[Hemsida] [Skicka vykort]

Företagspiraterna utarmar Sverige
Av Mats Lönnerblad - Ledaren  - 2020-06-29

Ekonomijournalisterna Jan Almgren och Sophia Sinclair har i Svenska Dagbladet (SvD 2020-06-29) spårat några av finansmannen och företagspiraten Christer Cardell och Lars Förbergs bolag - mitt i den karibiska övärlden och på Caymanöarna - där investmentbolag finns registrerat.

Pengarna finns även gömda i en snårskog av företag på Jersey och Malta, visar SvD:s granskning. Historien om Gardells örike börjar i ett skatteparadis i Västindien, med vajande palmer och kristallklart vatten, skriver Almgren och Sinclair. Fonderna förvaltar 130 miljarder kronor. Det gör Cevian Capital till en av Sveriges och Europas - största aktivistfonder.

Christer Cardell och hans parhäst samt medgrundare, Lars Förberg, talar sällan om Caymanöarna. Det är lätt att förstå varför. Ögruppen är inte något man skryter om. Den är känd - eller snarare ökänd, för sin finansindustri och är hem för över 100.000 företag.

Men Cardell & Co är inte ensamma att köpa in sig i godbitarna av svenska företag för att äga företag och sedan sälja vidare till utlandet. Störst är Wallenberggruppen som lyckades förvärva en stor del av de svenska storföretagen för en spottstyver under Kreugerkraschen genom att själva nedvärdera alla företag i Kreugersfären, för att sedan behålla godbitarna i Sverige eller sälja resten vidare till utlandet. Förlorarna var svenska staten och alla aktieägarna i både Sverige och utomlands.

Ända sedan André Oscar Wallenberg för över 160 år sedan grundade Stockholms Enskilda Bank (i dag SEB) har familjen satsat på spekulativ bankverksamhet i både Sverige och utomlands. Det senaste exemplet är SEB:s verksamhet i Baltikum. SEB tog inte risken för penningtvätt på allvar i sin baltiska verksamhet och tvingas nu betala en miljard för penningtvätten i Baltikum, skriver Birgitta Forsberg i Svenska Dagbladet (SvD 2020-06 26)

Finansinspektionens utredning visar att bristerna funnit i SEB länge och fanns kvar under det första kvartalet 2019. Finansinspektionen överväger nu att inte rekommendera ansvarsfrihet för de ledamöter som satt i bankens styrelse, säger Aktiespararnas VD Joacim Olsson. Storbanken SEB:s VD och styrelse får svidande kritik när inspektionen, FI, straffar storbanken med böter.

Storbanken SEB, med Wallenbergsfamiljens maktbolag Investor får allvarliga och stora anmärkningar när nu Finansinspektionen avslutar sin undersökning om penningtvätt i Baltikum, som inleddes när penningtvättskandalen i Swedbank briserade, som jag tidigare skrivit om, som resulterade i att Swedbank i mars 2020 fick böta 4 miljarder för sin penningtvätt i Baltikum.

"Att skifta från det gamla till det som kommer är den enda tradition värd att vårda, skrev Marcus "Dodde" Wallenberg till sin bror Jacob 1946, i ett försök att övertyga honom om att familjen borde lämna sina intressen inom järnvägsindustrin och i stället engagera sig i flygbolaget SAS som nu står inför konkursen rand medan hela framtiden för den svenska järnvägsindustrin står på spel, eftersom Sverige fortfarande inte har infört miljövänliga magnettåg och vi ligger långt efter både Europa och övriga världen.

I de svenska företagspiraternas värld är det staten som får stå för kostnaderna när de svenska bankerna misslyckas med sina affärer, som sker under vart tionde år. Det visar utvecklingen i både gamla Nordbanken och, Gota Bank och SEB under bankkrisen 1987 - 1993 som jag själv skrivit om i flera av mina böcker.

En aktie i SEB ansågs enligt bolagets dåvarande VD bara vara värda en varm korv efter bankkrisen 1987 - 1993. Wallenbergarna kunde köpa in sig och få majoriteten i SEB som man sedan dess har behållit för en spottstyver.

Gota Group och dess dominerande ägare var finanspiraten Robert Weil. 1988 köpte den finska banken Kansallis - Osake-Panki 40 procent av Gota Group. 1990 sålde Proventus sin del i försäkringsbolaget Trygg Hansa. Robert Weil fick bra betalt bägge gånger eftersom han innan dess hade fusionerat Wemlandsbanken och Skaraborgsbanken med Gota Bank ansågs Gota Group vara mycket mer värd än bolaget i själva verket var.

Gotabanken, dotterbolag till Gota Group var en av de mest utsatta bankerna under bankkrisen 1987 - 1993 och hade under tiden i Gota Group spekulerat friskt i fastigheter och lånat ut alldeles för mycket pengar.

Slutfacit för både Nordbanken, SEB, Swedbank och Proventus Rober Weil och hans kompisar av bankkrisen 1987 - 1993 är att de kom ur både bankkrisen och fastighetskrisen utan problem och svenska staten och skötsamma företagare fick stå för alla kostnader.

Den senaste försäljningen av Scania till Tyskland som Wallenbergsfären genomförde visar också att det snart inte finns kvar några börsnoterade företag i Sverige som är värt namnet om vi tillåter företagspiraterna att fortsätta avveckla företagsamheten i vårt land.

När det gäller Robert Weil tycks han nyligen och på gamla dar drabbats av storhetsvansinne, efter sina lyckade spekulationer, när han köper en sommarstuga i den exklusiva badorten East Hamton för 700 miljoner kronor. USA:s dyraste sommarhus !

Ordförande Bankrättsföreningen
och Sveriges Bankkunders Riksförbund

Varning för företagspirater!

Tack besöket och välkommen åter!r>