WWW och yttrandefrihet
Av Nina Schaub, den 20 maj 1999 - Syndafall

Börje Ramsbro och Bankrättsföreningen, BRF, valde att gå ut med sitt budskap på den världs- omspännande webben.
- Internet är ett sätt att nå ut när tidningarna inte orkar sätta sig in i komplicerade problemställningar. Det är den sista demokratiska utposten, för man vill ju i en demokrati nå ut med sitt budskap till så många som möjligt och där är Internet oslagbart.
- Genomslagskraften är tydlig. Den 14 april dömdes Börje Ramsbro för brott mot datalagen. Han har publicerat uppgifter om privatpersoner på Bankrättsföreningens sida på Internet. Uppgifter som klassas som olagliga på grund av att de enligt tingsrätten tagit formen av ett personregister.
- Den ursprungliga listan tog vi bort när vi blev ombedda. Nu har vi lagt ut en ny lista med BRF:s egna styrelse och fakta om oss, men den listan är också anmäld till Datainspektionen. Vi får inte ens lägga ut våra egna namn på Internet!
- Börje Ramsbro är precis som alla andra medborgare i Sverige skyddad av grundlagen och han tycker att Datainspektionen verkat som censurmyndighet i hans fall.
- Om vi fråntar individen yttrandefriheten på det här sättet, så kommer samhället att rasa ihop på sikt. Datainspektionen sysslar med ren censurverksamhet; de har blandat sig i något som egentligen bara skulle vara ett förtalsmål.
- Den stora problematiken i just Börjes fall är att det för tillfället finns två lagar som båda två reglerar publicering på Internet.
- Tingsrätten kör med både livrem och hängslen. Eftersom PUL skulle döma mig till mildare straff eller inget alls, så ska den lagen, enligt lagen, vara den som jag ska dömas efter. Det har man bortsett ifrån i domslutet mot mig, men i och med att jag vet att jag gjort rätt, så gör det mig ingenting. De får gärna stämpla mig som brottsling. Jag har min övertygelse om att jag gör rätt och då gäller det att inte falla undan.
- De allt mer vanliga djurrättsaktionerna, som inbegriper att släppa ut minkar och andra djur från fångenskap ger han inte mycket för.
- Jag tycker inte att det är försvarbart att släppa ut pälsdjur och starta sådana aktioner av civil olydnad. Det finns andra medel att nå ut med budskapet. Vi har både grundlagsskyddad yttrandefrihet och tryckfrihet, så varför inte använda sig av dem?
- Börje Ramsbro tror på en framtid för nätet som demokratiforum; ett ställe där alla får komma till tals. Han tror att vi i framtiden kommer att rösta via Internet och den enskilda individen kommer att få chans att säga precis vad hon tycker om samhället i stort och litet.
- Rätten till genmäle kommer man inte undan om man sprider något i skriven form. Alla kan vara olydiga, men alla kan också få svar på tal. Den civila olydnaden kommer att blomstra på nätet om några år!

Nina Schaub
ninaschaub@hotmail.com