Regeringen sviker de arbetslösa
Av Mats Lönnerblad - Ledaren  - 21 mars 2010

Sveriges utveckling befinner sig nu i ett avgörande skede. Efter den förra bankkrisen, 1987 – 1993 och under den pågående globala bankkris – som vi nu befinner oss mitt uppe i – har fortfarande ingenting gjorts för att säkra framtiden för svenska företagare genom att skydda företagen, mot de svenska storbankernas härjningar.

Genom alla mina artiklar i riks- och lokalpress och mina 8 böcker (den senaste med titeln: Pyramidspel, december 2009) som jag i januari 2010 skickade ut gratis till alla Sveriges riksdagsledamöter och statsråd, ville jag få dem att börja förstå att någonting måste göras, för att Sverige inte på nytt skall kunna drabbas av samma massarbetslöshet, som under den förra bankkrisen.

Den gången, fick 60.000 skötsamma företagare, som inte längre passade in i krisbankernas ”portfölj” på ett felaktigtsätt fick alla sina krediter uppsagda och tillgångar beslagtagna av krisbankerna. 400.000 svenskar kastades ut i permanent arbetslöshet, som regeringen bland annat dolde, genom att förtidspensionera de drabbade

Många beslutsfattare vet således redan vad som hände under den förra krisen utan att vilja göra någonting åt de grundläggande problemen. Vad som nu händer, under denna globala kris, är att den svenska regeringen fortfarande inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda företagen mot bankerna.

Det räcker tydligen inte att bara skriva om hur de svenska oligopolbankerna tillåts behandla sina kunder. Därför kommer jag i år att ägna en stor del av min tid till också att hålla föredrag för alla som är intresserade att lyssna, hur de svenska storbankerna fortfarande tillåts agera mot sina kunder, utan att någon ingriper.

Mitt första officiella föredrag som handlar om bankernas roll i svenska ekonomi kommer att äga rum på ABF huset i Stockholm, (Sveavägen 41) där jag tillsammans ekonomjournalisten Joel Dahlberg som är författare till boken: Bankbluffen (Ordfront förlag, 2009) klockan 18 den 29 mars 2010 att berätta hur bankerna tillåts behandla sina kunder utan att vare sig polis åklagare eller regering reagerar på vad som sker.

Joel Dahlberg kommer att redogöra för på vilka sätt svenska konsumenter varje år luras på tusentals kronor av sin bank. Han kommer att berätta hur bankmännen ljuger, undanhåller information och medvetet säljer dåliga och dyra tjänster när det finns mycket bättre och billigare alternativ. Om de tar kontakt med dig för att sälja något kan du bara vara säker på en sak: de har hittat på ett nytt sätt för att kunna plocka dig på ytterligare några kronor.

Själv kommer jag att redogöra för hur illa storbankerna tillåts behandla företagen under både denna och den förra krisen, vilket skapade massarbetslöshet i Sverige. Det skedde bland annat genom att på ett felaktigt sätt säga upp krediter och beslagta företagens egendomar, vilket fått oerhörda konsekvenser för både ekonomin och sysselsättningen i vårt land utan att någon fortfarande har ställts till ansvar för vad som skett .

Det räcker inte som Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann skriver i Expressen under debatt på sidan 4 den 18 mars i år att börja uppmana näringslivet ”att kämpa hårdare”.

Regeringen måste i stället skydda företagen mot bankerna, för att de skall kunna skapa ökad sysselsättning, när det är kris i landet. Det gjorde man inte i den borgerliga regeringen under den förra bankkrisen heller när borgarna hade makten 1991 – 1994. Då var det Bo Lundgren var bankminister och Carl Bildt som var statsminister.

Det gör man inte nu heller !

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund

Informera en kollega: