Följ Börje Ramsbros tvist med den statliga Stiftelsen Industrifonden!

Konsten att sticka huvudet i sanden
Av Marie-Anne Olsson 2015-03-23

Fria Skribenter har den äran att kungöra vem som har tilldelats utmärkelsen Årets GuldStruts 2014. Den (o)lycklige är Stiftelsen Industrifondens VD Anders Slettengren. Avbildad

Anders tillträdde som VD i september 2014. Allt tydde på att han var en renhårig och handlingskraftig person. Helt normal alltså. MEN ack så det kan bli. Det har visat sig att den osunda kultur som verkar sitta i Industrifondens väggar, åtminstone i ledningens kontorsrum, smittar snabbt.

Att tidigare ohederliga styrelseledamöter och ledningspersoner hos Industrifonden har ställt till det riktigt för sig, det är en sak. Exempel finns i överflöd på hur de har ljugit, hållit undan, agerat helt i strid med stiftelsen stadgar och avtal osv. Se exempel Statliga bluffmakare. Här finns inte utrymme att ta upp allt.

Att den under 2014 avgångne VD:n Claes de Neergaard valde att anlita mycket belastade personer som ”konsulter” och ombud i tvisten med Börje Ramsbro, det är en sak. Dessa ”konsulter” har inte något som helst intresse av något annat än att rädda sitt eget skinn. Och medan de ägnar sig åt att göra sitt bästa för att rädda skinnet drar de samtidigt in miljoner till sig själva från Industrifondens kassa, pengar som borde gå till investeringar i spirande företag.

En helt annan sak är att den nye VD:n, den vinnande GuldStrutsen, väljer att inte sätta sig in i denna bedrövliga affär. Jag är säker på att han visserligen har en hel del annat att göra, också. MEN bevärdigade han sig bara med att åtminstone ta en liten titt på det pedagogiskt uppställda material som Börje och Fria Skribenter har försett honom med, borde varningsklockorna ringa i hans öron. De borde ringa så högt att han tycker det är värt att engagera om inte sig själv så i alla fall en annan seriös och intelligent medarbetare att vara Industrifondens representant i den pågående tvisten. Intelligens och noggrannhet är ett måste för att kunna sätta sig in i ”System 3R-affären”. Det borde väl finnas någon som har de kvalifikationerna?

Är Anders Slettengren så otroligt blåögd att han tror att han kan komma undan ansvaret som han ärvt i sin nya befattning genom att stoppa huvudet i sanden?  I så fall var han kanske inte en helt lämplig kandidat för jobbet. Men det är en kvalifikation för utmärkelsen Årets GuldStruts.

Det har inlämnats en mängd yttranden i denna tvist, som tog sin början i mitten på 2012. Det har ägt rum två förberedande samtal hos tingsrätten och det har varit rättegångsförhandlingar under två dagar i en mellandom i tvisten (vilken Industrifonden förlorade). Inte vid något tillfälle har en enda representant från Stiftelsen Industrifonden deltagit. Inte ens röken av någon har synts till.

Jag måste nog säga att jag tycker det är höjden av arrogans – och av dumhet. Arrogant är också Slettengrens vägran att alls kommunicera med Börje. På de brev och mejl som Börje skickat till honom, med sammanfattande information och kommentarer, har han endast fått ett kort svar, vid ett tillfälle, som kan sammanfattas med ”Inga kommentarer”. Detta trots att Börje på intet sätt har varit oförskämd mot honom. Istället har han inviterat honom till jullunch, vilken Anders Slettengren ännu inte vare sig tackat ja eller nej till.

Se t.ex. brev från 16 december 2014

Det är beteenden som dessa som kvalificerar till utmärkelsen Årets GuldStruts.

Marie-Anne Olsson
Friaskribenter

Läs vidare:
Dags för sanningen - Dags för sunda värderingar - Nu får det vara nog
Innovators´Recistance

Informera ditt nätverk om denna sida