[Hemsida

Leonardo da Vinci - ett kreativt geni
Sundsvalls tidning 2019-04-04 - Av Mats Lönnerblad

Leonardo da Vinci (1452-1519) har gjort två av världshistoriens mest berömda målningar, Nattvarden och Mona Lisa. I mina ögon var han lika mycket vetenskapsman som konstnär. Ständigt nyfiken och med en passion som gränsade till besatthet utförde han nyskapande studier av människan och hennes anatomi.

Bokens titel: Leonardo da Vinci
Författare Walter Isaacson
Översättning: Margareta Eklöf
Atlantis förlag

Recension I sin bok "Leonardo da Vinci" har författaren Walter Isaacson på ett överdådigt sätt lyckats fånga den begåvade och motsägelsefulle Leonardos mästerverk och uppfinningar. Isaacson, som också skrivit om Steve Jobs, har nu tagit sig an historiens mest kreativa geni; en man som av sin samtid betraktades som mycket udda men inte lät sig styras av samhällets normer och förväntningar.

Han hade den stora turen att födas utom äktenskapet. Annars skulle han haft sin bana som notarie, den tidens advokat, utstakad, i likhet med de förstfödda legitima sönerna i släkten sedan minst fem generationer tillbaka. I stället började han sin bana som konstnär och lärling hos den kände konstnären Verrocchio i hans stora ateljé i Florens. Han blev snabbt populär som målare och 1468 blev han medlem av målarskrået.

På den tiden betydde Lorenzo de´ Medicis stöd till kulturen, hans autokratiska välde, och hans förmåga att bibehålla en fredlig maktbalans med rivaliserande stadsstater mycket för att göra Florens till en konstens och handelns vagga. Men Leonardo flyttar så småningom till Milano. "Damen med Hermelinen" målas 1493 och den berömda målningen "Nattvarden" påbörjas i klostret Santa Maria delle Grazie 1495.

Hans förmåga att kombinera konst och vetenskap blev ikonisk i hans teckning av "Den vitruvianske mannen" (utförd runt 1492), en man med perfekta proportioner som står med armar och ben utsträcka i en cirkel och en kvadrat. Här blev hans vetenskapliga forskning grunden för hans konst, skriver Walter Isaacson. Teckningen är namngiven av den romerske arkitekten Vitruvius som influerade renässansen. Tillhörande anteckningar är utförda i spegelvänd skrift – vänsterhänt som han var skrev Leonardo från höger till vänster och utformade alla bokstäver spegelvända.

Min uppfattning är att Leonardo föll in i den pytagoreiska tradition som föreställde sig att den mänskliga existensen består av en själslig existens (cirkeln) och en materiell (kvadraten). Den mänskliga kroppens väl avvägda porportioner representerade alltså det perfekta förhållandet mellan själslighet och materia.

Cirka 1508 delar Leonardo sin tid mellan Milano och Florens, studerar vattenförsörjningssystem, ritar Trivulziomonumentet och målar andra versionen av Madonnan i Grottan. Året därpå fortsätter han att studera anatomi och hydraulik. Leonardo hade varit ganska framgångsrik som målare i Florens, men han hade svårt att fullborda sina beställningar vilket nog berodde på att han ständigt letade efter nya horisonter.

I sina anteckningar redogör han för sina färdigheter som ingenjör, bland annat sin kompetens i att rita broar, vattenleder, kanoner, pansarfordon och offentliga byggnader. I sina egna ögon var han lika mycket ingenjör och vetenskapsman. Med en lidelse som var både lekfull och manisk gjorde han banbrytande rön i anatomi och studerade fossil, fåglar, hjärtat, flygteknik, optik, botanik, geologi, vattenförsörjning och vapen. Leonardo var arketypen för renässansmänniskan - en inspiration för alla som anser att "naturens oändliga verk" är sammanvävda i en enhet fylld av förunderliga mönster.

I "Mona Lisa" målar han världens mest välkända leende. Genom att knyta samman sina studier av ljus och optik med sin konst bemästrade han skuggning och perspektiv för att modellera objekt på en tvådimensionell yta så att de såg tredimensionella ut. I huvudsak tack vare Leonardos verk blev dimensionaliteten renässanskonstens största innovation. Med "Mona Lisa" skapade Leonardo inte bara historiens mest berömda porträtt, utan också en psykologisk bild som röjer dolda känslor. Det skulle bli en av hans viktigaste konstnärliga innovationer.

Med stigande ålder fortsatte Leonardo da Vinci med forskning och måleri. Han drevs av en lustfylld instinkt att avslöja skapelsens sköna hemligheter. Femhundra år senare har vi kvar hans anteckningsböcker och många av hans konstverk som slår oss med häpnad och inspirerar oss. Än i dag.

Mina böcker:

Från bankkris till börskris, 2003
Från folkhem till fattigstuga, 2004
Nollkoll, 2005
Härdsmälta, 2005
Falskspel i affärer och politik, 2006
Pengarna eller livet, 2007
Finansfrossa, 2008
Pyramidspel, 2009

Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog!