Bankernas dåliga affärer
Av Mats Lönnerblad - Ledaren  - sept. 2007

Efter att ha lånat ut miljarder dollar i korta lån till de amerikanska bankerna tvingades Fed-chefen Ben Bernanke den 31 augusti 2007 att erkänna, att det egentligen inte är centralbankschefernas jobb, att rädda bankrutta banker som gjort dåliga affärer.

Det borde bankstödsnämnden, svenska politiker och riksbanken också ha tänkt på under den förra bankkrisen 1987 – 1993. När det gäller den krisen, slog den hårt och urskiljningslöst mot både fastighetsägare, företagare och hela Sveriges ekonomi. Den amerikanska bolånekrisen riskerar nu också att påverka hela USA:s ekonomi, även om företagarna i USA på ett helt annat sätt än svenska entreprenörer och företagare, är skyddade mot bankernas övergrepp.

En rad historiska referenser visar också att i stort sett alla recessioner de senaste 50 åren inletts med en kraftig nedgång på bostadsmarknaden. För min egen del ger jag Ben Bernanke helt rätt när han säger sig inte vilja rädda klantiga banker. Frågan som då inställer sig är varför han och de andra centralbankscheferna ändå fortsätter att göra det ?

Även ECB-chefen Jean Claude-Trichet och hans 18 kollegor från 13 länder i ECB rådet har under de senaste veckorna tvingats pumpa in flera hundra miljarder Euro i banksystemet för att undvika akut brist på likviditet för vissa banker.

Trots att det inte är centralbankerna roll att gå in och rädda bankerna, fortsätter således centralbankerna spä på likviditeten i banksystemet på den internationella finansmarknaden, i stället för uppmana att de försumliga bankerna, att själva åtgärda sina brister.

Vad som nu fordras är att vidta alla nödvändiga steg för att begränsa de negativa effekterna av bankkrisen för den globala ekonomin. Och frågan är om det är rätt sätt att bara bistå med likviditet till bankerna, när även företagen som skedde i Sverige under den förra krisen, riskerar att drabbas vid en global bankkollaps.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund

Mina böcker:
Från bankkris till börskris
Från folkhem till fattigstuga
Nollkoll
Härdsmälta
Falskspel i affärer och politik

Informera en kollega: