Ett års fängelse, Lundgren !
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 9 november 2002

Kristina Axén Olin, oppositionsledare ( m ) för moderaterna i Stockholm, vill i en Brännpunktsartikel i Svenska Dagbladet den 8 november ge Bo Lundgren ytterligare ett års mandat som partiledare för moderaterna.

Själv anser jag i min egenskap av ordförande i Bankrättsföreningen att Lundgren i stället förtjänar minst ett års fängelsestraff, samtidigt som han snarast bör uteslutas från både moderaterna och riksdagen. Den enda orsaken till att Axén Olin vill ge Bo Lundgren förnyat förtroende, beror uppenbarligen på att hon inte känner till hur den nuvarande moderatledaren agerade under bankkrisen.

Det var då Lundgren tillät krisbankerna att säga upp krediterna för livskraftiga företag. Samtidigt som han i sin egenskap av ”bankminister” i den borgerliga regeringen godkände nedvärderingen av hela Sveriges fastighetsbestånd, så att det skulle bli ännu lättare för krisbankerna att likvidera sina kunder, och beslagta deras tillgångar !

Det är tydligt att den moderata ledningen inte intresserar sig för stora ekonomiska frågor som berör många svenska företagare. Men det gör de moderata väljarna. Det är det som skiljer de moderata väljarna, från väljarna i många andra partier.

Genom mina och andras artiklar i både dags-  och fackpress är äntligen resultatet av Bo Lundgrens agerande under bankkrisen, känt av en större allmänhet som intresserar sig för ekonomiska frågor. Det är därför partiet fortsätter att rasa i alla opinionsmätningar, medan Bo Lundgren sitter kvar i partitoppen. Fortfarande till synes ohotad - och på nytt påhejad av den moderata valberedningen.

Därför fortsätter också Folkpartiets triumftåg. Nu är Folkpartiet det största oppositionspartiet och ligger t o m före moderaterna i Finans Vision/Demoskops senaste väljarbarometer som presenterades i Finans Vision den 8 november. Efter valet har moderaterna tappat ytterligare 1,4 % av väljarkårens röster och har nu bara 13,9 % väljarunderlag, medan Folkpartiet har gått förbi och har 14,9 % av väljarnas stöd.

Enligt Brännpunktsartikeln behöver en partiledare behöver minst två mandatperioder för att nå resultat, vilket också moderatledaren Bo Lundgren framhöll efter katastrofvalet. Jag hävdar att det tagit två mandatperioder, innan de moderata väljarna förstått vilken katastrof Carl Bildt och Bo Lundgren, utgjorde för sitt egna parti under bankkrisen.

Carl Bildt tog sitt förnuft till fånga och avgick som partiledare. Sedan försvann han också från riksdagen. Nu hoppas jag att Bo Lundgren har förstånd att avgå både som partiledare och för alltid försvinna från riksdagen.

Jag inser självfallet vilken svår uppgift det är att ställa en politiker till juridiskt ansvar, och dessutom utkräva fängelsestraff, för vad han eller hon ställt till med. Framför allt i frågor där lyckats få med sig andra riksdagsledamöter.

Men när hela Sveriges ekonomi nu hotas av vad Bo Lundgren och hans gelikar ställde till med under bankkrisen, anser jag att Bo Lundgren åtminstone bör ha förstånd att ta de politiska konsekvenserna genom avgå som partiledare och lämna riksdagen.

Det gjorde ju Carl Bildt.