POLITIKEN GÅR FÖRE JURIDIKEN !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Det gäller både inom folkpartiet och socialdemokraterna ! Medan Folkpartiets ledare Lars Leijonborg skyddar Jan Ertsborn från att åka ut från riksdagen för vad han ställde till med mot makarna Nilsson, går Hans Dalborg fortfarande fri, och kan sitta kvar som styrelseordförande i delstatliga Nordea, trots de grova brott han gjorde sig skyldig till under bankkrisen eftersom han fortfarande skyddas av Göran Persson.

Mats Lönnerblad


11 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

DAGS FÖR RÄFST OCH RÄTTARTING !

Tre öppna brev har sänts till Folkpartiets Lars Leijonborg. Någon reaktion har dessa ej åstadkommit hos partiledaren. Trots att vi noga påpekat att Jan Ertsborn är olämplig som riksdagsman, eftersom han har ett digert syndaregister, är han fortfarande kvar på sin plats.

Det är skandal! Tydligen har Jan Ertsborn smilat in sig så mycket så Lars Leijonborg försöker se mellan fingrarna på allt elände denne sluge skurk ställt till med.

Det är dags för Räfst och Rättarting!!
Lars Leijonborg måste ju förstå, att ett parti som hyser en kriminell person och inte agerar naturligtvis blir känt som ett kriminellt parti.

Vilket land vill ha en statsminister, som tagit bovar till sitt hjärta? Boven, en skurk, som tydligen är utan samvete eftersom han ej ångrar sina synder och ej försöker ställa till rätta.

1981 var han med och startade häxjakten på oss. Sedan gjorde han allt för att göra livet till ett helvete för oss. Smutskastade oss både i radio och tidningar. En stor lögnare! När vi drevs i konkurs gjorde han upp bouppteckning och undertecknade att vi hade ½ miljon i behållning. Samtidigt ropade han ut att det fanns skulder i miljoner. Upp till behållningen fanns en momsfordran på 1 ½ miljon. Denna avsade han sig.

Tre år efter konkursslutet fick vi rättegång och domslut till vår fördel. Då stal han beloppet. Efter ytterligare några år gav han Nordea dem.

Han är expert på det mesta. Skapade egna lagparagrafer när det passade honom, ordnade auktioner i smyg, sålde musikinstrument trots att det stod ”avgår” på listan o.s.v. i det oändliga.

Mats Lönnerblad!Hur står det till med Folkpartiet och dess ledare? Är det en kriminell skara, eftersom det verkar som om de håller Jan Ertsborn om ryggen. Eller har han lyckats hjärntvätta Lars Leijonborg och C:o så att de värnar om honom även om skurkaktigheten lyser om honom?

Vi förstår ingenting, men vet, att som det är nu så måste det gå ut en varning för ett farligt parti. Eller?

Undrar
Anita och Verner Nilsson
0430-2143


11 aug 2003  Walter Kölzer

TANKAR MEDAN RÖRELSERNA DÖR...

Gräsrötter i gemen som jag, vi får stå grindvakt medan rörelserna dör. Det var kanske inte just det som är meningen, men det är verkligheten. Det är endast de utvalda  -  kompetenta och potenta eller ej  -  som får höras och synas, som kan utlösa verkan.

Vi gräsrötter får på vårt djup skapa det gräs som Ni på sin höjd trampar på, men även lever och njuter av, icke mera. Vi gödas inte, får varken synas eller höras. Det kanske kan vara anledningen att rörelserna dör? 

Att gräset konsumeras slösaktig och slits vårdslöst så att rötterna dör? Tro nu bara inte att jag åtrår medlidande. Mitt liv är kanske rikare än Ert.

Orsaken till att rörelserna är dödsdömda är just otrohet mot rörelsers innersta väsen och ändamål.

Det syns tydligt av de som kan se, tydligast kanske på patientföreningar, kyrkorna, Medborgarrättsrörelsen,  Skattebetalarnas och liknande, därför att distansen mellan ideal och judassjälarna som förråder idealen är så nära och dock så stor.

De trogna är de förrådda: De som kan se, bländas. De som kan tala för sanningen tystas. De som skulle kunna vara skapande bromsas.

Det är kanske inte som grindvakt vi kan skapa rörelser och hålla dem vid liv. Starka rörelser är självförtärande i det att de uppnår sina syften. Dan Andersson, Nils Ferlin och andra var mera förutseende i sina signaler och visioner.

Kom alla ni andra som har möjlighet och bereds tillfälle: ”Kom och stå MED mig vid hagens grindar, när de vilda gässen flyger över byn…..”.

