Tio råd i "affärer" med banken

Den egna företagaren är ett fritt villebråd för bankfolk, finansiärer, klippare och psykopater:

• Går företaget bra står alla i kö för att låna ut ytterligare kapital till den egna företagaren.
  • Har företaget en tillfällig svacka står alla i kö för att göra klippet och fråntaga den egna företagaren hans livsverk.
  • Får banken problem offras den egna företagaren för att rädda banken. Krediter och bankgarantier sägs upp rättsvidrigt.
  • När arbetslösheten är hög skall den "egna företagaren" och starta "eget projekt" skapa de nya jobben och ta landet ur krisen.
Känns situationen igen?

Läs råden nedan och rusta dig för det värsta och lita inte på banker och kapitalister.

1. Inled inga affärer med bankerna utan att första ingående studera aktuella avtal och villkor. Träffa inga muntliga uppgörelser och begär alltid skriftlig bekräftelse på löften som banken lämnar. Se inte banken som en myndighet utan som en affärspartner. Ställ krav!

2. Lämna icke personlig borgen till bank utan att vara fullt medveten om konsekvenserna.

3. Kontrollera löpande bankernas debitering av räntor och avgifter. Gör löpande kontroll av transaktionerna på kontoutdrag. Datorer och människor är icke felfria!

4. Uppkommer tvist med banken begär kopior av samtliga lånehandlingar och kontotransaktioner.

5. Anlita jurist med erfarenhet från bankvärlden för en första utvärdering om du anser Dig felaktigt behandlad av banken.

6. Överväger du att stämma banken anlita juridiskt ombud som icke har några uppdrag från bankerna eller med bankerna närstående företaga och personer, och som kan bestyrka framgångar i tvister med bankerna.

7. Kontrollera med ditt försäkringsbolag om du har försäkring med rättssskydd. Om inte komplettera genast försäkringsskyddet för framtida behov.

8. Sammanställ alla bevisfakta såväl skriftliga som muntliga. Gör en kronologisk sammanställning av händelseförloppet i relationen med banken och redovisa din egen uppfattning om orsaken till tvisten.

9. Utgå från att en rättstvist med banken är såväl mödosam som kostsam och att bankerna har obegränsade resurser och tid. Försök i första hand lösa tvisten utanför domstol och tag själv aktiv del i ombudets arbete. Ha inga förhoppningar att någon gör något för dig för dina blå ögons skull!

10. Bli medlem i Bankrättsföreningen och stöd vår ideella verksamhet för bättre banker och bankernas skyldighet att göra rätt för sig i samband med tvister.
BRF Styrelse