Vem kan skapa 400.000 nya jobb ?
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 19 okt. 2006

Under den svenska bankkrisen försvann 400.000 jobb. 60.000 skötsamma entreprenörer och företagare fick sina krediter felaktigt uppsagda och alla tillgångar konfiskerade. Det enda som företagarna fick behålla var skulderna. Den svenska statsskulden ökade också med astronomiska tusen miljarder kronor.

Svenska folket tycks redan ha glömt vad det var som skedde under den förra borgliga regeringsperioden 1991 – 1994, med Carl Bildt var statsminister och Bo Lundgren som bankminister. Det var de bägge som godkände att de bankrutta krisbankerna fick säga upp krediter och beslagta tillgångar för alla företag som inte längre passade in i bankernas ”portfölj”.

Nu har vi sedan någon vecka tillbaka en ny borglig regering, med Fredrik Reinfeldt som statsminister och Anders Borg som finansminister. De har lovat att skapa 400.000 nya jobb, i stället för de som försvann under bankkrisen.

Chefen för Svenskt Näringsliv, Urban Bäckström, satt i regeringskansliet i den tidigare borgliga regeringen. Sedan blev riksbankschef. Bäckström samarbetade med Carl Bildt och Bo Lundgren under bankkrisen. Nu när han chef för organisationen Svenskt Näringsliv, och lovar också att skapa nya jobb. Därför har han inom sin organisation skapat en Kris- och Framtidskommissionen och lovat att Sverige skall bli en vinnare i globaliseringen.

Han vill uppenbarligen inte vara sämre är Reinfeldt och Borg. Därför har han och lovat 500.000 nya jobb, i stället för dem som försvann under krisen.

Hur pass trovärdiga alla dessa löften är, kommer att visa sig fram till nästa val. Alliansen har satt allt på ett kort genom att lova att sänka arbetslösheten rejält. När Carl Bildt tog över regeringsmakten 1991, talade han om den enda vägens politik. Sedan gick det åt skogen. Det kan det göra igen, om man inte bryr sig om att ge alla de oskyldiga företagare upprättelse som drabbades av bankernas uppsägning av krediter under bankkrisen.

När Anders Borg presenterade sin första budget, sade han sig vara övertygad om att det går att skapa 400.000 nya jobb i näringslivet under denna mandatperiod. Men hans metod om hur detta skall gå till, har jag ännu inte riktigt förstått. Lägre skatter för dem som arbetar och sämre ersättning för de arbetslösa, tror jag inte räcker för att skapa 400.000 nya jobb. Min fråga till den nya regeringen och Urban Bäckström är därför om det är så enkelt att skapa jobb, som ni påstår.

Min bestämda uppfattning är att det är företagarna och inte regeringen eller organisationen Svenskt Näringsliv som skapar jobben. Jobben kommer från de företagare som tillåts att utvecklas och växa. Det fick dom inte under bankkrisen. Därför är det dubbelt viktigt att den oberoende kommission som riksdagen redan har beslutat om, tillåts att granska vad det var som hände med företagsamheten i Sverige under bankkrisen.

De företag som har försvunnit kommer inte tillbaka. Men vad som hände företagen under bankkrisen kan hända igen. Därför måste ansvar utkrävas och vad som hände med företagarna under bankkrisen utredas ordentligt.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund

Informera en kollega: