[Hemsida]


ABBA,s poppmusik saknar motstycke.                
2023-12-24 av Mats Lönnerblad 

Det anser i alla fall författaren Jan Gradvall som sedan fyra decennier skriver om populärkultur och musik. Det första album han själv köpte som tonåring var Waterloo med ABBA. Jag delar hans uppfattning, eftersom både musik och text hör ihop och det blir därför lika intressant att lyssna på, både text och musik, till de flesta låtarna. 

Bokens titel: Vemod undercover. Boken om ABBA 
Författare: Jan Gradvall 
Förlag: Albert Bonniers förlag 

Nya lyssnare ansluter över hela världen ansluter sig hela tiden och tröttnar vare sig på musiken, texterna eller filmerna om Mamma Mia, som har musiken som blev både en film och teaterföreställningar, som fortfarande går på teatrar i många länder. Det är en tidlös musik som får oss att dansa, skratta och gråta, skriver Gradvall. Han har som en av Sveriges ledande kulturjournalister följt sånggruppen Agneta, Frida, Björn och Benny från första parkett i tio års tid. Det hela började när ABBA blev ABBA i början av 70-talet när mer än halva den svenska befolkningen mest lyssnade på dragspelskungar och dragspelsorkestrar på bästa sändningstid i TV.  

Från början när ABBA gick in i studion för att spela in sin musik hade de med sig färdiga melodier. Under de första åren satt Björn och Benny tillsammans i en liten skärgårdsbod och skrev på piano och gitarr. Genom åren blev arbetsmetoden att Benny skrev musiken på egen hand, därefter gick han och Björn in i studion med musiken och producerade låten tillsammans, Nästa steg blev att Björn fick med sig en kassett med den instrumentala inspelningen för att skriva en text. Hela musikproduktionen var alltså klar innan några ord ens var påtänkta. De pratade sällan om vad låten skulle handla om. Benny säger att Björn intuitivt fångade känslan i melodin. Björn skriver inte om sig själv, utan om människor och relationer, vilket är en anledning till att ABBAs musik fungerat så bra i både filmer och musikaler. 

Björn och Benny  skrev de flesta ABBAs låtar. När Jan Gradvall frågade  dem om vad som var utmärkande för ABBAs sound är de eniga: ”Tjejernas röster”. Agnetha och Frida var med och utformade sångarrangemang så komplexa att man efter hundratals lyssningar fortsätter att upptäcka detaljer. En förklaring till Agnetha förmåga att variera sin röst är hon ofta satt ned när hon gjorde sina sångpålägg. ”Till en början var det så enkelt som att vi tillbringade så  oerhört mycket tid i studion”, säger hon. ”Så satte jag mig ner för att jag inte orkade stå längre. ABBA – soundet uppstår när Agnetha och Frida sjunger tillsammans, i mötet mellan en sopran och mazzosopran, en ljus och något mörkare röst. Björn och Benny upptäckte att den unisona sången blir som allra mest kraftfull när tonarten är något för hög för Frida, för att hon hörbart måste kämpa för att höja sig till Agnetha. 

ABBAs allra första publik som fick se ABBA live och var deras första publik som såg de fyra tillsammans på scen var en bataljon FN-soldater på Cypern. På kvällarna satt hela gänget och jammade och övade på sitt hotell. Ingen av dem minns längre repertoaren vid det allra första framträdandet i april 1970. ”Men det bör ha varit ett sammelsurium av svenska visor, säger Frida. Vad Björn och Agnetha kommer i håg var att de förlovade sig på Charterplanet till Cypern. Hösten 1976 pågick det kalla kriget för fullt. Amerikanska och engelska  popartister  besökte sällan eller aldrig länderna bakom järnridån. ABBAs besök i Polen skapade därför stor uppmärksamhet. Gruppen medverkade i en livesänd TV-show som sågs av större delen av befolkningen. Inför TV-showen gjordes en polsk video till ”SOS”. ABBAs besök ledde till att kommunistregimen i Polen lade hela 1976 års budget för västerländsk popmusik på att pressa upp en enda LP: 800.000 exemplar av Arrvial. 

När Sverige var i brygga reste sig ABBA. För Sverige var den svenska ekonomiska krisen under 1987 – 1993 ännu värre än den globala finanskris som väntade år 2007 – 2013.  Under slutet av den självförvållade svenska finanskrisen gick 85.000 skötsamma företag i konkurs. När krisen var som värst under 1992 gick i snitt 85 svenska företag i konkurs om dagen, skriver Jan Gradvall. Många länder drabbades av lågkonjunktur, Den svenska kronan var särskilt dåligt rustade för de valutastormar som följde. När konkurrenskraften i Sverige blev kraftigt nedsatt sattes hela det finansiella systemet i gungning. Den gamla spargrisen Sverige får hål i botten. Pengarna forsade ut. Riksbanken höjde räntan till 500 procent. Samtidigt skedde omvärderingen av ABBA långsamt men stadigt under 90-talet. ABBA Gold skulle sälja 5,8 miljoner exemplar bara i USA. Totalt 30 miljoner i hela världen. Värdet på ABBA visade sig betydligt högre än den svenska kronan.  

ABBAs status i dag handlar inte om nostalgi, skriver Jan Gradvall. En stor del av dem som fortsätter sprida gruppens musik var inte ens födda under ABBAs aktiva period. Nya generationer av ABBA –fans har tagit över. Efter att Stikkan Anderson sålt rättigheterna till ABBAs musik använde han pengarna till att 1989 instifta Polarpriset, med ambitionen att bli musikens motsvarighet till Nobelpriset. Priset delades första gången ut 1992. När det gäller återföreningen av Gruppen ABBA efter storsuccén ”Vovage” som tog musikvärlden med storm när den lanserades 2021,  visar att det fortfarande inte går någon nöd för gruppen. Inte nog med att den nominerats till fyra Grammys, den har också blivit en virtuell konsert – som resultat i ett miljonregn till bandmedlemmarna Agnetha Fältskog och Benny Anderson.  

Jan Gradvall har i sin biografi gjort en fin sammanfattning av både ABBA som grupp och dess medlemmars förmåga till ett unikt musikskapande. Hans biografi illustrerar gruppens både mot- och framgångar privat och på scen och visar hur gruppen i dag räknas som den av de största i musikhistorien och är en av de få grupper som vunnit framgår över jordens samtliga kontinenter. Redan under 1970 – talet var det en av världens mest framgångsrika popgrupp. ABBA har närmare 70 singlar som listettor över hela välden och över 60 albumettor. En framgångssaga som de tillsammans som grupp verkligen förtjänar och aldrig verkar ta slut. 

Mats Lönnerblad 

 

Bankrättsföreningen

Tack besöket och välkommen åter!
Besöksräknare:


Hemsida