TILLSAMMANS  kan vi eller våra efterkommande generationer bevittna ”När sköheten kom till byn…” och när ”rätt mycket skall varda krossat som vida har blänkt, när människorna (skola) lyftas i anden”. 

Walter Kölzer
walterkolzer@yahoo.com


11 aug 2003  Mats Lönnerblad

BANKERNA SVIKER SITT LÅNGIVARANSVAR !

Svar till Lars Andersson

Bankernas råd var inte mycket värda när både svenska och utländska aktier sjönk. Köpråden följdes aldrig upp av säljråd som sig bör, när aktierna sjunker, och det inte finns någon ljusning på marknaden.

Mats Lönnerblad


11 aug 2003  Mats Lönnerblad

SVERIGE HAR BLIVIT ETT LÅGPRODUCERANDE SAMHÄLLE !

Svar till Walter Kölzer

I detta ger jag Walter Kölzer helt rätt. Min far som var läkare gjorde mer än vad fem läkare gör i dag, inom ett mindre sjukhusområde !

Rationellt tänkande har ersatt av byråkratiskt krångel i ett rättssamhälle som inte längre fungerar. För några år blev styrelsemedlemen i Bankrättsföreningen Börje Ramsbo av med sitt företag. Bolaget blev stulet av en privatperson som var i maskopi med bankerna.

Från bankerna har Börje Ramsbro äntligen fått upprättelse och träffat uppgörelser i godo, men privatpersonen som stal hans företag befinner sig fortfarande på fri fot !

Dessa två exempel visar hur det svenska samhället har förvandlats till ett samhälle som inte längre fungerar, i takt med att företagen flyr landet och statsskulden ökar.

Mats Lönnerblad


9 aug 2003  Lars Andersson

VAD ÄR BANKENS RÅD VÄRDA?

Vad att göra om man har en tvist med en Bank, rörande en gammal skuld där lånen som togs, gick till att köpa aktier som sedan gick i blev värdelösa vid konkurs, rådet att köpa dessa aktier fick jag av banken!

Hur skall man "bevisa" sådana muntliga råd? Banken friskriver sig förövrigt ändå! Till saken hör att jag fick amortera en liten del efter konkursen av aktierna och "omsätta" lånen från 92-95..sen ville Sparbanken ha in hela skulden fast i Skuldebrevet från 1992 är skrivet "Amortering" fr o m 951030, ränta 12 %.

Som jag uppfattade det skulle jag från 1995 amortera , men Banken skulle ha in hela beloppet med detsamma, efter tingsrättsförhandlingar fick jag en uppgörelse att betala närmare 4000:- i månaden vilket jag inte kunde göra.

Skulden kvarstår och växer och nu väntar Tingsrätten!..

Aktie-rådgivningen/lån fick jag fick jag 1987,89-90 och aktierna blev värdelösa 1992.

En gammal Soppa! Har advokat med rättshjälp nu, kan man hävda att man blivit felbehandlad två gånger? dels vid rådgivningen och senare när banken ville ha in hela skulden med detsamma?.. är det någon som har synpunkter och råd? Tacksam för svar!..

Lars Andersson


9 aug 2003  Mats Lönnerblad

SVERIGE HAR TAPPAT BÅDE INFLYTANDE OCH MAKT !

Svar till Per Fredö

Genom att så utanför EMU har Sverige redan förlorat en stor del av sitt förtroendekapital mot övriga Europa, eftersom vi redan förbundit oss att gå med i EMU, vilket framgår av en tidigare ledare.

När man ser, till vilka det är av majoriteten som inte vill gå med, så är det samma personer som förespråkar socialism och planekonomi, och som tidigare ville att Sverige inte skulle gå med i EU.

Det talar för att Sverige snarast bör ansluta sig, eftersom vi också har avtalat om att gå med.

Att reformera den offantliga sektorn, som Per Fredö skriver om är en absolut nödvändighet, om Sverige någonsin skall kunna få tillbaka en sund ekonomi.

Under de sista 30 åren har Sverige snabbt förlorat i tempo mot omvärlden, samtidigt som kostnaderna för samhället ökat dramatiskt. Det är dags att vi får ett slut på denna onödiga kostnadsexplosion och att pengarna används till nyttigare ändamål än att föda upp byråkrater som parasiterar på samhället !

Mats Lönnerblad


9 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

DAGS FÖR RÄFST OCH RÄTTARTING !

Tre öppna brev har sänts till Folkpartiets Lars Leijonborg. Någon reaktion har dessa ej åstadkommit hos partiledaren. Trots att vi noga påpekat att Jan Ertsborn är olämplig som riksdagsman, eftersom han har ett digert syndaregister, är han fortfarande kvar på sin plats.

