Förtalad företagare gör upp i godo med Nordea
Av Björn Sunesson - Svenska Dagbladet

Stridsyxan är nedgrävd. Nordea har förlikats i rätten med en av sina argaste kritiker.

Företagaren och debattören Mats Lönnerblad har i över tio års tid varit en nagel i ögat på bankerna, i synnerhet Nordea. Men nu har han och banken förlikats. Stockholms tingsrätt har nyligen stadfäst en uppgörelse som går ut på att Lönnerblad får 25 000 kronor, slipper betala Nordeas rättegångskostnader på 2,5 miljoner kronor och att alla mellanhavanden mellan honom och banken vad det månde vara nu är slutligt reglerade.

- En riktigt stor seger. Och det här betyder inte att banken satt munkavle på mig. Bråket med Nordea går tillbaka till bankkrisen under 90-talet. Mats Lönnerblad var en av tusentals företagare som fick sina krediter uppsagda. Han tvingades avveckla ett litet fastighetsbolag, en reklambyrå och ett videobolag.

Senare visade det sig att det i bankerna figurerade en "svart lista" med nedsättande omdömen om låntagarna. "Mjuk i huvudet" och "gangsterrevisor", hette det bland annat.

- Jag fick tag på listan och om mig påstods helt felaktigt att jag haft affärer ihop med en skurk. Så jag stämde Nordea på 50 000 kronor och har alltså nu fått rätt, säger Mats Lönnerblad.

Hela målet bygger på skriftlig bevisning. Några medgivanden från Nordea har inte gjorts.

Mats Lönnerblad är ordförande i Bankrättsföreningen, en förening som fokuserar på banker som missköter sig.

I styrelsen sitter också Börje Ramsbro och Ingvar Axelsson, två företagare som anser sig misshandlade av bankerna.

I en hemlig uppgörelse, som SvD Näringsliv redogjort för, fick Börje Ramsbro för ett par år sedan ett antal miljoner kronor i skadestånd från Nordea.

I september i år träffades en liknande uppgörelse med Ingvar Axelsson. Också den är hemlig.

Helt lugna kan dock inte Nordea och andra banker vara.
Bankrättsföreningens hemsida är inte släckt och sidan har varje dag ett stort antal besökare.

- Men jag tänker inte stämma Nordea igen. Jag vill ju inte framstå som en rättshaverist, skrattar Mats Lönnerblad.

Björn Suneson,
Svenska Dagbladet