[Hemsida

Axel Johnson – affärssnille och familjedespot
Sundsvalls tidning 2023-12-05 av Mats Lönnerblad

De var innovativa och äregiriga, och de storföretag de skapade skulle forma det moderna Sverige.
Alfred Nobel, Gustaf de Laval, Lars Magnus Ericsson, Albert Bonnier, André Oscar Wallenberg, Gustaf Dalén – och Axel Johnson, vars företagsimperier fortfarande tillhör Sveriges största.

I Axel Odelbergs bok "Drömmarnas tid" kan man följa affärssnillet Axel Johnson från hans fattiga uppväxt till de stora koncernerna, och till familjelivet där han inte var lika framgångsrik.

Litteratur
Axel Odelberg: Drömmarnas tid.
Berättelsen om affärsgeniet Axel Johnson.
Historiska media

Axel Jonsson var son till sadelmakaren Carl Johan Jonsson och hans maka Christina, och skulle sin fattigdom till trots visa sig ha lusten och talangen att surfa på den frihetsvåg som rådde i Sverige 1844. Familjen bodde i Jönköping, en av landets mest infektionsdrabbade städer, och vid 40 års ålder dog fadern Carl Johan av "lungsoten". Modern fick det svårt med ekonomin; en orsak till att tre av hennes söner lämnade Jönköping för att söka lyckan i Stockholm. När Axel kom dit med sin ränsel efter 30 mil på landsväg hade han fördelen att ha bröder att bo hos.

Där gjorde han som bröderna och ändrade stavningen av efternamnet och hade ett par anställningar, bland annat som bokhållare, innan han 1873 registrerade sin första egna firma, A. Johnson Agentur - och kommissionärsaffär. Via självstudier han hade han skaffat sig kunskaper i engelska, franska och tyska inledde han sitt nyföretagande med att skriva till företag i England, Frankrike, Tyskland och Sverige och söka olika agenturer, nya affärer och nya kunder. Han hade alltid varit mycket energisk, samvetsgrann, djärv och äregirig och affärerna gick lysande redan från början.

Först 1874 förälskade han sig på allvar i den då 19-åriga Annie Wieting som kom från Tyskland och bodde hos sin morbror i Stockholm. Axel var nästan 12 år äldre men kärleken var ömsesidig. 1875 stod bröllopet i Bremen. Under åtta år genomlevde Annie fem havandeskap. Ett av barnen dog endast några månader gammalt, medan de övriga barnen överlevde: Axel, Helge, Harry och yngste brodern Thorsten.

Äktenskapet var lyckligt i början. Axel älskade sin fru Annie, avgudade sina barn och var samtidigt en mycket framgångsrik företagare. Förutom att importera kol och exportera järnmalm startade han Rederiet Nordstjernan. Snart skulle "Annie Thérese", som var hans första båt, klyva världshaven och följdes i snabb takt av flera båtar, varav en med hans eget företags namn.

Men lika framgångsrik som Axel var med att utveckla sina företag, lika dåligt förstod han sig på barnuppfostran. Av sina medarbetare krävde han obrottslig lydnad, och det krävde han också av sina barn. De fick aldrig möjligheter att utveckla sig själva efter sina egna behov, utan måste slaviskt följa de direktiv som Axel krävde att de skulle anpassa sig efter, och det ställde till stora problem.

Utifrån unikt arkivmaterial porträtterar författaren ett av 1800-talets stora affärssnillen, samt den tid och den värld som var hans. På ett inträngande, intressant, medryckande och kunnigt sätt beskriver han sadelmakarsonens utveckling från enkel bokhållare och glad gamäng till en ordensprydd storföretagare, konsul – och grinig familjetyrann, som ständigt befann sig krig med sina förment odugliga söner, som han försökte styra på samma sätt som sina företag, utan att lyckas.

När Axel Johnson dog 1910 var han en av Sveriges mest förmögna och genuint ”selfmade” män, som han stolt framhöll; en av den tidens entreprenörer som trots en fattig uppväxt skapade stora koncerner. Axel hade lagt grunden till vad som i dag fortfarande är ett av Sveriges största familjestyrda företagsimperier, investmentbolaget Nordstjernan och Axel Johnsongruppen.

På hans tid styrdes alla storföretag av män; i dag styrs hans egna företag av kvinnor. Viveca Ax:son Johnson är ordförande i Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser, den ena delen av Johnsonsfärens maktinstitutioner, och ordförande i det av stiftelserna ägda förvaltningsföretaget Nordstjernan. Antonia Ax:son Johnson är svensk familjeföretagare i fjärde generationen; var åren 1982 -2015 ordförande för och är fortfarande styrelseledamot i Axel Johnson AB, som grundades av Axel Johnson redan 1873.

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003