Det är skandal! Tydligen har Jan Ertsborn smilat in sig så mycket så Lars Leijonborg försöker se mellan fingrarna på allt elände denne sluge skurk ställt till med.

Det är dags för Räfst och Rättarting! Lars Leijonborg måste ju förstå, att ett parti som hyser en kriminell person och inte agerar naturligtvis blir känt som ett kriminellt parti.

Vilket land vill ha en statsminister, som tagit bovar till sitt hjärta? Boven, en skurk, som tydligen är utan samvete eftersom han ej ångrar sina synder och ej försöker ställa till rätta.

1981 var han med och startade häxjakten på oss. Sedan gjorde han allt för att göra livet till ett helvete för oss. Smutskastade oss både i radio och tidningar.

En stor lögnare! När vi drevs i konkurs gjorde han upp bouppteckning och undertecknade att vi hade ½ miljon i behållning. Samtidigt ropade han ut att det fanns skulder i miljoner. Upp till behållningen fanns en momsfordran på 1 ½ miljon. Denna avsade han sig !

Tre år efter konkursslutet fick vi rättegång och domslut till vår fördel. Då stal han beloppet. Efter ytterligare några år gav han Nordea dem.

Han är expert på det mesta. Skapade egna lagparagrafer när det passade honom, ordnade auktioner i smyg, sålde musikinstrument trots att det stod ”avgår” på listan o.s.v. i det oändliga.

Mats Lönnerblad! hur står det till med Folkpartiet och dess ledare? Är det en kriminell skara, eftersom det verkar som om de håller Jan Ertsborn om ryggen. Eller har han lyckats hjärntvätta Lars Leijonborg och C:o så att de värnar om honom även om skurkaktigheten lyser om honom?

Vi förstår ingenting, men vet, att som det är nu så måste det gå ut en varning för ett farligt parti. Eller?

Undrar
Anita och Verner Nilsson
0430-2143


9 aug 2003  Mats Lönnerblad

"EUROPAS FÖRENADE STATER"

Svar till Lars Traneflykt

Ett enat Europa behövs för att bevara såväl fred som att skapa tillväxt oich bevara välstånd. I detta nya ekonomiska och politiska samfund, ryms inte de olika "kränkarregister" som Lars Traneflykt skriver om i sitt senaste inlägg.

Inte heller de "skumraskaffärer" som socialdemokraterna tillsammans med styrelseordförande i delstatliga Nordea, Hans Dalborg, gör sitt bästa för att dölja, för att slippa straffansvar för de grova brott Dalborg  gjort sig skyldig till.

Mats Lönnerblad


9 aug 2003  Mats Lönnerblad

DSM FÖRTJÄNAR STÖRRE UPPMÄRKSAMHET

Svar till Walter Kölzer

Jag är själv sedan länge prenumerant på denna utmärkta tidning, och medverkar då och då med olika artiklar.

I senaste numret ( nr 3.2003 ) där Jan Gillberg Samtalar med den för detta chefredaktören på DN Hans Bergström kring "att Sverige blivit en enpartistat" och varnar svenskarna för konsekvenserna för ett alltför långt socialdemokratiskt maktinnehav, är väl värd en större uppmärksamhet, liksom övriga artiklar som handlar om den svenska rättsstatens förfall.


Mats Lönnerblad


7 aug 2003  Lars Traneflykt

EUROPA JA - KRÄNKARREGISTER NEJ !

Hans Dalborg våra regioner behöver tillväxt och våra medborgare skall erbjudas sysselsättning.

Hans Dalborg, farorna med kränkarregister är att de är destruktiva för ett dynamiskt samhälle.

Hans Dalborg, Er djupa feghet om att använda olagliga kränkarregister är ett hån mot demokratin och hån mot våra politiker som kämpar i EU-frågor för att stärka de mänskliga rättigheterna.

Hans Dalborg, att Du och dina adepter Henrik von Krusenstjerna, Staffan Avenius, Leif Kärrberg, Håkan Petrelius, Linda Kynning, Barbro Ström, Eva Hjalmarsson, Sven Karlsson, Gunilla Ekeroth m.fl. kan verka som bulvan till Tom Hedelius bank Handelsbanken för att mörklägga de mångåriga bokföringsbedrägerierna, aktieförfalskningarna och de manipulerade deklarationerna är ofattbart och även att Ni aktivt verkar för att mörklägga mellanhandsprovisionerna till Win Chadha i den pågående Bofors-Indien-processen.

Hans Dalborg, det gäller att förena dynamiken i våra regioner och arbeta målmedvetet med EU: s mål om att bli ledande inom kunskapsepoken till 2010.

