Vem vågar lita på Nordbanken ?
Av Mats Lönnerblad - 11 mars 2001

Inte jag i alla fall. Efter att sett hur Nordbanken bar sig åt under bankkrisen 1987 - 1993, kan jag bara rekommendera banken att antingen börja att göra rätt för sig, genom att börja återbetala de 40 miljarder man "lånat" från staten, börja be sina kunder om ursäkt för alla förbrytelser, och kompensera de tusentals bankkunder som lidit skada och fått sina liv totalt förstörda.

Nordbanken valde att göra tvärtom.

Under bankkrisen fick många fastighetsägare som alltid betalt räntor och amorteringar, alla sina krediter uppsagda och sina fastighetsbestånd nedvärderade med mellan 50 - 70 % och sina egendomar beslagtagna av Nordbanken. De flesta som drabbades har fortfarande inte fått någon upprättelse.

Många företagare som fick sina livsverk sålda till någon av Nordbankens många kumpaner, utan vetskap när de fortfarande ägde bolagen och hotade med konkurs om ägarna inte frivilligt överlämnade sina bolag till Nordbanken för en krona, väntar fortfarande på kompensation.

Småföretagare som fick sina bankgarantier, checkkrediter och långfristiga lån och indragna har inte fått någon ersättning för den skada de lidit. Nordbanken påstår i stället i domstol att dessa företagare "godkänt" uppsägningarna av dessa krediter, fast det förhåller sig tvärtom.

nordbanken.gif (127680 byte)Men Nordbanken gjorde också någonting mycket allvarligare. Man skrev dessutom brev och uppmanade kunderna att vara kvar i Nordbanken, trots att banken var skyldig att begära sig själv i konkurs, och skyldig att informera alla sina kunder om sin obeståndssituation.

Nordbanken svindlade dessutom till sig 5,2 miljarder av aktieägarnas pengar genom att inte redovisa sina faktiska förluster ordentligt. När dessa pengar inte räckte gick staten in och räddade banken, utan att riksdagen blev informerad ordentligt, om Nordbankens verkliga obeståndssituation.

Efter genomförda egna svindlerier svindlade man kunderna ytterligare en gång genom att sortera kunderna som i krig, för att den egna portföljen skulle bli "bättre balanserad." Vad som är märkligt är att alla dessa olagligheter kunde ske för öppen ridå utan att vare sig myndigheterna eller media reagerade.

Vad som är ännu märkligare är att svenska domstolar lät allt detta ske och öppet försvarade krisbankernas agerande i våra domstolar. För mig framstår det tydligt att äganderätten inte respekteras i Sverige. Företagare behandlas sedan länge som fredlösa i det egna landet utan att någon reagerar. Resultatet har heller inte låtit vänta på sig.

Under bara ett kvarts sekel har skatterna ökat oavbrutet i Sverige. 400.000 företag försvunnit. Bara under den svenska bankkrisen försvann ytterligare 60.000 företag alldeles i onödan.

Ingenting av alla olagligheter som sker uppmärksammas av våra svenska domstolar, som i de flesta fall springer bankernas och statens ärenden, och till och med öppet ( som f d lagmannen vid Stockholms tingsrätt ) samarbetar med krisbankerna mot bankkunderna.