[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Falska löften
om större inflytande"
Av Mikael Gilljam - DN
Debatt - 24 januari 2002
Statsvetare om Britta Lejons demokratiförslag:
Fult att luras. Det sämsta
alternativet är att ge medborgarna falska förespeglingar om större
inflytande och uppmuntra dem till meningslösa politiska aktiviteter,
skriver statsvaren Mikale Gilljam apropå veckans
demokratiproposition.
Demokratiministern
Britta Lejons idé om att ge medborgarna rätt att väcka förslag
i kommunfullmäktige och landsting är inte mycket värd, anser
Mikael Gilljam, professor i statsvetenskap vid Göteborgs
universitet. Enligt demokratipropositionen ska allmänhetens förslag
fösas ihop i en B-grupp, vid sidan av politikernas förslag,
och kunna hanteras "i klump". Medborgarnas förslag måste
behandlas med respekt, skriver Gilljam. Annars får det vara.
Det sämsta är att uppmuntra till politisk aktivitet som inte
tas på allvar. Exempelvis har bara två av de 70 folkomröstningar
som medborgarna begärt sedan 1994 blivit av.
Det
finns en besvärande kluvenhet i svensk demokratipolitik.
Kluvenheten finns både i den faktiskt förda politiken och i
det teoretiska tänkandet kring vad som utmärker en väl
fungerande demokrati. Vi börjar med verkligheten.
De politiska partierna är överens om att
demokratin måste förstärkas och vitaliseras.
Demokratiutredningar och folkstyrelsekommittéer levererar betänkanden
i strid ström. Förslagen om allt som borde göras och förändras
duggar tätt. Och nu i måndags presenterade demokratiministern
sin första demokratiproposition.
Men det tycks vara en sak att lägga förslag och
genomföra reformer och en helt annan att leva upp till vad som
krävs för att reformerna skall få avsedda effekter. Låt oss
ta tre exempel.
1. Sedan 1994 kan fem procent av medborgarna i en kommun
eller ett landsting genom en namninsamling väcka ett ärende om
att hålla en rådgivande folkomröstning. Fullmäktige måste då
fatta beslut om huruvida en folkomröstning skall komma till stånd.
Hittills har 70 sådana folkinitiativ tagits men
endast två har resulterat i folkomröstning. I övriga fall har
fullmäktigemajoriteten avslagit initiativet.
Jag kan leva både med och utan möjligheten
till folkinitiativ. Jag har inte heller någon bestämd
uppfattning om huruvida fullmäktigeledamöterna i de aktuella
kommunerna hade goda skäl för att avslå de 68 förslagen till
folkomröstning.
Däremot är jag en varm anhängare av principen
antingen eller. Antingen behåller vi möjligheterna till
folkinitiativ och då måste kommunpolitikerna ta ansvar för
att betydligt fler folkomröstningar kommer till stånd. Eller så
river vi upp reformen eftersom den inte tycks fungera.
Det klart sämsta
alternativet är att under falska förespeglingar om större
inflytande fortsätta att uppmuntra medborgarna till i huvudsak
meningslösa politiska aktiviteter.
2. I grundlagen (RF 3:1) står det numera att det skall
finnas "möjlighet för väljarna att avge särskild
personröst." I valet 1998 var det 70 procent av väljarna
som lät bli att utnyttja den möjligheten till politiskt
inflytande.
Det finns två huvudsakliga förklaringar till det
extremt låga valdeltagandet i personröstningen. Dels att många
väljare, genom oriktig information från partier och
myndigheter, felaktigt trodde att en utebliven personröst
innebar ett stöd för partiets rangordning av kandidaterna.
Dels att väljarna i stort sett inte fick någon information från
partier och massmedier om de politiska skillnaderna mellan olika
kandidater.
Det
är en absurd tanke att väljarna skall förmås att rösta på
ett parti utan att först få information om de politiska
skillnaderna mellan partierna. Men när det gäller personröstningen
är det tydligen helt acceptabelt. Partierna som kollektiv vill
absolut inte informera om de politiska skillnaderna mellan sina
kandidater och de ser helst också att de enskilda kandidaterna
avstår från att informera väljarna om dessa skillnader.
Jag säger det igen: antingen eller.
Antingen behåller vi personröstningen och då måste väljarna
få betydligt bättre information om de politiska skillnaderna
mellan kandidaterna. Eller så river vi upp reformen eftersom
den inte tycks fungera.
Det klart sämsta alternativet är att behålla ett system som påstås
ge väljarna större inflytande på partiernas bekostnad
samtidigt som väljarna förvägras den information som är nödvändig
för att på ett meningsfullt sätt kunna utöva detta
inflytande.
3. I sin nu framlagda demokratiproposition föreslår
demokratiministern att kommuner och landsting skall kunna införa
medborgerlig initiativrätt i fullmäktige. Det innebär att
samtliga kommuninvånare - även barn och ungdomar - i princip
ges samma förslagsrätt i fullmäktige som de förtroendevalda
ledamöterna.
En oförarglig reform kan det tyckas och så kanske
det också blir. För vem kan ha något emot att en eller annan
medborgare som vill ändra på något hör av sig till
kommunfullmäktige?