Hans Dalborg att arbeta med kriminalitet som bulvan inom aktiemarknaden är att skymfa EU och att använda konkurrensbegränsande register för att kränka är enbart inte en skam för Nordbanken det är en skam inför hela svenska folket och dess aktiva strävan som en demokratisk nation.

Hans Dalborg det är hög tid att omvandla Nordea till en saga och återetablera ett 20-tal självständiga regionala investmentbanker.

Hans Dalborg det är dags att tvätta byken och acceptera konkurrens, dynamik och tillväxt.

Lars Traneflykt
Fd bankdirektör Handelsbanken Karlskoga, bl.a. ansvarig för finansieringen av Bofors förvärv av Kema-Nobel och ledarskapsfinansieringen för Bofors-Indien-affären 1986


7 aug 2003  Walter Kölzer

GRATTIS !

Svar till Mats Lönnerblad

En tidning smäller bra mycket högre än den hörnsmyg på nätet.

SYND: Även som substantiv läst: MBRR borde vara en folkrörelse, den största och mest angelägna.

Rättsförfallet är i allra högsta grad ”juridiska frågor”, och som hotar mänsklig existens.

Europakonventionen låter imponerande, men att inte följa svenska lag är helt dominerande.

TACK: För Din inbjudan att medverka i MRR:s tidning.

Hoppas jag platsar

Walter Kölzer


7 aug 2003  Mats Lönnerblad

TILLVÄXTEN I FOKUS

Svar till Lars Traneflykt

Tyvärr tänker bankerna bara på sig själva och negligerar därför kunderna. Den svensk tillväxten har stannat av, och det är svårt för de flesta företagare att hitta riskvilligt kapital.

Svårast för sina kunder agerar delstatliga Nordea, genom att inte stå fast vid redan beviljade kreditlöften, och genom att i olika register förtala de kunder, man befinner sig i tvist med.

Därför är det hög tid att få igång den debatt som Lars Traneflykt efterlyser och som handlar om hur vi bäst skall kunna främja tillväxten genom regionala banker, i stället för de bankkolosser som dominerar den svenska marknaden i dag.

Mats Lönnerblad


7 aug 2003  Per Fredö

EURO SOM VALUTA ELLER EJ ?

Vi har nu gått in i folkomröstningskampanjen, den rådgivande, om vårt land ska ha euro som valuta eller ej.

Personligen menar jag att det finns en rad övertygande argument för ett ja och att nejsidan mest vädjar till folks allmänna misstro mot förändringar.
Men denna fråga kan inte heller diskuteras utan att dra erfarenheter av vad som hänt under de senaste trettio åren. Med rader av devalveringar, med stadigt försämrad internationell konkurrenskraft, med förluster för enskilda i disponibel inkomst och i förmögenheter, med svårigheter för väl etablerade svenska exportföretag att behålla ett inhemskt  majorietetsägande etc.

Men detta är trendmässiga förändringar som gjort Sverige relativt fattigare och som lett till att den svenska välfärdsstaten inte kunnat finansieras utan enorma skattehöjningar.

Men vi har också haft vår valuta kopplad till sådant som dollarn, d-marken, valutaormen i syfte att upprätthålla en fast växelkurs. Denna penningpolitik fick helt överges för att söka bemästra den statskonkurs, som i grunden berodde på 80-talets spekulativa ekonomi, bedriven utan egentliga skygglappar. Det var naturligtvis orimligt att inom loppet av några år gå från en negativ ränta till en ränta på tio procent och när krisen var som värst hamna på otroliga 500 procent.

Därför var det nödvändigt gå över till en rörlig penningpolitik där räntan fastställdes av en från statsmakterna fristående riksbank. Lika nödvändigt var det att inleda det som ännu befinner sig i sin linda, strukturförändringarna av den offentliga sektorn.

Men att statsskulden legat konstant efter det vad krisen resulterade i, höjningen från 200 till 1000 miljarder, har inte kunnat ske utan att Sverige som EU-stat godtagit konvergenskriterierna, strikta som de ska vara.
Med en EMU-nslutning kommer denna politik att fortsätta. Den kommer att skärpas. Risken för nya valutakriser kommer kraftigt att reduceras. Vi kommer att kunna infoga vår nationella valuta i de stora valutaområden, som ger den globala ekonomin dess särprägel och dynamik. Företagen får på en rad områden lägre kostnader. Konsumenterna kommer att få del av en friare marknadsekonomi. Vi behöver inte bli en europeisk randstat t o m skild från de gamla öststaterna. Den politiska demokratin stärks. Freden tryggas.

