Mörkläggarlandets censorer har slagit till
Av Alf Susaeg -  25 januari 2001

Igår den 24 Januari 2001, stängde TeleNordia/Algonet, som vanligt utan föregående varning, websidan OrdetKontraSaken. Det var det sjunde olaga intrånget sedan starten 1997.

Vid det första skrev webtidningen NS-Centrum i ett upprop under rubriken "Algonet censurerar samhällskritik":

"Solidaritet med Alf Susaeg! 1997-07-24 slog censuren till i Sverige. Algonet stängde utan föregående varning av den nystartade hemsidan för Alf Susaeg. Vad hade då Alf härbärgerat för vidrigheter på sina sidor? Barnporr? Bombrecept? Nassepropaganda? Nej, Alf ägnade sig åt något mycket fånigare - sanningen! Hans sidor med beteckningen "Ordet Kontra Saken" ägnar sig åt att på ett välbalanserat, sakligt och metodiskt sätt granska myndigheterna. Det är allvarligt varhelst det fria ordet attackeras. Algonet säger sig vara den största Internet-operatören Sverige. Det skänker en extra dimension till övergreppet, krafter ligger bakom tillslaget? Vad har skett bakom kulisserna? Håller Sverige på att tysta - "brännmärka" för att citera statsministern - kritikerna?!"

1.826 läsare skrev under NS-Centrums upprop den gången.

Efter att hela gårdagen, utan resultat, per telefon sökt ansvariga hos TeleNordia/Algonet fick jag idag telefonkontakt ( även emailfunktionen har avstängts ) varvid TeleNordia/Algonet bekräftade att websidan avstängts den 24 januari 2001 kl 1244. På fråga på vilken grund avstängning skett denna gång, visste man "inte exakt". På fråga vem som var ansvarig för avstängningsbeslutet "får det inte lämnas ut". På fråga om TeleNordia/Algonet vet att OrdetKontraSaken är registrerad periodisk tidskrift och därmed har samma grundlagsskydd som övriga webtidningar; Aftonbladet, DNet, SvD osv - var svaret "ja". TeleNordia/Algonets intrång har anmälts till åtal hos åklagarmyndigheten i Stockholm, senast 2001-01-08. Även Justitiekanslern (JK) har tidigare uppmärksammats ( dnr 2654-00-20 ) och skriver i sitt beslut 2000-09-04:

"1:a åklagarkammaren har till Justitiekanslern överlämnat en anmälan av Alf Susaeg med anledning av att TeleNordia vid upprepade tillfällen under april-maj 2000 har stängt av OrdetKontraSakens hemsida (http://www.algonet.se/~susaeg/) samt ha förvanskat hemsidan"... "I förevarande fall får utredningen i ärendet anses ge vid handen att hemsidan omfattas av YGLs regler. Det ankommer därför på mig att pröva anmälan"

Justitiekanslern bekräftar alltså att OrdetKontraSaken skyddas av Yttrandefrihetsgrundlagens (YGL) regler Det vill säga svensk grundlag. Så vad pågår - alltjämt - bakom de välpolerade blågula kulisserna:

"Det är allvarligt varhelst det fria ordet attackeras. Vilka dolda krafter ligger bakom tillslaget. Håller Sverige på att tysta kritikerna?"

Alf Susaeg