[Hemsida] [Skicka vykort]

Inför bankdelning i Sverige!
Av Mats Lönnerblad - Ledaren  - 8 februari 2017

Demokraterna i USA är beredda att samarbeta över partigränserna i sakfrågor som att återinföra bankdelningslagen Glass-Steagall i USA! Det finns en bred folkrörelse för att klämma åt Wall Street. 15 delstatskongresser har uttalat sig till stöd för Glass-Steagall, liksom fackföreningsrörelsen AFL-CIO, Lantbrukarorganisationen och många andra.

Onsdagen den 1 februari var en märkesdag i det viktiga arbetet för att få till stånd en riktig bankreform och sätta fart på den amerikanska ekonomin igen. Vid en presskonferens på Kapitolium tillkännagav den Demokratiska kongressledamoten Marcy Kaptur att hon lagt en motion om att återinföra bankdelningslagen Glass-Steagall, med stöd av 26 andra kongressmän. Tre av dem var också med på presskonferensen: Republikanen Walter Jones och Demokraterna Tim Ryan och Tulsi Gabbard.

Bara under årets första månad har motioner lagts i sju delstatsförsamlingar till stöd för Glass-Steagall. (Glass-Steagall, inrättande av en nationalbank, statlig kreditgivning till infrastruktur samt finansiering av avancerad teknik som rymdforskning och fusionsenergi).

Frontlinjen börjar klarna. Det var viktigt att kongressledamoten Marcy Kaptur sa på sin presskonferens att "vi är tvungna att jobba ihop för att skapa" en ny Glass-Steagall-lag. Det är en förnuftig uppmaning till att gripa sig an angelägna sakfrågor på ett sätt som gagnar det amerikanska folket.

Under hotet om en ny finanskris växer stödet för Glass-Steagall i USA.

Presskonferensen på Kapitolium den 1 februari för att tillkännage motionen The Return to Prudent Banking Act (HR 790) öppnades av kongressledamoten Marcy Kaptur, Demokrat från Ohio, som har lagt in liknande motioner 2011, 2013 och 2015. Hon började med att framhålla att under de nio år som gått sedan finanskrisen 2008 har Wall Street-bankerna tjänat massvis med pengar, medan miljontals amerikaner har "gått omkull ekonomiskt". Det gäller särskilt de forna industridelstaterna i den amerikanska mellanvästern, som hon kommer från.

Demokraten Tim Ryan kallade Glass-Steagall-lagens upphävande 1999 för "arvsynden bakom nedgången i vår ekonomi som lett till att hela bostadsområden har knäckts totalt i mitt kongressdistrikt och tvärs över hela delstaten och landet." Den nya motionen borde, sa han, bidrar till att "återinföra någon form av förnuft i vårt banksystem". Ryan var en av de kongressmän som utmanade minoritetsledaren Nancy Pelosi om platsen som den ledande Demokraten i representanthuset, efter Demokraternas stora förluster i valet 2016.

För femton år sedan, förklarade hon, utgjorde de sex största bankernas tillgångar ca 17 procent av USA:s BNP. "Idag har de 10.100 miljarder dollar i tillgångar, mer än hälften av vår BNP. Detta är för mycket makt samlad på för få händer." Det är dags att kongressen säkerställer att "dessa krascher i vårt banksystem aldrig upprepas."

Den fråga som jag ställer mig efter att ha tagit del av vad som händer i USA om det inte är dags att även införa bankdelning i Sverige för att minska följderna av nästa bankkris ? Varför händer det ingenting i Sverige för att skydda allmänheten och företagen från bankerna ?

Ordförande i Sveriges bankkunders riksförbund

Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog!

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003
Från folkhem till fattigstuga, 2004
Nollkoll, 2005
Härdsmälta, 2005
Falskspel i affärer och politik, 2006
Pengarna eller livet, 2007
Finansfrossa, 2008
Pyramidspel, 2009

Tack besöket och välkommen åter!r>