Internetdebattör dömdes för databrott
Av Ulrika Fjällborg - Dagens IT, 21 april 1999

I förra veckan dömdes Börje Ramsbro till böter på 12 500 kronor för brott mot datalagen.

Stockholms tingsrätt slår fast att Ramsbros register över 70 personer på en webbsida var olagligt.
- Ramsbros advokat, Percy Bratt, menar att även om hemsidan innehåller ett olagligt register går europakonventionen om mänskliga rättigheter och yttrandefriheten före datalagen. Tingsrätten skriver helt kort att den inte ser någon anledning till att datalagen skulle tolkas annorlunda på grund av konventionen.
- Det hade varit önskvärt att domstolen skrivit utförligare om den prövningen, säger Percy Bratt, som är besviken på utfallet.
- Domen kommer att överklagas till Svea Hovrätt,

Ullrika Fjällborg

Information vill vara fri
Av Åsa Nilsson - Dagens IT, 21 april 1999

Det är sannerligen en besynnerlig tid vi lever i.
- Riksrevisionsverkets generaldirektör Inga-Britt Ahlenius vågar inte svara på e-post från sin dotter under arbetstid. .
- Börje Ramsbro blir fälld för brott mot datalagen för att han namngivit personer på sin webbplats utan att ha frågat dem om lov.

Varför är alla så upprörda egentligen?
Varför härjas det så mycket kring Internet?

- Datainspektionens nye generaldirektör utropar sig mer eller mindre till envåldshärskare över den svenska delen av Internet och ger sig själv rätten att definierad vad som är hyfs, vad som är kränkande och vem som ska betraktas som journalist. Vägverket vågar inte publicera namnen på personerna som ingår i verkets styrelse på grund av den nya personuppgiftslagen, Pul.

DET SANNERLIGEN EN BESYNNERLIG TID vi lever i. Och då till och med helt förutan de oroligheter som pågår i världen just nu. .
- Rätt eller fel låter jag vara osagt. Men det är alltid en balansgång när nytt ska möta gammalt. Och för att känna nutiden måste vi känna vår historia. Varför är alla så upprörda egentligen? Varför härjas det så mycket kring det här med Internet? .
- Det skulle kunna avhandlas i en hel bok. Men skulle också kunna sammanfattas i en enda mening: "Information wants ta be free" (information vill vara gratis/fri). Det var med den devisen i bakhuvudet, och i hjärtat, som Internet utvecklades när det väl hamnat utanför det amerikanska försvarets kontroll. .
- Principen med Internet var att alla delade med sig, både av information, program, filer och datorkraft. Folk upplät sina egna datorer för att Nätet ständigt skulle växa. Det är en ganska vacker tanke, om man tänker efter, som man i dag kanske inte reflekterar så vidare värst över eftersom man i dag oftast upplåter sin dator via en Internetleverantör som har det som sitt levebröd. .
- Och in dundrar så en dag ”marknadskrafterna" i det fridfulla, men sanningen att säga, något samhällsfrånvända landet Internet.

MEDIA HÄVER UPP ETT RAMASKRI ÖVER ALLT DETTA ONDA i form av bombrecept, porr och hackers som man anser florera på Internet och stämplar Nätet som oseriöst. Något som Nätet länge får leva med och som uppfattas som sanningar bland företagsledare och andra. Internetlandet häver också upp ett ramaskri, fast något tystare eftersom det mest skriks digitalt.
- Efter en tid blir dock Internet allt mer rumsrent och. det verkar som om de båda sidorna ska kunna leva i fred och någorlunda samförstånd. Det vill säga, ända tills Regleringen kommer. Åter störs friden i Internetlandet. .
- Och där är vi i dag. Var det ska sluta vet vi fortfarande inte. Det är självklart att även Internet ska omfattas av lagar och regler. Men under vägens gång kommer vi att stöta på både avarter och goda exempel. .
- Det är sannerligen en besynnerlig tid vi lever i.

Åsa Nilsson
är reporter på Dagens IT