[Hemsida

Abba – en framgång som aldrig verkar ta slut
Sundsvalls tidning 2024-01-03 av Mats Lönnerblad
Abbas musik saknar motstycke, menar författaren Jan Gradvall som sedan fyra decennier skriver om populärkultur och musik. Jag delar hans uppfattning.

Bok
Jan Gradvall: Vemod undercover – Boken om Abba
Albert Bonniers förlag

Han har som en av Sveriges ledande kulturjournalister följt popgruppen Agnetha, Frida, Björn och Benny från första parkett i tio års tid, och det första album han själv köpte som tonåring var Waterloo med Abba.

Abbas status i dag handlar inte om nostalgi, skriver Jan Gradvall. En stor del av dem som fortsätter sprida gruppens musik var inte ens födda under Abbas aktiva period. Nya lyssnare över hela världen ansluter sig hela tiden och tröttnar vare sig på musiken, texterna eller filmerna – som Mamma Mia som blev både film och teaterföreställningar som fortfarande går på teatrar i många länder.

Efter att Stikkan Anderson sålt rättigheterna till Abbas musik använde han pengarna till att 1989 instifta Polarpriset, vars ambition var att bli musikens motsvarighet till Nobelpriset och delades ut första gången 1992. Återföreningen av Gruppen Abba efter storsuccén ”Voyage” som tog musikvärlden med storm när den lanserades 2021, visar att det fortfarande inte går någon nöd på gruppen. Inte nog med att "Voyage" nominerades till fyra Grammys, den blev också en virtuell konsert – som resulterat i ett miljonregn över bandmedlemmarna.

När Abba blev Abba i början av 1970-talet lyssnade halva den svenska befolkningen mest på dragspelskungar och dragspelsorkestrar på bästa sändningstid i TV. Från början när Abba gick in i studion för att spela in sin musik hade de med sig färdiga melodier. Under de första åren satt Björn och Benny tillsammans i en liten skärgårdsbod och skrev med hjälp av piano och gitarr. Genom åren blev arbetsmetoden att Benny skrev musiken på egen hand, och därefter gick han och Björn in i studion med musiken och producerade låten tillsammans.

Nästa steg blev att Björn fick med sig en kassett med den instrumentala inspelningen för att skriva en text. Hela musikproduktionen var alltså klar innan några ord ens var påtänkta. De pratade sällan om vad låten skulle handla om, utan Benny säger att Björn intuitivt fångade känslan i melodin. Björn skriver inte texter om sig själv, utan om människor och relationer, vilket är en anledning till att Abbas musik fungerat så bra i både filmer och musikaler.

Björn och Benny upptäckte att den unisona sången blev som allra mest kraftfull när tonarten var något för hög för Frida, så att hon hörbart måste kämpa för att höja sig till Agnetha.

Björn och Benny skrev de flesta av Abbas låtar. När Jan Gradvall frågade dem vad som var utmärkande för Abbas sound var de eniga: ”Tjejernas röster”. Agnetha och Frida var med och utformade sångarrangemang så komplexa att man efter hundratals lyssningar fortsätter att upptäcka detaljer.

En förklaring till Agnethas förmåga att variera sin röst är att hon ofta satt ned när hon gjorde sina sångpålägg. ”Till en början var det så enkelt som att vi tillbringade så oerhört mycket tid i studion”, säger hon. ”Så satte jag mig ner för att jag inte orkade stå längre." Abbasoundet uppstår i mötet mellan en sopran och en mezzosopran, en ljus och en något mörkare röst. Björn och Benny upptäckte också att den unisona sången blev som allra mest kraftfull när tonarten var något för hög för Frida, så att hon hörbart måste kämpa för att höja sig till Agnetha.

De första som fick se Abba live på en scen var en bataljon FN-soldater på Cypern. Ingen i gruppen minns längre repertoaren vid det allra första framträdandet i april 1970. ”men det bör ha varit ett sammelsurium av svenska visor”, säger Frida. Björn och Agnetha kommer i håg att de förlovade sig på charterplanet till Cypern.

Hösten 1976 pågick det kalla kriget för fullt, och amerikanska och engelska popartister besökte sällan eller aldrig länderna bakom järnridån. Abbas besök i Polen skapade därför stor uppmärksamhet och ledde till att kommunistregimen lade hela 1976 års budget för västerländsk popmusik på att pressa upp en enda LP: 800.000 exemplar av "Arrival".

För Sverige var den svenska ekonomiska krisen under 1987 – 1993 värre än den globala finanskris som väntade år 2007 – 2013. När krisen var som värst under 1992 gick i snitt 85 svenska företag i konkurs varje dag, skriver Jan Gradvall. Den svenska kronan var särskilt dåligt rustad för de valutastormar som följde. Men medan Riksbanken höjde räntan till 500 procent skedde omvärderingen av Abba stadigt. Abba Gold skulle sälja 5,8 miljoner exemplar bara i USA och 30 miljoner i hela världen. Värdet på Abba visade sig betydligt högre än den svenska kronan.

Abbas musik är tidlös och får oss att dansa, skratta och gråta, skriver Gradvall, som i sin biografi gjort en fin sammanfattning av både Abba som grupp och dess medlemmars förmåga till ett unikt musikskapande. Hans bok illustrerar gruppens mot- och framgångar både privat och på scen, och visar hur gruppen kom att räknas som en av de största i musikhistorien; en av få som vunnit framgång över jordens samtliga kontinenter. Abba, som redan under 1970 – talet var en av världens mest framgångsrika popgrupper, som fick närmare 70 singlar som listettor över hela välden och över 60 albumettor, är en välförtjänt framgångssaga som aldrig verkar ta slut.

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003