[Hemsida

Går bortom den klassiska thrillern
Sundsvalls tidning 2020-05-10 Av Mats Lönnerblad

"Falco" (20189 och "Albino" 2019 av Mons Kallentoft och Anna Karolina, (Bookmark förlag) är den femte och sjätte fristående delen i Herkulesserien.

Recension: Hercules, i romersk mytologi benämnd Hercules och på svenska Herkules, var en hjälte i grekisk mytologi. Han var son till Zeus och Alkimena, en dotter till kungen av Mykene, Herakles namn betyder "Heras ära" på grekiska.

Herkulesserien är en ny romanserie fritt baserad på myten om Herkules tolv stordåd. Huvudpersonen är Zack Herry, en komplett antihjälte med ett mörkt förflutet, som sakta vävs in i historien i takt med att läsarna får möta Zack i det ansträngande och utsatta polisarbete i Stockholms undre värld,

Den unge Zack Herry har gjort kometkarriär inom Stockholmspolisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. Till sitt yttre framstår han som framgångsrik polis, samtidigt som han förföljs av inre demoner. Ändå fullgör han sina plikter. På nätterna flyr han in i ett utsvävande liv för att stilla sina begär med bland annat droger och sexmissbruk. Han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnen från hans barndom håller på att driva honom mot avgrunden.

Mons Kallentoft idé med denna serie är att skriva "den stora berättelsen", en roman  som går bakom den klassiska thrillern. De två böckerna som han skrivit tillsammans med Anna Karolina är en uppföljning av fyra tidigare böcker på samma tema, där han han skrev tillsammans med Markus Lutteman: Zack (2014), Leon (2015) Bambi (2016) och Heroine (2017).

Alla tre författarna har med sina egna kriminalromaner redan blivit hyllade av såväl läsare som kritiker. Enbart Mons Kallentofts böcker har översatts till 30 språk och sålts i närmare 30 miljoner exemplar. Marcus Lutteman debuterade med dokumentärromanen "El Choco" och fick mycket uppmärksamhet med Patrik Sjöbergs biografi "Det du inte såg". Anna Karolina arbetade som polis innan hon 2014 debuterade med "Stöld av babian", som nominerades till Crimetimes debutantpris och Stora Ljudbokspriset. Därefter har hon skrivit ytterligare fyra böcker som översatts till ett flertal språk.

De sex hittills utgivna böckerna, som kom 2014-2019, täcker ett stort fält som innefattar kidnappningar, kvinnohat, människohandel, rasism, självmord och terrordåd. Liksom en modern Herkules slits den komplexe Zack mellan sina två världar och är nära att gå under - han ska ju både lyckas slutföra sina arbetsuppgifter och stå ut med sig själv privat.

Genom att smälta samman då - och nutid och kombinera våldsamma scener med känslomässiga reflektioner har Mons Kallentoft och Anna Karolina (liksom den tidigare duon Kallentoft/Lutteman i sitt samarbete ) lyckats skapa ett unikt kriminaldrama med Stockholm som fond. Det blir en spännande och läsvärd historia som kombinerar känslan och det litterära med sinne för precisa detaljer och högt tempo, samt förmåga att gestalta de komplexa karaktärer och de olika brott som böckerna handlar om.

Vi vill gärna läsa och se sådant som vi fantiserar om kan hända bakom stängda dörrar i en värld vi inte har insyn i. Det är denna värld som författarna speglar i Herkulesserien. Vissa historier blir mer lyckat gestaltade än andra. Men både i verkligheten och i böckernas värld kan vi inte ens i vår vildaste fantasi inbilla oss de saker som faktiskt sker mitt framför våra ögon som vi i dag  både hört talas om och dagligen kan läsa om.

I ett mörkt och kallt Sverige sker varje vecka mord och sprängningar där gärningsmännen aldrig blir avslöjade - där varken polis eller åklagare räcker till för att hinna avslöja alla brottslingar som tycks härja fritt i vårt land. Skarp kritik riktas mot den svenska regeringen, jusititeministern och rikspolischefen som inte hinner med att både avslöja och beivra en bråkdel av alla allvarliga brott som sker.

Något som skulle hindra författarna att slutföra gestaltningen av vad som för närvarande sker i vårt land i ytterligare sex böcker finns således inte, eftersom det inte saknas underlag.

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003
Från folkhem till fattigstuga, 2004
Nollkoll, 2005
Härdsmälta, 2005
Falskspel i affärer och politik, 2006
Pengarna eller livet, 2007
Finansfrossa, 2008
Pyramidspel, 2009

Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog!