Att välja rätt väg
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 21 april 2003

Enligt författarna till den nyutkomna boken ”Business school For people who like helping people” (Ekerlids Förlag,2003) gäller det att från början hitta den rätta ekonomiska vägen i livet. Antingen väljer man att att sitta fast i ”Ekorrhjulet”, eller också väljer man ”det snabba spåret”, som denna bok handlar om.

Bokens titel: ”Business School For people who like helping people”
Författare: Robert T Kiyosaki och Sharon L Lechter
Förlag: Ekerlids Förlag, 2003

Robert Kiyosaki och Sharon L Lechter är författare till flera bestsellers - bland annat ”Rich Dad Poor Dad” ( Ekerlids Förlag, 2003) som har sålt i 9 miljoner ex. i 30 länder. I den nya boken, som nu också finns utgiven på svenska, påstår Kiyosaki att det aldrig förr varit så lätt att bli rik. Själv tog det honom 30 år och två konkurser för att få den kunskap och erfarenhet som behövs för att bygga en framgångsrik affärsverksamhet, så lätt kan det nog trots allt inte vara. Det är denna erfarenhet som författarna nu vill lära ut i boken.

Vad boken handlar om är hur det är att från början etablera sig i ett nytt amerikanskt fenomen som nu kommit till Sverige och betecknas som ”nätverksmarknadsföringsbranschen” Författarna ger goda råd till den som vill ta kontroll över sin ekonomi och försöka bygga upp en egen förmögenhet, utan att från början satsa stora pengar eller all sin tid. En rörelse i nätverksbranschen kan börja i det lilla, vid sidan av ett vanligt jobb, med begränsade resurser.

Många småföretagare misslyckas med att bygga upp större företag antingen för att de blir ekonomiskt utblottade eller ekonomiskt utmattade - eller båda delarna. Den lille företagaren lever under ständig press från kunderna, staten och de anställda om hon eller han har några. Det är hårt att göra mycket produktivt arbete när man har så många omkring sig som ställer krav.

Men det är inte lätt att bygga upp företag. För många betraktas fortfarande företagare som investerare som representerar ”de mörka krafterna i livet.” De anses i mångas ögon som giriga, onda, hänsynslösa, och ibland ohederliga människor.

Det underbara med nätverksmarknadsföringen är att den fokuserar på att utveckla både den emotionella intelligensen och affärsskickligheten. Det gäller att lära sig att kunna arbeta hårt för långsiktig belöning, snarare än mot kortsiktiga vinstmål. Som framgår av boken är storheten i de flesta nätverksmarknadsföringssystem, är att man inte tjänar särskilt mycket pengar, om man inte samtidigt hjälper andra.

95 procent av alla människor sitter fast i ”Ekorrhjulet.” Därför är ”det snabba spåret” att föredra. Detta spår representeras de rikas investeringar. Det finns således två världar att investera i - en för de rika och en för de massor som sitter fast i ”Ekorrhjulet” hela livet. Mycket få har möjlighet att investera som de rika gör - investera i sådana objekt som bara finns på ”det snabba spåret”.

Men först måste vi lära oss att bygga våra företag och lära andra att bygga sina genom den nya formen av nätverkskapitalism som börjar växa fram både i USA och i Sverige. Vi måste lära oss att göra små affärer för att skaffa oss tillräckliga erfarenheter för att göra stora affärer.

Författarna varnar också läsarna från att slösa bort vår tid på att fly från ”Ekorrhjulet” genom att göra det enkelt för oss genom att investera i massornas investeringsobjekt. Vi måste således lära oss att först bygga upp vår rörelse och sedan investera i de rikas investeringsobjekt - de som investerar för att de har problem med för mycket pengar.

Vi får inte investera på samma förutsägbara sätt som de som inte har tillräckligt med pengar - för eftersom de inte har tillräckligt med pengar hoppas de att tjäna pengar på sina investeringar. De människorna gör därför aldrig de bästa investeringarna. De bästa investeringsobjekten kommer att gå till dem som har för mycket pengar - vilket känns som en skön tanke - om man nu själv råkar befinna sig i denna behagliga situation.

Robert T Kiyosaki varnar också för folk som vill döda våra drömmar. De som dödar andra människors drömmar har givit upp sina egna. Han ser heller inget större problem om någon är på tillfälligt obestånd. Att vara pank är tillfälligt, att vara fattig är för evigt. Även om vi är fattiga kostar det ingenting att drömma att vi är rika.

Bara vi inte lever våra liv i våra drömmar som sköldpaddor, inkrupna i våra egna skyddade madrasserade rum. Om någon knackar på skalet och kikar in genom en av öppningarna, sticker vi ut huvudet och biter. Läxan är att låta drömmande sköldpaddor drömma. De flesta går ingenstans och trivs utmärkt med det.

Budskapet i boken är således att både lära sig drömma stora drömmar och samtidigt kunna realisera dessa drömmar genom att hitta rätt nätverk och team. Konsten är att hitta en plan för sin verksamhet som entreprenör och företagare och ett team är det som nätverkskapitalism har att erbjuda, vilket måste låta som en ordentlig utmaning för de av våra skoltrötta ungdomar som längtar efter en annorlunda tillvaro med både spänning och äventyr i den nya nätverkskapitalismens värld.

Ordf. Bankrättsföreningen