Bestialiska brott
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 18 oktober 2004

Att det var Christer Pettersson som sköt den socialdemokratiska statsministern Olof Palme, tror jag numera kan anses klarlagt, bortom rimliga tvivel.  Ändå blev han aldrig fälld för mordet i Svea hovrätt. Trots att han senare  själv erkänt mordet för sin vän Gert Fylking, och trots att Lisbet Palme såg sin mans baneman på bara en meters avstånd, i samband med det brutala dådet.

Ändå blev mordet på Olof Palme blev aldrig riktigt uppklarat i domstol. Sedan följde det politiska mordet på den socialdemokratiska utrikesministern Anna Lindh. Bägge de uppmärksammade dåden visar tydligt, hur lätt det går att klara sig undan från långa fängelsestraff i Sverige, vilka bestialiska brott som än begås.

Chister Pettersson blev visserligen fälld för mordet i Stockholms tingsrätt. Men sedan blev har på oklara grunder helt friad i Svea hovrätt. Mijailo Mijailovic som redan tvingats erkänna det brutala mordet på Anna Lindh, fick först fängelsestraff i Stockholms tingsrätt, men blev sedan dömd till  rättspsykiatrisk vård av Svea hovrätt. Han kan bli fri inom några år, om inte domen ändras i Högsta domstolen (HD)

Något ordentligt politiskt motiv, varför Mijailo Mijailovic som ursprungligen kommer från Serbien, mördade Anna Lindh har heller inte framkommit, vare sig i domen från Stockholms tingsrätt eller Svea hovrätt, trots att det är allmänt känt att Mijailovic starkt kritiserat Anna Lindh för hennes ställningstagande för Nato, i samband med den stora konflikten i Serbien.

Ser man på  Petterssons sociala bakgrund är jag förvånad att han så snabbt kunde bli frisläppt, och frikänd från brottet i Svea hovrätt, eftersom han redan en gång tidigare blivit fälld i domstol, för att han med berått mod dödat en person. Pettersson hade en gång tidigare till synes utan någon orsak, dödat en ung man med en skarpslipad bajonett. Han var dessutom en känd våldsman och tablettmissbrukare.  Statsministerns fru,  Lisbet Palme hade ju också sett honom på nära håll, när han sköt hennes man.

Miajailo Mijailovic visste vad han ville när han mördade Anna Lindh. Det brutala mordet skedde mitt under rusningstid på varuhuset NK i centrala Stockholm. Med åtta kraftiga knivhugg mot Anna Lindh tog han livet av henne, för att sedan efter bästa förmåga försöka sopa igen alla spåren efter mordet. Att han så snabbt blev avslöjad berodde på att han blev registrerad av NKs övervakningskameror, och på DNA-tekniken som gjorde att han snabbt kunde identifieras.

Medan HD aldrig beviljade prövningstillstånd för mordet på Olof Palme som överklagades till HD, har nu HD sagt ja till att pröva målet mot Miajailo Mijailovic, som kommer att visa om han slutligen döms till fängelsestraff eller psykiatrisk vård . Denne har sedan ansökan om prövningstillstånd beviljats, bestämt sig för att byta medborgarskap för att om han på nytt blir dömd till fängelsestraff, kunna avtjäna sitt straff i Belgrad, där han betraktas som en hjälte.

Mycket talar för att bägge morden var politiskt betingade. För att upprätthålla rättssäkerheten i landet är det betydelsefullt att HD nu äntligen reagerar, genom att pröva målet efter dess rätta förutsättningar. Att någon ostraffat kan skjuta landets statsminister på öppen gata, och att det är lika lätt att mörda landets utrikesminister visar också att Sverige förlorat sin politiska oskuld.

Vi svenskar lever inte längre i den bästa av alla världar. Det visar morden på Sveriges statsminister och utrikesminister.

Skribent i finansrätt