Sekulariserade samhällen
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 7 februari 2006

Danmark, Finland, Norge och Sverige tillhör världens mest sekulariserade samhällen. I Skandinavien är det de materiella frågorna som styr dagordningen. Den ökade likgiltigheten inom Norden för filosofi och religionsfrågor gör att vi tillåter oss att både kränka och förtala andra religioner, som vi inte vet så mycket om.

Senaste exemplet är danska Jyllands Postens publicering av nidteckningar av profeten Muhammed. När tidningen inbjöd ett antal tecknare att göra bilder av Muhammed, skulle ingen troende muslim ha accepterat detta, då man vet att det är absolut förbjudet. Danmarks statsminister, som borde bett om ursäkt genom att ta avstånd från skändningen, avstod med hänvisning till tryckfriheten.

Effekten har inte låtit vänta på sig. I början av februari 2006 attackerade 20.000 muslimer Danmarks konsulat i Beirut i protest mot de danska Muhammed-karikatyrerna. De danska teckningarna på profeten, riskerar även att kosta Sverige cirka 25 miljarder i förlorade exportintäkter. Iran har också hotat att säga upp all handel med alla de länder där bilderna
av Muhammed publicerats – dit hör även Sverige.

En militant grupp med kopplingar till terrororganisationen Al-Qaida hotar med att döda danskar över hela världen. Även andra länder som har publicerat teckningar kommer att vara organisationens måltavla. I Kairo viftar tusentals demonstranter med Koranen och uppmanar hela arabvärlden att bryta all kontakt med Danmark och Norge. I Bagdad demonstrerar muslimer och bränner danska flaggor och varor. En dansk, en norsk och en svensk ambassad har satts i brand i Syrien.

Tusentals demonstranter i Kabul bränner danska flaggor och kräver att de ansvariga på Jyllands Posten åtalas för hädelse. I Djakarta fördömer presidenten de danska karikatyrerna och demonstranter i Istanbul bränner bilder föreställande Danmarks premiärminister Anders Fogh Rasmussen.

Listan på hot mot Danmark och övriga Skandinavien kan göras hur lång som helst. Det verkar som vi själva glömt hur viktig religionen har varit även för oss, långt innan den industriella revolutionen. När Norden var lika fattigt och eländigt som i många utvecklingsländer, betydde religionen mycket mer, än vad den gör i dag. Har vi redan glömt alla de svenskar som under slutet av 1800-talet valde att emigrera till Amerika, i namn av religionsfriheten ? På den tiden när protestantismen var den enda officiella religion som godkändes i Sverige.

Den fråga som jag ställer mig är om vi vill leva i en värld där det är tillåtet att häda på det sätt som gjorts. Tecknen visar redan, att alla de människor som demonstrerar i den muslimska världen, känner sig djupt kränkta av nidbilderna. Min uppfattning är att vi måste börja lära oss att de respektera de fri– och rättigheter som följer med andra religioner än vår egen.

Det är lätt att förstå varför muslimer världen över känner sig kränkta av de teckningar som publicerats i Jyllands–Posten. Jag har också svårt att förstå meningen med att så många tidningar i Europa väljer att reproducera samma teckningar, vilket ju ytterligare ökar uppmärksamheten.

Skribent i finansrätt