Men det finns två invändningar mot förslaget. För det
första är den medborgerliga initiativrätten ett erkännande
av den representativa demokratins misslyckande. Det är de valda
politikernas uppgift att bedöma vad som behöver göras i
kommunen och att hålla kontakt med och lyssna av folkopinionen.
Ett införande av medborgerlig initiativrätt innebär ett erkännande
av att de förtroendevalda inte kan eller vill sköta sitt
uppdrag.
För det andra kommer den medborgerliga initiativrätten
att medföra en ny och inte obetydlig arbetsuppgift för
politiker och tjänstemän. Enligt kommunallagen måste alla
fullmäktigeärenden beredas, och om bestämmelserna skall följas
måste medborgarinitiativen behandlas med samma omsorg och
respekt som de folkvaldas egna förslag.
Skrivningen i Kommundemokratikommitténs betänkande
(SOU 2001:48), som ligger till grund för demokratiministerns förslag
om medborgerlig initiativrätt, gör mig dock betänksam. På
sidan 433 säger kommittén nämligen att "Det finns inget
som hindrar att vissa initiativ bereds summariskt, att vissa
initiativ samlas ihop och bereds ´i klump´."
Redan i förslaget tänker man sig
alltså att de medborgerliga initiativen skall fösas samman i
en B-grupp, vilket påtagligt skulle försämra deras möjligheter
att så småningom vinna bifall i fullmäktige.
Det är dags att säga
det igen: antingen eller. Svensk demokrati klarar sig både med
och utan medborgerlig initiativrätt. Det klart sämsta
alternativet är att införa ett system där medborgarna
uppmuntras till politiska aktiviteter som sedan inte tas på
allvar.
Kluvenheten i svensk demokratipolitik finns också i det
teoretiska tänkandet kring vad som utmärker en väl fungerande
demokrati. De senaste årens tunga demokratidokument - Bengt Göranssons
demokratiutredning (SOU 2000:1), Kommundemokratikommitténs betänkande
(SOU 2001:48) och demokratiministerns demokratiproposition -
genomsyras alla av det deltagardemokratiska tänkandet. De båda
utredningarna är parlamentariskt sammansatta och samtliga
partier tycks stå bakom den deltagardemokratiska uppfattningen.
Enligt den deltagardemokratiska uppfattningen skall
medborgarna kontinuerligt vara med och påverka politiken och, när
så är möjligt, i direktdemokratiska former själva vara med
och fatta de politiska besluten. Det räcker med andra ord inte
att man som medborgare följer med i politiken och utser sina
representanter i de politiska valen.
Den deltagardemokratiska uppfattningen låter
intuitivt tilltalande men den har också en baksida.
Deltagardemokratin brister i realism när det gäller
medborgarnas möjligheter och vilja att engagera sig. Den
bekymrar sig inte heller över att den uppmuntrar medborgarna
att tänka på politik i termer av enstaka frågor som i många
fall berör den personliga egennyttan.
Men den stora bristen i den deltagardemokratiska
uppfattningen är att den åsidosätter den politiska jämlikheten.
Den deltagardemokratiska uppfattningen menar, så vitt jag kan förstå,
att medborgerligt engagemang vid sidan av valdeltagandet skall
betala sig i form av ett större inflytande över våra
gemensamma angelägenheter. De medborgare som endast röstar
fram sina representanter vid de politiska valen får därmed nöja
sig med ett mer begränsat inflytande.
Hur kan då en sådan uppfattning om politisk ojämlikhet
över huvud taget försvaras? Mitt svar på den frågan är att
det handlar om politisk verklighetsuppfattning.
De som uppfattar politiken som en kraftmätning
mellan "dom där uppe och vi här nere" har lättare
att acceptera den politiska ojämlikhet som följer av att de
medborgare med resurser och engagemang som ropar högst och mest
kan få sin vilja igenom på den parlamentariska majoritetens
bekostnad. Politikerna företräder ju ändå inte folket utan
bara sig själva och det övriga etablissemanget. Allt
medborgerligt inflytande - även det som är ojämlikt fördelat
- utgör därför ett positivt bidrag till demokratin.
De som däremot tror mest gott om den
representativa demokratin och våra folkvalda politiker, och som
uppfattar att medborgare och politiker med samma ideologiska
grundsyn har mer gemensamt med varandra än vad politiker från
olika läger har sinsemellan, har betydligt svårare att
acceptera den ojämlika deltagardemokratin.
Varför - frågar man
sig - skall medborgare med resurser i form av exempelvis tid,
pengar, kontakter, politiskt intresse och argsint humör ha mer
att säga till om i demokratin än medborgare med andra typer av
resurser?
Kluvenheten
i den svenska demokratipolitiken blir besvärande när
demokratiutredare, företrädare för samtliga politiska partier
och nu senast demokratiministern talar sig varma för den
deltagardemokratiska uppfattningen. De allra flesta av dem har
ju rimligen höga tankar om våra svenska politiker och tycker
nog - om de tänker efter en stund - att den politiska jämlikheten
är ett av demokratins absoluta kärnvärden.
Det är antagligen här någonstans som vi kan
hitta förklaringen till alla demokratipolitiska förslag och
reformer som de allra flesta egentligen inte vill leva upp till.
Mikael Gilljam
|