Bankchef hotas av åtal
Av Björn Rosin - Svenska Dagbladet - 30 april 2000

Paris, NÄRINGSLIV

Frankrikes centralbankschef Jean-Claude Trichet riskerar åtal för att ha försökt försköna omfattningen av krisen i storbanken Crédit Lyonnais.

En förundersökning mot den 57-årige Trichet har inletts meddelades det i fredags. Beskedet ledde omedelbart till en ytterligare försvagning av eurokursen.

Förundersökningen innebär framför allt att frågan väcks om det är möjligt får 1Yichet att som planerat ta över som chef får den europeiska centralbanken år 2002. Franska tidningar lutade i går åt att Trichet blivit otänkbar får posten.

Tidningen Libération sade i en ledarkommentar att ambitionerna med en oberoende centralbank kräver att inga skuggor faller över dem som leder den. försvagningen av en av medlemmarna i centralbankens ledning kommer att bidra till att euron fortsätter att försvagas, skrev tidningen.

Det var i maj 1998 som fransmännen vid det europeiska toppmötet i Bryssel efter hård dragkamp lyckades få igenom en kompromiss i frågan om chefskapet för den nya centralbanken. Kompromissen innebar att Trichet i halvtid skulle ta över efter holländaren Wim Duisenberg.

Även om principen om att man är oskyldig tills man blivit dömd också gäller central-bankschefer har detta i praktiken inte varit fallet i Frankrike de senaste åren. Ministrar som varit åtalade har fått avgå och detta drabbade också ordföranden i författningsdomstolen Roland Dumas, tidigare utrikesminister.

Jean-Claude Trichet har alltid underhållit bilden av sig själv som den oklanderlige och omutlige tjänstemannen. Nu misstänks han för att 1992-93, då han var chef för Le Trésor - den administration som bl a förvaltar statens intressen i statliga företag, ha friserat förlustsiffrorna för Crédit Lyonnais.

Björn Erik Rosin