"Pyramidspel"

Hur kunde det hända?

Pyramidspel.jpg (64168 byte)Bara cirka 20 år efter den ”hemmagjorda” svenska bankkrisen 1987–1993 har vi fått en ny global ekonomisk kris som är den värsta sedan den stora depressionen under 1930-talet.

Hur kan det komma sig att ingen heller denna gång – vare sig Finansinspektionen, finansministern, riksbankschefen eller någon bankchef i Sverige – reagerade i tid?

Mats Lönnerblads bok Pyramidspel ger en lättfattlig, sammanfattande redogörelse för vad som hände under den förra svenska bankkrisen och vad som nu håller på att hända under denna globala kris. I Pyramidspel ges en initierad analys av hela det ekonomiska händelseförloppet och orsakerna till den globala finanskris som världen befinner sig i.

Banker och försäkringsbolag har redan tagit kreditförluster på 1.500 miljarder dollar, motsvarande fyra gånger Sveriges BNP. IMF har varnat för att bankkrisen kan drabba Sverige hårdare än andra länder i Europa på grund av de svenska bankernas stora engagemang i Baltikum. IMF tror att slutnotan för världens storbanker och försäkringsbolag kan sluta på fyra biljoner dollar.

Mats Lönnerblad arbetar som egen företagare sedan 1966. Han är också debattör, litteraturkritiker, skribent i finansrätt och har hittills skrivit sju böcker i ekonomiska frågor. I sin egenskap av ordförande i Bankrättsföreningen sedan starten 1996 och Sveriges Bankkunders Riksförbund sedan 2000 agerar han också talesman i bägge föreningarnas bankrättsliga frågor.

Gör Din beställning här. Boken kostar 299 kronor, inkl moms och exklusive porto och skickas mot postförskott direkt från distributören.  Leveranstid ca 10 dagar.