Han fick känna på ränteskruven
Av Thomas Dietl - Dagens Industri - 3 nov. 1999

Sören Wolmefelt anser sig ha blivit "rånad" av banken. Han lånade pengar till köp av entreprenadmaskiner hos Nordbanken Finans. Men banken skruvade upp räntan i smyg. Nu ska Sören Wolmefelts fall tas upp i tingsrätten liksom ett tiotal liknande fall mot just Nordbanken Finans.

"Exakt hur mycket jag blivit rånad på vet jag inte, jag skrev bara på lånepapperen och fortsatte jobba", säger Sören Wolmefelt som varit maskinentreprenör i 35 år.
"Jag utgick från att det skulle gå rätt till hela vägen. Självklart är jag besviken på hur banken agerat, jag känner mig grundlurad."
Sören Wolmefelts fall är bara ett av många ärenden som företaget Finansanalys undersökt på uppdrag av flera branschorganisationer.
Det gäller småföretagare inom branschförbunden Maskinentreprenörerna, Mobilkranföreningen, Bilspeditions transportförening och Svenska Bussbranschen.

Många överdebiterade
Resultatet är dystert: hela 80 procent är utsatta för överdebitering genom smyghöjd ränta. Hur mycket extra småföretagarna fått betala varierar från några få procent till hela 25 procent.
"Bankerna är väl medvetna om vad de sysslar med", säger Gorm Halberg-Lange på Finansanalys.
"Genom att systematiskt skruva räntan tjänar de belopp i miljardklassen tillsammans. Fenomenet är inte typiskt för Nordbanken, alla gör likadant. Vi kan vänta oss en lång och tuff kamp där bankerna gör allt för att undvika att få en fällande dom i Högsta domstolen och därmed drabbas av ett mycket dyrbart prejudikat."
I maj i år fälldes Nordbanken Finans i tingsrätten för överdebitering av maskinentreprenören Thomas Jansson. Han fick rätt mot banken som i tio år debiterat för höga räntor för bland annat en grävmaskin.
Nordbanken ville överklaga och erbjöds då av Finansanalys att föra fallet direkt till Högsta domstolen. Banken vägrade.
Därför går målet till hovrätten där det troligen tas upp inom ett år.

Fler stämningar
Ytterligare ett 40-tal fall kan leda till stämningar mot samma bank, enligt Finansanalys.
"Det borde ha varit självklart att våra medlemmar skulle kunna lita på sina banker eller finansbolag. Inte ens den fällande tingsrättsdomen tycks ha satt några spår hos bankernas agerande vilket jag tycker är beklämmande. Att de sedan gör upp i godo med några av de drabbade och betalar igen en liten del av pengarna mot bindande tysthetslöfte är direkt osmakligt", säger Lars Jacobsson, ordförande i branschorganisationen Maskinentreprenörerna med nära 4 000 medlemsföretag.

Thomas Dietl
Tel 08-736 56 84