Vi får en press på oss att den offentliga sektorn måste reformeras kraftigt och att skatterna ska sänkas. Och förhoppningsvis kan man inte bara tala väl om frihandeln. Den ska också omsättas i praktisk handling och där måste en rad av de handelshinder som EU nu värnar om avvecklas.
Med denna lilla plädering för euron så tror jag att även de finansiella systemen kommer att stärkas och att alla aktörer som är beroende av dem, och vem är inte det, borde ta sig en funderare över det.

Kanske även Bankrättsföreningen kan ge sitt bidrag i en framtidsfråga som denna!

Per Fredö


6 aug 2003  Mats Lönnerblad

STATEN KRÄNKER ÄGANDERÄTTEN !

Svar till Anita och Verner Nilsson

Jag har tagit del av det juridiska tvistemål som makarna Nilsson skriver om i sitt senaste inlägg.

Vad som är uppenbart i detta ärende (som Svenska Dagbladet tidigare skrivit om) är att såväl tingsrätt som hovrätt som i många andra ärenden, blandat ihop bisak med huvudsak, varefter kränkningen kunnat ske ostraffat utan att Högsta domstolen brytt sig om att reagera.

Nu blir det i stället svenska staten som får böta och Högsta domstolens politiska medarbetare som får stå med skammen och vanäran över att inte heller ha förstått detta ärende ordentligt.

Mats Lönnerblad


5 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

SVENSKA STATEN HAR FÅTT SIG EN ORDENTLIG "EN KNÄPP PÅ NÄSAN" !

Nu har det hänt! I Svenska dagbladet har man kunnat läsa: ”Europadomstolen har fällt Sverige!” Svenska staten har förlorat och fått en ordentlig knäpp på näsan. Även högsta domstolen har fått känna på denna förnedring.

Sverige kränker äganderätten för sina medborgare allt medan statsministern är ute och försöker spela rollen av stor man i hela Europa/världen.

Här hemma utspelas ett riktigt rävspel. Myndigheterna har så brått att jaga tilltänkta offer så den stackars individen får ingen ro. De hinner ej vänta på domslut innan de utför vad de vill för att ställa till förtret.

Kronofogdarna är mycket gärna med och agerar i förtid. Tycker kanske det är bäst så, ty ibland kan det hända att domslutet blir lite annorlunda än de tänkt och då kan de t.ex. ej hålla auktion på annans egendom.

Vi vet att en del tolkar lagen som de vill men man kan också ibland ifrågasätta domsluten. Inlagor struntar de ofta i (hoppas det ej beror på att de ej är läskunniga). Lättja kan ju spela in – eller kanske, ve och fasa, förakt för individen. De ska ej skylla på att de ej hinner läsa igenom ordentligt.

Därtill hör också att den som handlägger ett mål ska vara helt opartisk och rakt inte låta sig påverkas av motparten även om denne råkar en Nordeaman klädd i serafimerorden. Vi alla påhoppade njuter nu när någon har fått rätt i Europadomstolen och Sverige för stå med skam och nesa. Hade svenska domstolar följt juridiken och ej politiken skulle mycket ha sett annorlunda ut.

Vår momshistoria startade 1981 då deklarationen inlämnades. Rävarna flockades kring bytet och struntade i lag och ordning. PK/Nordeamän sade: ”Den momsen får ni aldrig”. (Vad hade de med det att göra?) De hade makt och myndigheterna följde deras vilja så vi drevs i konkurs. Den utsedde förvaltaren Jan Ertsborn – nu riksdagsman i folkpartiet – ville ej befatta sig med momsen.

Vi stretade på och 1988 blev det rättegång och domslut till vår fördel. Men vad hjälpte det? Konkursslutet var 1985. Rävspelet fortsatte. En utvilad räv tilldelades summan 1 ½ miljon så Jan Ertsborn och Nordea kunde hånle åt oss. Men än har de inte fått ro i sin lya, ty vi ger oss aldrig. Över alltihop sitter så Högsta domstolen som en lite skadad sol och lyser upp tillvaron för sina rävar som jagar där de kommer åt.

Mats Lönnerblad ! Tre öppna brev har sänts till HD och folkpartiledaren Lars Leijonborg. Den senare har aldrig svarat. Han sitter väl och klappar Jan Ertsborn på axeln och säger: ”Bry dej inte om dem” Är det verkligen sådana riksdagsmän vi vill ha? Accepterar vi tjuvar och brottslingar som förtroendemän?

HD svarade ungefär god dag yxskaft på brev nummer 1. Efter 2:a talade tystnaden. Tredje gav svaret att HD är en opartiskt dömande instans o.s.v. Något som vi ej tror på eftersom de oftast instämmer med föregående talare. På våra frågor till dem svarade de ej.

