Läs detta om ränteskruvning
Av Lennart Strand - Onexeno AB - 7 febr. 2000

Finansinspektionen kom förra måndagen med sin rapport om sk ränteskruvning av leasingavtal, Rapport från Finansinspektionen. Av rapporten framgår att det bör finnas 30 000 - 40 000 leasingkontrakt som inte följt förändringarna av marknadsräntorna. Dessa kontrakt är sannolikt överdebiterade. Trots detta otroliga resultat har man inte tagit med alla ränteskruvade billeasingkontrakt.

Vi ser det inte på annat sätt än att Finansinspektionen nu är på krigsstigen efter att ha fått schavottera på TV under pressade förhållanden. Lagutskottet är på krigsstigen för att begränsa de bankägda finansbolagens möjligheter att tolka leasingavtal till sin ensidiga fördel. Radion är på krigsstigen. Inslagen på TV-nyheterna duggar tätt. TT kablar ut notiser på löpande band. Tidningarna skriver lokalt hela tiden om våra ärenden - artiklar som Du säkert inte har kännedom om men som på det lokala planet i Mariestad, Östersund, Malung, Filipstad, Karlstad, Östra Småland, Helsingborg, Göteborg, Malmö etc rör upp fruktansvärt mycket damm.

Regeringen är på krigsstigen mot Finansinspektionen och plockar bort insideraffärerna - den enda uppgift som Finansinspektionen levt medialt högt på. "Ockerräntor kostar Malmö en halv miljon", skriver Tidningen Arbetet den 25 januari. Storyn var på löpsedlarna över hela Malmö och södra regionen. Arbetet sålde säkert massor med lösnummer på grund av artikeln.

Tidningen hade på eget initiativ raggat upp ett SEB Finans-avtal med kommunen. Journalisten ringde mig och bad mig kontrollköra avtalet. Jag hade dessförinnan ingen aning om det aktuella avtalet. Jag hittade en ½ miljon kronor att återkalla.

Efter Arbetets inhopp kommer kommunen - enligt uppgift - att gå igenom alla sina leasingavtal.

SEB-skandalen är total när man nu dessutom är i strid med Helsingborgs stad om 1,7 mkr. Efter att vi plockat tillbaka över 10 mkr på affärer med Vendax/FinansSkandic har SEB inte ens kunnat visa att ett enda kontrakt blivit hederligt hanterat.

GE Capital skyller på SEB. SEB skyller på GE Capital. Med andra ord rena Lindome / sandlådan.

Det som nu händer måste vara ett dråpslag för finansbolagen. Bankföreningen och Finansbolagens Förening måste anse sig överkörda. År av lobbying har varit förgäves.

Något / några finansbolag flinade år inspektionen och menade att inspektionen inte kunde göra ett skit åt ränteskruvningen under nuvarande tillsynsmandat. Vi tror att sådana utspel var misstag, som finansbolagen kommer att få äta upp. Nu går Finansinspektionen på krigsstigen genom att tvinga på finansbolagen lagstiftning till skydd för små företag. Detta medför att de affärer där finansbolagen - kunderna ovetandes - kunnat plocka lite extra honung ur kupan blir lagligen reglerade.

Finansinspektionens rapport har givit legitimitet åt leasingkundernas rättmätiga krav. Dessutom uppmanar inspektionen direkt och indirekt kunderna - gång på gång - att dra ärendena inför domstol så att Finansinspektionen genom fällande domar kan få medel att nypa till med full kraft.

I sitt svar till Tidningen Arbetet upplyste Lennart Käll tidningen om att SEB välkomnade den rapport som Finansinspektionens aviserat skulle komma innan månadens slut. När vi slutligen fick rapporten i handen gjorde vi det också, välkomnade den alltså.

Mitt nästa steg för oss blir att söka förhindra finansbolagens dribbling med förlängningshyror och restvärden. Sedan återstår lite större uppgifter avseende bankernas kontinuerliga skruvning av checkkonton, bostadslån, annuitetslån etc.

När det gäller skruvade leasingavtal är perspektivet så lovande att vi går ut på bred front för att ragga upp folk som lokalt kan dra in affärer på maskiner, bilar och inventarier för kontroll. Se vidare på onexeno nya jobb samt inovo nya jobb.

Dessa personer menar vi skall sedermera kunna ragga upp skruvade banklån, villalån, annuitetslån, checkräkningskrediter, tilltrasslade borgensförbindelser, pantsatta aktier i företagen, övergrepp på företagare, lån till "livegna" företagare som sedan använts till tvingande aktieägaretillskott för att binda upp företagarna till händer och fötter etc.

Möjligheterna att över Internet bygga upp en veritabel getingsvärm med personer som raggar upp dessa affärer menar vi är goda. Att Finansinspektionen gått framåt är fruktansvärt bra även om inspektionen i detta läge bara gick några stapplande steg framåt. Vi hoppas emellertid att Finansinspektionen kan ta ytterligare - och nästa gång mycket längre - steg framåt.

Sajterna ligger ute redan nu ute på nätet utan länkningar till huvudsidan då vi haft lite serverproblem senaste tiden. Detta framgår om Du testar Leasingräknaren. Servrarna är bytta och problemen är lösta inom kort.

Med vänliga hälsningar

Lennart Strand