[Hemsida]

Valutasvin(n)
Av Mats Lönnerblad - Ledaren  - 2020-12-10

Bitcoin Code är en av internets största bluffar som marknadsförs världen över med falska annonser med kända personer som påstås ha blivit rika. Nu har Dagens Nyheters granskade reporter Mattias Carlsson avslöjat (DN Ekonomi 2020- 12-03) att ett svenskägt bolag i London i det dolda drivit egna versioner av Bitcoin Code och flera andra liknande varumärken för att driva in kunder till finansbolag på Cypern. Avbildad: Mats Lönnerblad

Största enskilda ägare till bolaget är den svenska techmiljardären Henrik Persson Ekdahls bolag Optimizer Invest, skriver Mattias Carlsson. Flera svenskar framträder i filmer där de vittnar om hur investeringen via en bitcoinsajt har gjort dem rika. Men inget de säger är sant. De som frivilligt medverkar har fått betalt för att läsa upp ett manus.

De annonser som jag själv tagit del av på nätet handlar om lyckade affärer med Bitcoin som aldrig ägt rum. Här följer två hetsande exempel: Specialrapport 1: "Peter Forsbergs senaste investering förbluffar experterna och storbankerna är livrädda." Specialrapport 2: "Björn Borgs senaste investering förbluffar experterna och storbankerna är livrädda."

Vad är då Bitcoin ? Bitcoin är världens största kryptovaluta. Den distribueras via internet och hanteras genom globala plånböcker. En fördel med valutan är att det är snabbt enkelt och billigt att skicka pengar vart som helst i världen. En nackdel är att plånboken kan  bli hackad och att det inte går att handla i vanliga affärer med denna valuta, vare sig i Sveriges eller utomlands. Jag prövade själv genom att fråga mig fram hos Akademibokhandeln, Hemköp, en välkänd restaurang i Stockholm och Pressbyrån, om jag kunde handla med bitcoin i stället för med kort eller kontanter. Svaren var nekande.

En viktig skillnad mot vanliga valutor är att det inte är någon centralbank eller organisation som ligger bakom bitcoin, utan ansvaret är utspritt över en stor mängd datorer över hela världen genom så kallad blockkedjeteknik. Värdet på Bitcoin varierar kraftigt. Den senaste rejäla kraschen skedde för 3 år sedan. I december 2017 kostade en bitcoin 129.000 kronor; två månader senare hade den fallit till 69.000 kronor. Källa: Svenska Bitcoinföreningen.

Nu är riskviljan åter på topp skriver Henning Eklund i Svenska Dagbladet (SvD 2020-12-09) Riskviljan är åter på topp - då rusar kryptovalutan bitcoin. Världens mest kända kryptovaluta har haft ett mycket starkt år och rusat närmare 140 procent, skriver Eklund. En förklaring finns hos riksbankschef Stefan Ingves och hans kollegor - en annan hos en marknad som är mer och mer sugen på risk.

I själva verket handlar det om finansbolag som erbjuder konsumenter riskfyllda valutaspekulationer i bitcoin. Inte sällan döljer sig ett regelrätt bedrägeri bakom, och de investerade pengarna stjäls från första stund, anser DN-reporten  Mattias Carlsson. DN:s  granskning visar att åtminstone 11 av 19 sajter gör reklam för och länkar användare till kraftigt åsidosatta bitcoinsajter såsom Bitocin Revolution, Bitcoin Code och Bitcoin Billionaire.

Vad som är allvarligt är att svenska godtrogna pensionärer och pensionssparare har fått sina liv slagna i spillror av hänsynslösa bitcoinbedragare, som med löften om hög avkastning fått dem att satsa allt de ägde - och mer därtill.

Men allt var en bluff, visar DN:s granskning. Med hjälp av en källa inne i Bedrägerifabriken, Milton Group i Kiv, Ukraina, har Dagens Nyheter kunnat avslöja verksamheten sin drabbat tusentals offer i över 50 länder. Falska annonser i sociala medier med kända personer som påstås ha blivit rika genom investeringar i bitcoin lurar människor över hela världen. I ett stort internationellt grävsamarbete  har DN kunnat avslöja bolaget bakom annonserna - Ads Inc Media från San Diego i USA.

Min uppfattning är att vi måste ta avstånd från spekulationsekonomin, som jag varnat för i flera av mina artiklar, och lära oss att hushålla med de resurser, de tillgångar som finns. Spekulationsvaluta är ingen tillgång utan måste snarast beskrivas som en förlustaffär på både lång och kort sikt. Den enda vinsten tillfaller de som ägnar sig åt dessa skumraskaffärer i form av pyramidspel. Vi lever i en ekonomi där läran och hushållande med begränsade resurser i ett tillstånd av knapphet för de flesta av oss.

De valutasvin som tjänar på dessa affärer måste avslöjas och de värdelösa bitcoin som inte ens går att handla för i en affär, måste förbjudas. Varför inte myndigheterna, i respektive land redan reagerat kraftfullt mot när de dessa bluffaffärer avslöjas för att höja värdet på bitcoin är en gåta.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund

Läs vidare: "System 3R-affären" - Ett verk av manschettbrottslingar

Tack besöket och välkommen åter!>