Europadomstolen har gett HD en knäpp på näsan. Vem ger Lars Leijonborg en ordentlig orre? Riksdagen skall ej tolerera rävspel anser

Anita och Verner Nilsson
0430-21432


5 aug 2003  Mats Lönnerblad

DOMARE MÅSTE LÄRA SIG ATT FÖLJA LAGEN !

Svar till Anita och Verner Nilsson

När det gäller bankrätten följer fortfarande inte svenska domstolar den Europeiska bankrätten, Europakonventionen och EG-rätten.

I stället utgår man från lagarnas politiska förarbeten, som inte längre gäller. Undra på sedan att det går som det går med dömandet i Sverige, och att Sverige raskt håller på att förvandlas från Folkhem till Fattigstuga !

Mats Lönnerblad


4 aug 2003  Mats Lönnerblad

OLAGLIG "RÄNTESKRUVNING"

Svar till Tom Hedin från den 30 juli 2003

Det är inte ovanligt att bankerna plågar sina kunder med olika former av olaglig "ränteskruvning". Skicka över Ditt ärende till Bankrättsföreningen, Box 5004, 102 41 Stockholm så skall jag läsa igenom hela Ditt ärende och återkomma.

Mats Lönnerblad


4 aug 2003  Mats Lönnerblad

DEN FRIA MARKNADSEKONOMIN FUNGERAR INTE I SVERIGE !

Svar till Per Fredö från den 30 juli 2003

Det är riktigt att jag bejakar ett politiskt system, som vill ha en fri marknadsekonomi, som bygger på omfattande individuella rättigheter.

Tyvärr fungerar inte detta i Sverige när det politiska systemet hela tiden sätter käppar i hjulet för den fria marknadsekonomin.

De frågeställningar som Per Fredö tar upp är viktiga, och jag försöker efter bästa förmåga besvara denna typ av olika funderingar i mina många ledare, och i samband med de böcker som jag skriver om under "dagens boktips"

Mats Lönnerblad


4 aug 2003  Mats Lönnerblad

BANKANSTÄLLDA HAR OCKSÅ RÄTTIGHETER !

Svar till Göran Andersson från den 30 juli 2003

Att använda sig av bankanställdas namnteckningar i olika reklamsyften, utan att de bankanställda är medvetna om vad som sker, är förkastligt !

Självfallet måste man först inhämta vederbörliga tillstånd.

Mats Lönnerblad


3 aug 2003  Walter Kölzer

BANKRÄTT och ORÄTT

Svar till Gabriel Donner

2003-06-03 publicerade Du ”Kundombuden behärskar inte lagen inom bankrätten”. Min verklighet ter sig annorlunda. Bankrätten borde och torde inte på något sätt vara avvikande ifrån hur annan rätt hanteras i domstolarna.

Där spelar hovrätterna med i den förhärskande refrängen. Jag känner igen takterna i Din skrivning. Det är en generaliserande överdrift när Du påstår att hovrätterna följer lagen.

Ofta tassar hovrätterna i gränstrakterna av lagens råmärken, inbegripen deras motsvarighet kammarrätterna. Jag syftar inte till olycksfall i arbete, de torde inte gå att undvika.

Men när hovrätter accepterar eller nonchalerar överklagad mened eller domarjäv eller annat mycket grovt rättegångsfel i underrätt, då har det gått för långt.

I än större utsträckning påstår jag att hovrätterna inte tar tillvara de korrektiv som lagen erbjuder dem för att rätta till oegentligheter i lägre rätt, inklusive uppenbar fel åberopat eller förbisett lagrum.

Domare är skyldiga att känna till lag och tillämpa den efter vad saken kräver, snarare än efter vad parterna eller deras ombud hävdar. Begränsningar i detta ansvar stadgas uttryckligen och uttömmande i rättegångsbalken.

Om lagen inte uttryckligen ger hovrätter rätt att ingripa i det ena eller andra fallet mot orätt i lägre rätt, skulle i de flesta fall hovrätterna ex officio (ungefär = På eget bevåg) kunna använda sig av sin lagliga rätt och uppgift om tillsyn av allmän rättsordning i lägre rätt. Så sker endast undantagsvis.

Nej, Gabriel Donner: Lagändring skulle inte medföra någon ändring till det bättre; nya lagar kommer att nonchaleras eller handhas godtyckliga liksom de gamla.

