[Hemsida]  [Skicka vykort]

Finansiellt justitiemord
Sundsvalls Tidning - 2012-10-21

En miljard kronor har staten berövat jämtländske finansmannen Maths O Sundqvists familj i samband med att Riksgälden tog över Carnegie Bank. 241 miljoner kronor har försvunnit från Sundqvists barns konto i samband med transaktionen, skriver IT-entreprenören Dan Olofsson i sin memoarbok Mina tre liv.

Olofsson blandar skildringar av dramatiska händelser med tankar om liv, politik och samhälle. Familjen, uppväxten i Malmös arbetarkvarter och skolgången, sammanfattas i det första livet. Det följs av resan som IT-entreprenör och egen företagare i det andra livet, medan hans filantropiska gärning ingående skildras i hans tredje liv.

I sin bok visar han flera exempel på hur individer kan påverkas genom myndigheters felaktiga beslut, som får stora ekonomiska konsekvenser och tragiska påföljder för den enskilde. Och det är först under det senaste decenniet som Dan Olofsson på nära håll upplevt och blivit medveten om rättsröta och myndighetsmissbruk.

Det största beloppet som svenska staten kunde lägga beslag på under förra bankkrisen var när förre bankministern Bo Lundgren tillät krisbankerna att plundra Erik Penser på drygt 3 miljarder. Nordbanken var då bankrutt och kunde ostraffat lägga beslag på den anrika börsbolaget Nobelindustrier, där Penser var majoritetsägare. Efter några år kunde den svenska staten sedan sälja Nobelindustrier vidare, med mycket god förtjänst.
När det gäller Carnegies och Riksgäldens plundring av Sundqvists tillgångar, visar detta att ingenting ännu har gjorts i Sverige för att skydda företagen från krisbankerna, som fortfarande tillåts beslagta tillgångar och plundra skötsamma företagare.

Maths O Sundqvist avled i en skoterolycka dagen innan Olofssons bok skulle publiceras. I sin bok ifrågasätter Olofsson om det kan vara rimligt att Carnegie kunde tömma hans vuxna barns konton, utan att ens tillfråga dem, och hur Carnegie ostraffat kan få sälja aktier vidare till konton, som gör dessa överbelånade. Han ifrågasätter också om det kan vara rimligt att ignorera regelverk, som säger att aktier ska säljas när en portfölj är för högt belånad. Olofssons slutsats är att de ansvariga gjort sig skyldiga till stora ekonomiska övergrepp, när man fråntog familjen Sundqvist nästan alla dess tillgångar. Han ger också en skrämmande bild av skatteverket och drar slutsatsen att statens myndigheter brister grovt i sitt ledningsansvar, när tjänstemännen agerar omdömeslöst.

Men hans bok handlar inte bara om den svenska rättsrötan. Vid 50 års ålder kom drömmen om ett tredje liv – privata livskvalitetsprojekt. Naturreservatet Thanda i Sydafrika öppnar en ny värld. Dan och hans fru Christin såg hiv/aids-katastofen på nära håll, vilket ledde till projektet "Star for life" som stöder ungdomar i kampen mot hiv/aids. Intresset för socialt entreprenörskap utvecklades även för att skapa jobb i Sverige, där utanförskapet bland invandrare är stort.

Dan Olofsson har gjort många investeringar i sitt liv, en del bra, en del mindre bra. Han anser ändå att Star for life varit den bästa. Inte en krona av lönsamhet, men totalavkastningen av ansträngningen att hjälpa sina medmänniskor i nöd har varit det bästa i hans liv.

Mina tre liv sammanfattar den 62-årige entreprenören Olofssons rastlöshet på flera olika, delvis motsägelsefulla plan. I det lilla livet ( familjen, kärleken och religionen) såväl som i de stora sammanhangen: politiken, demokratin, företagandet – allt speglat i ett ursinne över myndigheters maktmissbruk, men också i skapandets glädje.