Generaldirektör Ulf Widebäck

Öppet brev till Datainspektionens chef -

Välkommen till Bankrättsföreningens hemsida. Vi gör som Albert Bonnier som publicerar Ulf Lundells bidrag till boken "Fittstim" utan att först be Ulf om lov. Jag frågar Dig inte, för jag tror inte heller att Du skulle bli förtjust, av att jag tillåter mig denna fräckhet.

Varför jag lägger ut Ditt svar som publicerades i Svenska Dagbladet den 25.3. som svar på mina bägge inlägg tidigare i SvD är för att jag tycker att Du skall ha rätt till replik, även på Bankrättsföreningens hemsida. Det kändes därför som en demokratisk skyldighet, att också publicera hela Ditt svar, i helt oredigerad form.

Ansvaret för denna våghalsighet är mitt eget. Börje Ramsbro har ingenting med detta att göra. Bara för Du skall veta om detta och inte låter Anne-Marie Bergström åtala honom en gång till, sedan Du läst Din egen ocensurerade replik, på vår hemsida.

Som Du märker har vi inte på något sätt ändrat eller förvrängt Ditt svar. Det får stå för Dig och Datainspektionen utan någon som helst censur!

Det är det som är så fantastiskt med vår hemsida. Till skillnad från alla tidningarna får den som går i svaromål på vår hemsida h e I a sitt svar infört. Vårt publiceringssyfte är att skapa en dialog, mellan oss själva och alla som är intresserade av vår hemsida. Är det sedan någon som försöker göra ett "register" av mina inlägg eller Ditt svar råkar han eller hon i svårigheter.

Helt enkelt för att Bankrättsföreningens hemsida inte är "ett enda löpande register" som åklagaren Anne-Marie Bergström och din trevliga anställda Agneta Runmarker tror.

Är det sedan så att jag väljer att svara vad Du skriver så låter jag först publicera mitt svar i någon tidning, som den ansvarige utgivaren först får granska. Då blir det ju lite svårare för Anne-Marie att väcka åtal mot mig. Men vill hon göra detta har jag ju lärt mig att jag måste hitta en god advokat. Då tänker jag anlita Percy Bratt.

Jag var mycket förtjust i hans sätt att föra fram Börje Ramsbros ärende i tingsrätten. Och så var han ju billig. Det kostade bara samhället 75.000 kronor, inkl moms att låta Percy Bratt företräda Börje Ramsbro och Bankrättsföreningen, vilket är betydligt billigare än de affärsjurister vi brukar anlita. I dessa ärenden tvingas vi dessutom att betala ur egen ficka!

Men när samhället ställer upp och betala, vill man ju inte gärna slösa i onödan. Det respekterar jag. För även domaren, åklagaren, protokoll föraren och de tre nämndemännen kostar jag pengar.

Glad påsk önskar Din gode vän ”på nätet”

Bankrättsföreningens ordförande

Se vidare under rubiken: Yttrandefrihet