Din punkt c) om handelsbruk inom banksektorn gäller för alla affärssektorer. Den är ett utmärkt exempel på hur man i domstolar blandar bort korten:

I doktrinen är ”handelsbruk” även en överordnad term för ”branschbruk” och ”företagsbruk”. De enskilda bankernas egen och i mycket hemliga policy tillhör helt klart företagsbruk, som av domstolar inte får bedömas som branschbruk eller handelsbruk.

Nota bene om det inte är fråga om branschbruk eller handelsbruk!

Om tillämpliga, tar reglerna för branschbruk och handelsbruk över reglerna för företagsbruk.
Företagsbruk som avviker från branschbruk eller handelsbruk är inte bindande mot företagsextern part utan särskild överenskommelse därom.

Du har helt rätt: I domstolar dömer man ibland företagsbruk som branschbruk eller handelsbruk när det passar, men det är likväl lagstridig och rättsvidrig oaktat att det genom dom i hovrätt och Högsta domstolen kan bli rättsgiltig. Jag har just nu ett mål i en tingsrätt, där denna problematik i allra högsta grad är aktuell, fast den processen gäller immateriell rätt.

Inom bankrätt och i på denna internetsida åsyftade mål ”passar” det tydligen oftast att sålunda döma rättsvidrig (jag vet det inte, kan inte den typen av mål eller speciell juridik).

Det förvånade mig att Du inte gjorde distinktion mellan handelsbruk och företagsbruk: Hemligt bruk av något eller någon, vad eller vem det än vara må, kan aldrig kallas för handelsbruk, är inte bindande mot någon annan än eventuellt emellan dem som överenskommit därom.

Refrängen i Din artikel under b) torde inte vara så lättsjungen som man av en refräng kan begära. Den fastnar i halsen, i vart fall i min. Som sagt: Nya lagar misshandlas liksom gamla. Refrängen borde ändras till: Använd existerande lag i rättvisans tjänst. Avsätt var domare som helt uppenbar handlar eller yttrar sig rättsvidrig eller lagstridig, och döm dem dessutom till långvariga fängelsestraff där uppsåt kan påvisas.

Om behov av lagändring därefter kvarstår, blir Din refräng så mycket lättare att sjunga.
Vi kanske i så fall råkar ut för temporär domarebrist, men det må rättssäkerhet vara värt.

Liksom Cicero i fråga om Cartagos existens, en man som kanske mera än någon annan enskild har bidragit till den rättsordning som nu förfaller, kommer jag att upprepa mig:

 Det pågående rättsförfallet  -  varav bankrätt endast är ett brottstycke  -  är ett hot mot mänsklig existens. Orätt måste stävjas med alla till buds stående medel !

Walter Kölzer


3 aug 2003  Mats Lönnerblad

ALLDELES FÖR FÅ INTRESSERAR SIG FÖR JURIDISKA SPÖRSMÅL !

Svar till Walter Kölzer

Trots att juridiken berör oss alla. Därför borde
intresset för Medborgarrättsfrågor vara mycket större i landet än vad det är.

Att inte svenska domare följer svensk lag är tragiskt, eftersom bara några få procent av alla mål prövas av Europadomstolen.

Att Högsta domstolen (HD) inte beviljar prövningstillstånd i de flesta mål, trots alla allvarliga fel som begås i de lägre rättsinstanserna, är en rättsskandal.

Problemet som också uppstår är att politikerna gör allt för att inte mål som dömts mot Sverige i Europadomstolen inte skall bilda praxis i den dömande verksamheten !

Mats Lönnerblad


1 aug 2003  Lars Traneflykt

REGERINGSKRITIK MOT BANKAVGIFTERNA !

Det är hög tid att våra regioner positionerar sig inför framtiden. Bankomatavgifter är naturligtvis ej bra men mindre bra är om företagen kommer att få betydande problem vid finansiering.

VÅR REGION SKÅNE BEHÖVER EN REGIONAL INVESTERINGSBANK

Skälet är enkelt, det är svårt för företagen att få tag i riskkapital. De företag som är inne i de första faserna kommer att snart behöva förstärkning för att klara verksamheten. En regional investeringsbank skulle gynna en positiv utveckling av näringslivet i Skåne och stödja övergången till kunskapsepoken.

Nya EU-direktiv som främjar näringslivsutveckling, den pågående finansiella integrationen samt EMU-debatten inför kommande EURO-val sätter fokus på betydelsen av regionalt kapital för att klara tillväxtutvecklingen och nå EU:s gemensamma mål att bli ledande inom kunskapsekonomin.

