| 
       [Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
        
      Vårdslös rådgivning 
      Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 9 september 2004
           
           
      Det var inte bara under den svenska 
      bankkrisen 1987 – 1993 som fastighetsägare, företagare och privata 
      drabbades av stora ekonomiska förluster på grund av bankernas agerande. 
      Som ekonomiska rådgivare företräder bankerna i dag många gånger sina  
      kunder med lika klent resultat. 
       
      En av dem som drabbats av vårdslös ekonomisk rådgivning är företagaren 
      Peter Berggren från Karlshamn.  I slutet av 1990 – talet ägde han ett 
      blomstrande och vinstrikt företag med 13 anställda. Sedan han gjort 
      optionsaffärer med Sparbanken i Karlshamn, har han i dag vare sig företag 
      eller några anställda kvar. I stället tvingas han att processa med banken 
      för att få tillbaka sina tillgångar.  
       
      På väg över Öresundsbron efter semestern sommaren 2000 förstod Peter 
      Berggren vad som hade hänt. Då nåddes han och hans familj av ett 
      mobiltelefonsamtal från banken som uppmanade honom att komma in till 
      banken ögonblickligen. Han fick då veta att han låg 1,6 miljoner på minus  
      på sitt värdepapperskonto. I pur förfäran höll han på att köra av bron. 
       
      Vad som hade hänt var att fondchefen i banken som skulle förvalta 
      Berggrens överskott på kort tid gjorde av med alla hans egna, hans hustrus 
      och barns pengar. Kvar blev i stället en skuld på 1,6 miljoner. Den 
      fanatiske fondchefen på banken hade på kort tid lyckats urholka hela hans 
      depåkonto, utan att han blivit ordentligt informerad vilka affärer som 
      gjordes i hans eget och i familjens namn.  
       
      Men det var inte bara Peter Berggren och hans familj som drabbades i 
      Karlshamn med omnejd. Den ambitiöse och aggressive fondchefen hade fått 
      ett hundratal av bankens kunder att satsa på högriskbolaget Target Games. 
      På bara några år lyckades banken spekulera bort tiotals miljoner för 
      bankens kunder, utan att informera om vilka risker som finns vid 
      optionsaffärer.  
       
      Bankens egen förklaring till affärerna  är vårdslösa kunder och vikande 
      börs. Banken anser inte att den har något ansvar för de affärer som 
      genomförts.  
       
      Sparbanken är inte ensam att göra dåliga affärer för sina kunder. Det har 
      93–åriga Elisabeth Weidemark från Stockholm fått erfara. Hon förmåddes 
      sälja hela sitt innehav i Ericsson-aktier för att kunna köpa försäkringar 
      och fondandelar i Svenska Handelsbanken.  
       
      Genom den usla affären tvingades hon därigenom betala reavinstskatt med 
      nästan 3 miljoner kronor, vilket kunde ha undvikits, samt gick därtill 
      miste om den senare kursuppgången i Ericssoninnehavet med mellan 6 och 9 
      miljoner kronor. 
       
      Skadeståndsskyldigheten för åtgärder av den typ av kontraktsförhållande 
      berör en högaktuell fråga om konsumentskydd, vilken ej är tillräckligt 
      berörd i praxis, eftersom Högsta domstolen (HD) sällan prövar denna typ av 
      ärenden.  
       
      Lagen om konsumentskydd vid finansiell rådgivning som trädde i kraft den 1 
      juli 2004  belyser hur konsumentskyddet skall kunna tillgodoses. Även 
      regeringen vill förstärka konsumentskyddet, vilket framgår av det statliga 
      betänkandet SOU 2003:71.  
       
      Den fråga som jag därför ställer mig är varför inte Högsta domstolen bryr 
      sig om att pröva några av de ärenden som kommer upp ?  
       
      Elisabeth Weidermark som förlorade sitt mål i både tingsrätt och hovrätt 
      hade via sin advokat Lennart Hane överklagat till HD, som utan någon 
      motivering inte brydde sig om att lämna prövningstillstånd. De 
      Karlshamnsbor som blivit lurade av banken har inte hunnit lika långt i 
      sina processer. Är det därför inte snart dags för HD att fastslå praxis i 
      dessa viktiga ärenden ?   
       
      Vad de rättsliga underinstanserna ofta glömmer bort är bankernas dubbla 
      roll som både rådgivare och försäljare av egna produkter. Hittills har 
      både tingsrätt och hovrätt visat en  avsevärd inkompetens i fråga om att 
      bedöma vilka kvalifikationer och kunskaper en professionell rådgivare bör 
      besitta, hur dessa skall förmedlas till kunden, och vilka intressen som 
      banken företräder.  
       
      Självfallet måste också banken sätta sig in i de skattemässiga 
      konsekvenserna i de affärer som de gör för sina kunder. För Elisabeth 
      Weidermark var det ej känt att skattekostnaden var en helt onödig utgift 
      på grund av att två av hennes tre arvingar (barn och barnbarn) var bosatta 
      i Schweitz sedan närmare 30 år varför dubbelbeskattningsavtalet mellan 
      Schweiz och Sverige var tillämpligt. 
       
      När det gäller skatterådgivning har HD  i NJA 1992 s 502 redan uttalat att 
      en skatterådgivare har långtgående förpliktelser när det gäller att belysa 
      tilltänkt transaktions skattekonsekvenser. Därför förstår jag inte varför 
      vare sig underinstanserna eller HD vill tillämpa den praxis man själv 
      tidigare beslutat skall gälla i fallet med Elisabeth Weidermark 
       
      När det gäller Peter Berggren och hans familj har banken äntligen ersatt 
      hans hustru och barn för de förluster som gjordes. Men fortfarande har 
      inte Berggrens eget mål kommit upp i tingsrätten, eftersom banken hela 
      tiden begär uppskov.  
       
      Fortfarande, mer än tio år efter den svenska bankkrisen har HD, inte brytt 
      sig om hur underinstanserna skall tolka alla mål kring felaktigt gjorda 
      uppsägningar av krediter. Trots att det åligger bankerna att bevisa att 
      säkerheterna har försämrats, brukar bankerna slippa ifrån hela bevisbördan 
      i dessa mål. När det gäller bankernas rådgivaransvar bryr sig HD heller 
      inte om att ta ställning till vilka regler som gäller.  
       
      Min uppfattning är därför att svenska domstolar i allmänhet och HD i 
      synnerhet, måste börja skärpa sig när det gäller prövningen av finansiella 
      mål. 
        
      Mats Lönnerblad  
      Ordförande i Bankrättsföreningen 
    |