Varning för värdelös bankgaranti
Av Leif Ahlström - Dagens Industri - 19 september 2001

Jag driver fastighetsbolag i Jönköping och har råkat ut för ett otroligt agerande från Föreningssparbanken.
   Att bygga och driva en näringsfastighet drar stort kapital och bygger på intäkter från hyresgäster. För att säkra sig begär man ibland "bankgaranti" för ett eller flera kvartals hyror.
   Det kan även vara en fördel gentemot den egna banken att kunna presentera att en hyresgäst har lämnat bankgaranti.
   I mitt fall fanns en passus i garantin lämnad av FSB: "Avräkning skall ske för belopp som kan komma att utbetalas p.g.a. hyresvärden rätt enligt förmånsrättslagen § 5".
   Detta innebär att banken äger rätt att dra av det belopp som en konkursförvaltare eventuellt kommer att betala ut. (En konkursförvaltare utses aldrig före en konkurs.)

Alla torde inse att åberopande av denna passus endast kan ske om utlösandet av garantin sker efter det att hyresgasten gått i konkurs. Innan en konkurs inträffar finns det inget som heter förmånsrätt i ett bolag!

Den 4 januari utlöste jag i laga ordning skriftligen garantin till FSB.
   Då gömmer sig den ansvarige tjänstemannen! Han var helt oanträffbar från den 5 januari till den 17 januari! Trots två-tre telefonsamtal per dag, trots samtal med hans kolleger (en sitter cirka 15 meter från hans rum), ingen kontakt! Den 17 januari blir jag uppringd och får reda på att "bolaget ifråga kommer att gå i konkurs så banken har rätt att dra av beloppet enligt förmånsrättslagen"!
   Hyresgästen försattes i konkurs den 23 januari 2001!
   FSB hävdar att "hyresgästens bristande betalningsförmåga inte var obekant. Det bedömdes att bolaget var på obestånd och att en konkurs var nära förestående". Med dessa formuleringar tar FSB egenmäktigt beslutet att inte betala ut!

FSBs ställningstagande innebär att man säljer bankgarantier som i själva verket är värdelösa!

Leif Ahlström
Småländsk företagare Bedley AB