Banken och Vår Herre
Av Mr Trend - Justitia - 19 januari 2001

Det står nu klart att vi under fjolåret inte alls borde ha lyssnat så mycket på de flåsande finansanalytikerna och de finniga fondförvaltarna utan istället ödmjukt vänt oss till kyrkan - som man bör i orostider. Alla vet ju numera att kyrkans värdepappersförvaltning i all stillhet blivit en lysande affär. Kunde biskoparna frälsa själar lika bra som öka avkastningen på kapitalet skulle de genast sluta riva gamla kyrkor och tvingas bygga nya och kyrkan på nytt bli en folkrörelse, kanske lika stor som Aktiespararnas Riksförbund.
   Det är naturligt att bankerna nu är nervösa och till varje pris vill komma åt den heliga hemligheten. Har kyrkan kanske tumme med Makterna? På den kända banken kallade därför VD till överläggning häromdagen.
   - Vi måste försöka komma på hur de kan förvalta sitt pund så bra, sa han.
   - Pund, sa utlandsdiskens chef, är de riktigt kloka, lägger de alltsammans i pund?
   - John, sa VD strängt, att förvalta sitt pund är ett bibliskt uttryck. Det skadar inte om du lär dig lite om eviga värden också och inte bara allt om arbitrage.
   - Det är inte länge sen vi gav ut foldern Bibel för utlandsinvesterare, sa utlandschefen sårad.
   - Den riktiga Bibeln är en helt annan sak, rättade VD. Men till saken - hur ska vi komma åt deras hemlighet, kanske kan vi hjälpa dem att få upp lönsamheten på religionen totalt?
   Vi måste nog tona ner vårt engagemang i vapenindustrin och i tobak, sa fondchefen.
   - Och vi bör nog neutralisera våra innehav i den där Miltons porrindustri som är noterad på Wall Street, anmärkte vice VD sarkastiskt. Det får räcka med att vi är bank åt Hennes & Mauritz. VD såg plågad ut:
   - Försök att vara mer konstruktiva och inte bara se det negativa, sa han. Hur kan vi seriöst odla upp våra kontakter med kyrkan?
   - Till att börja med bör vi bevilja det där lånet som vi i veckan avslog för komminister Persson, sa notariatchefen. Han ansågs inte kreditvärdig.
  - Men hur okristligt får ni uppträda på kundsidan? sa VD vresigt. Rätta till det där genast.
   Det är lättare att vara kamel och komma in i bankfacket än att få lån i denna bank numera, sa lånechefen.
   Jag kände gamle Marcus på SE-Banken på sin tid, påpekade vicen. Marcus är ett starkt namn bibliskt sett - evangeliet etcetera. Kan det va nåt?
   - Kunde vi inte rationalisera kollekten genom införande av bankomatkort i sakristian? sa chefen för inlåningen. De lär ännu gå runt med haven.
   - Lär? sa VD. Går du aldrig i kyrkan så du vet?
   - Gick ur efter vår internkurs i marginalskattefrågan, sa inlåningschefen.
   - Finns här då ingen som är aktiv i kyrkan? vädjade VD.
   - Ni är för fan döpta hela gänget, röt gamle styrelseordföranden desperat.
   - Nu ska vi inte svära, sa VD, låt oss istället ringa arkivarie Karlsson och be honom hämta upp säkerhetspärmen nere i valvet där vi granskat hela personalen. Nog tusan ska vi hitta någon liten kassör eller kamrer med lite kyrklig framtoning.
   - Karlsson är ledig i dag, sa personalchefen. Han sitter i kyrkorådet för vänsterpartiet och de har möte. Han spelar förresten bridge med prosten.
   - Men hör du inte vad du säger! Herren signe Karlsson, sa VD och det blev alldeles tyst kring bordet och alla förstod.
   - Karlsson kan vara öppningen för oss, sa VD. Se till att höja hans lön genast.
   - Den som får, honom skall varda ännu mera givet, sa vice VD och knäppte händerna som om han just investerat i en evighetsfond.

Er tillgivne Mr Trend
Trend på Internet