"Valförlusten var självförvållad"
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 8 januari 2003

skriver Anders Björck, ledande moderat, på DN Debatt den 30 december 2002 och hävdar att moderaterna är på väg att förlora sina rötter. Han skriver också att sista ordet ännu inte är sagt, när det gäller vilka som skall leda moderaterna i nästa val.

I stort delar jag många av Anders Björcks synpunkter som han ger uttryck för i artikeln.

Men jag anser han har direkt fel när att säger att det är den nyliberala dominansen i partiet som skrämmer bort moderaternas värdekonservativa väljare. Det verkar som om Anders Björck fortfarande inte riktigt förstått, varför mer än en tredjedel av väljarna redan lämnat partiet.

Som Björck mycket riktigt påpekar saknas fortfarande den ordentlig analys varför det går så dåligt för moderaterna just nu, och varför stämningen inom hela partiet är trist och uppgiven. Själv tror han att partiets krav på skattesänkningar, var det som fick väljarna att fly partiet. Skattesänkningskrav har alltid funnits hos moderaterna, och är ingenting som vare sig värdekonservativa eller liberala moderata väljare reagerar mot.

Det var den moderata hanteringen av den svenska bankkrisen är den direkta orsaken till att väljarna anser sig inte längre kunna lita på moderaterna. Hur kan man ha förtroende för ett parti, som under de borgerliga regeringsåren ( 1991 - 1994 ) med Carl Bildt partiledare, valde att fokusera intresset på utrikespolitiken före inrikespolitiken, när hela Sverige höll på att gå i statskonkurs ?

Hur kan man lita på Bo Lundgren som i sin egenskap av bankminister tillät krisbankerna att säga upp krediter på löpande band för företag som inte längre passade in i krisbankernas portfölj ?

Hur tror Anders Björck att människor reagerar när det får alla sina tillgångar beslagtagna och konfiskerade som skedde under den borgerliga regeringsperioden, bara för att Bo Lundgren godkände nervärderingen av hela Sveriges fastighetsbestånd ? ( FFFS 1991:10 ) och tillät bankerna att beslagta sina kunders egendomar utan någon egentlig pantrealisation, som lagen föreskriver !

Under bankkrisen var det inga nyliberala idéer som tillämpades. Moderaterna införde ren planekonomi i landet. Syftet var att rädda ett fåtal mycket misskötta storbanker med Gota Bank och Nordea i spetsen, på allmänheten och företagens bekostnad. Det är denna sanning som nu börjar tränga in hos de moderata väljarna !

Jag rekommenderar därför Anders Björck att läsa min bok ”Från bankkris till börskris” ( 2003 ) som speglar vad som verkligen hände under bankkrisen ( 1987 - 1993 ). Då får han klart för sig vilken roll som moderaterna spelade i detta trauma.

När nu Björck efter 34 år ”muckat från politiken,” kanske han i stället får tid att läsa sig till vad som hände under den värsta finanskrisen i Sveriges historia. Då kanske han lättare kan få perspektiv på varför moderaterna inte är lika populära i dag som under Gösta Bohmans tid !