Bankerna använder otillåtet register
Av Mats Lönnerblad - Dagens Nyheter, 16 okt. 1999

Den 12 oktober läste jag i DN att alla storbanker gemensamt ansökt om att få upprätta ett register med varning för de kunder som kan anses vara misstänkta banditer och penningtvättare. Ärendet har redan tidigare prövats i de lägre rättsinstanserna och av Datainspektionen som alla sagt nej till upprättandet av ett sådan register. Den 11 oktober sade även Regeringsrätten nej.

Det register som bankerna ansökt om att få upprätta har emellertid funnits ända sedan 1987. Registret som bankerna upprättat i samarbete med Säpo används sedan dess flitigt av storbankerna. Många misstänkta bankkunder telefonavlyssnas. Andra anklagas i registret för grova ekonomiska brott som de bevisligen inte begått.

I registret, som jag tagit del av vid flera tillfällen, blandas friskt mellan bankernas kunder och verkliga skurkar och mördare. Misstänkta bankkunder som till och med blivit friade i rätten finns även upptagna i registret. Flera kända personer med höga positioner och ämbeten figurerar i registret i mindre smickrande sammanhang.

Redan avlidna personer som påstås ha gjort sig skyldiga till brott finns också med. Registret som är upprättat i strikt bokstavsordning omfattar också både bankernas bolagskunder och privatpersoner, med namn, bolagsnummer och födelsedatum.

Bankernas register cirkulerar i dag både inom och utanför bankerna. De oskyldiga människor som finns i registret och som står anklagade för grova ekonomiska brott har ingen möjlighet att försvara sig, eftersom registret officiellt inte existerar.

Men många bankkunder, både bolag och privatpersoner , som haft ekonomiskt samröre med personer som förekommer i registret fick under den svenska bankkrisen ( 1987 - 1993 ) sina krediter uppsagda, utan att förstå varför, och blev ekonomiskt utblottade.

Den nya lagen om penningtvätt, som infördes vid halvårsskiftet 1999, betyder också att ingen längre ifrågasätter bankernas hemliga register, trots att alla rättsinstanser slutligen sagt nej till upprättande av registret och trots att många uppgifter är både kränkande och osanna.