Åttiotalets anpassning av att minska bankernas utlåningsstockar för att klara kapitaltäckningskraven har fortfarande betydande antal obesvarade frågor och nu inför en allmän europeisk räntejustering så slår det hårt på bankernas räntenetto – vilket får igång diskussionerna om vad som skall avgiftsbeläggas istället för att först diskutera kompetensutveckling, etik och ansvar.

Skåneregionens innovativa bankhistoria klarade av uppgiften att formera det regionala kapitalbehovet för att underlätta övergången till industriepoken och nu är det dags att klara övergången till kunskapsepoken och värna välfärden.

EURO-debattens diskussioner om tillväxtutveckling bör innefatta fördelarna med den finansiella integrationen och hur våra regioner effektivare skall lyckas med tillväxten genom tillgång till regionalt kapital.

Att omvandla Nordea till ett 25-tal självständiga regionala investeringsbanker skulle ge en klar signal om att man menar allvar med att stödja dynamisk tillväxtutveckling.

Med vänlig hälsning
Lars Traneflykt


1 aug 2003  Walter Kölzer

MEDBORGARRÄTTSRÄTTSRÖRELSEN

Det pågår en debatt om folkrörelsernas existens. I ett inlägg råkade jag påminna mig om och nämna Medborgarrättsrörelsen.

Här, på en sida som gäller rättsstatens vara eller icke vara, lyser Medborgarrättsrörelsen så vitt jag kan finna med sin frånvaro. Det förvånade mig. Därför sökte jag Medborgarrättsrörelsen på nätet. Lika negativt !

En gång i tiden har jag varit medlem i rörelsen för att testa dess potential. Då tycktes rörelsen ha rätt så stora resurser och visst inflytande. Det vore en överdrift att påstå att rörelsen på något sätt engagerade sig i vanlig Svenssons enskilda medborgarrätt. Tyvärr hade Olof Palme rätt, när han kallade rörelsen för ”Gustaf Petréns lekstuga”, det var vad jag kom fram till.

Redan då pågick rättsförfallet som nu är långt gången. En medborgarrättsrörelse skulle därför ha ett givet existensberättigande. Det vore logiskt, tycker man. Finns Medborgarrättsrörelsen kvar?

Walter Kölzer
walterkolzer@yahoo.com


1 aug 2003  Anita och Verner Nilsson

SVERIGE VAR EN GÅNG ETT RIKT LAND.

Företagen blomstrade och rättssamhället fungerade. Men något fruktansvärt har hänt. Plötsligt verkar det som om regeringen (vem annars har sådan makt) försöker sänka Sverige i fattigdom.

Misshandlade företag vittnar om detta. Domstolarna fungerar ej och justitiedepartementet, som har högsta makten över juridiken, styrs av politik och då blir allt minerat.

Under 22 år har vi kämpat sedan Nordbanken/Nordea försatt oss i konkurs utan att ha grunder för detta. Många fler har drabbats av denna statsbank, som sedan styr domstolarna så att de har kunnat nå sitt mål. Fruktansvärt att regeringen godkänner detta. Är det detta samarbete som givit Hans Dahlborg serafimerordern?

På Vd-stolen har mången direktör spelat sin lilla revy (1981 talade en insider om att de skulle ”leka med oss") och nått sina höjder. Men som sagt, Hans Dalborg har kommit längst. Prästsonen som vi trodde hade lite lag och etik i sig. Ack vad vi bedrog oss!

Jakob Palmstierna och Hans Dalborg är ett team som utför illgärningar i mängd och stöttas tydligen av landsfadern Göran Persson och hans marionettregering. Bevis: "de stoppas ej".

Men nu får ropet skalla: domstolarna måste återupprättas. Lagmän och övriga ska följa lag och ordning och strunta i allt vad politik heter. (Är det någon paragraf de glömt ska de kvickt kunna slå i lagboken. Vi amatörer inom området ska inte behöva påpeka vad lagen säger och så få höra "det hade jag inte en aning om".) Domstolarnas personal borde få avlägga eden att ej låta sig påverkas av makten. Rätt skall vara rätt, ingenting annat.

Mats Lönnerblad! När landet har maktgalna styresmän/kvinnor som tydligen påverkar domstolarna, finns det väl bara en räddning: Författningsdomstol. Detta måste ske snabbt, innan landet är helt utarmat.

Folkpartiet har valt att dra in en advokat med dåligt rykte, Jan Ertsborn, i riksdagen. Ger inget framtidshopp för Svenska folket. Riksdag, regering, domstolar i nuvarande skick lamslår allt och skjuter Svea rike i sank.

Anser Anita och Verner Nilsson
Tfn 0430-21432


Brf - debatt
Sammanfattning av samtliga debattinlägg sedan starten den 16 oktober 1996.
Klicka i bilden!



Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida