Bankernas största fiende
Av Jonas Jonsson - Dagens Industri - 19 mars

Verkstadsföretaget System 3R Internationals grundare och tidigare ägare Börje Ramsbro har efter en sju år lång tvist nått en förlikning med Föreningssparbanken. Nu stämmer han även Nordbanken på 28 Mkr. Banken har enligt Börje Ramsbro varit drivande i processen att få bort honom från hans livsverk.

Börje Ramsbro känner sig lurad på sitt ägande i företaget System 3R av Föreningssparbanken dåvarande Sparbanken, och Nordbanken. Bakgrunden är att System 3R 1992 behövde utöka kassan med omkring 20 Mkr efter en patentstrid.
   Börje Ramsbro uppger i stämningsansökan att han presenterade två ägarintressenter för de båda kreditgivande bankerna, men att Nordbanken bakom ryggen på honom i de efterföljande förhandlingarna med de tilltänkta finansiärerna finansmannen NN och Riskkapital företaget NN, ställde som ett absolut krav att grundaren av bolaget inte skulle få behålla en enda aktie.
   Till tingsrätten uppger Börje Ramsbro även att de långvariga och ingående ägarförhandlingar med intressenterna under hösten 1993 gjordes utan att Börje Ramsbro gett bankerna någon fullmakt.

Fick 1 krona
Enligt stämningsansökan tvingades Börje Ramsbro slutligen bort från företaget i december 1993 under konkurshot från de båda bankerna. Han tvingades lämna sitt livsverk för 1 krona efter 25 år som egen företagare. Därför inledde Börje Ramsbro en utdragen process mot Föreningssparbanken där han stämde banken på 71 Mkr. Tvisten slutade i förlikning.
   I den nya stämningsansökan hävdar Börje Ramsbro att han har nya bevis som visar att Nordbanken varit den drivande kraften för att få bort honom från företaget. Samtidigt har förlikningen med Föreningssparbanken gett Börje Ramsbro självförtroende att inleda en ny process mot Nordbanken.

Kräver 28 Mkr
Stämningsansökan mot Nordbanken som lämnades in förra veckan uppgår till 28 Mkr. "Nordbanken hade inte sagt upp några lån och inte heller förelåg det några obetalda räntor och avgifter eller några andra anmärkningar mot företaget från Nordbanken", säger Börje Ramsbro.
   System 3R omsatte förra året 559 Mkr och gjorde ett resultat på 50 Mkr.

Jonas Jonsson
jonas.jonsson@di.se