Det öppna samhället behöver stabila spelregler
Av Mats Lönnerblad - SvD Debatt direkt - 13 april 2001

"I den bukett partier som utgör borgerligheten har Moderaterna tagit på sig ansvaret att smälta samman det liberala och konservativa idéarvet. Humanitet och individens frihet och möjlighet är ledstjärna," skriver Per Unckel ( m ) i en storartad programförklaring under Brännpunkt i Svenska Dagbladet den 11.4.

Eftersom Unckel åberopar att det är humanitet som driver den samlade borgerligheten med Moderaterna i spetsen, kan det vara på sina plats att fråga hur han menar att humanitet skall tillämpas i praktiken ? Moderaterna hade ju tillfälle att visa vad man menar med humanitet, under den borgerliga regeringsperioden 1991 - 1994.

Är det humanitet som den f d partiledaren för Moderaterna och numera riksdagsmannen Carl Bildt utövar i Lundin Oil, där flera samstämmiga rapporter från FN, Amnesty International och kanadensiska Hawkerkommissionen visar att Lundin Oil, där Bildt numera sitter med i styrelsen, är ansvariga för massiva brott mot dom mänskliga rättigheterna i Sudan ?

Var det humanitet som Carl Bildt och den f d "bankministern" och numera ordförande i Moderaterna Bo Lundgren gjorde sig skyldiga till, när Carl Bildt var statsminister och Bo Lundgren "bankminister" under bankkrisen tillät plundringen av 60.000 friska företag och skickade ut 400.000 oskyldiga medborgare i arbetslöshet. Under denna period godkände Moderaterna också nervärderingen av hela Sveriges fastighetsbestånd med 50 - 70 % !

"Det öppna samhället behöver stabila spelregler," skriver Unckel. Teoretiskt har han helt rätt. I ett samhälle skall lagar följas för att samhället kan fungera. Men i praktiken har Moderaterna under regeringsperioden 1991 - 1994 visat att dom struntar i både lagar och bestämmelser. Varför tillät Moderaterna att krisbankerna inte följde några lagar under bankkrisen ? Varför såg inte Moderaterna till att den dåvarande VD:n i Nordbanken, Hans Dalborg fick sluta, när han "svindlat till sig 5.2 miljarder" 1991 av statens och aktieägarnas pengar ?

Det var ju först under 1992 som riksdagen beslutade om att ge de svenska krisbankerna amnesti. Menar Per Unckel att krisbankerna innan dess inte behövde följa lagen ? Om det är humanitet och stabila spelregler som driver borgerligheten måste Unckel nu upp till bevis.

I det seminarium som hölls om bankkrisen den 9 maj 2000 där både jag och Bo Lundgren medverkade lovade Lundgren tillsammans med de andra partierna som fanns på plats, att Moderaterna skulle lämna in en motion till riksdagen för att alla de olagligheter som skedde under bankkrisen skulle kunna utredas ordentligt. De andra partierna (v, c, kd och fp) har nu lämnat in motionerna. Men fortfarande har inte någon motion inlämnats från Moderaterna !

Det socialdemokratiska samhällsbygget exkluderar allt fler människor från möjligheten att arbeta, skriver Unckel. Det gjorde det moderata samhällsbygget också under bankkrisen när Moderaternas olagliga agerande resulterade i att 400.000 människor blev arbetslösa. Det var Moderaterna som tillät att krisbankerna plundrade framtidsföretagen på alla sina tillgångar !

Det kan inte ha undgått Per Unckel att socialdemokraterna i denna vecka har erkänt att man förde en felaktig ekonomisk politik under 80-talet. När tänker Moderaterna att erkänna de juridiska fel man begick under 90-talet och medverka till att hemligstämplingen av alla de dokument som berör krisbankerna omgående hävs ?

Skribent i finansrätt

Svenska  Dagbladet