[Hemsida]

Sexuellt våld mot unga flickor och pojkar.
2021-05-29 av Mats Lönnerblad

I två nyss utgivna spänningsromaner skildras flera fall av brutala våldtäkter och mord i Norrland och Stockholm. I Författaren och journalisten Anders Sundkvist debutroman Återvändaren, Modernista förlag. Sundkvist är är född i Norrland och uppvuxen i Arvidsjaur och Luleå. Numera är han bosatt i Stockholm och verkar som journalist och redaktör på SvT Nyheter.

Caronline Engwall har nu utkommit med sin nya spänningsroman: Blodskam, Bokförlaget Forum, som är den första delen i en ny spänningsserie där hon följer kvinnors utsatthet i flera generationer. Hon debuterade som deckarförfattare 2017 med uppmärksammade bok Ärren vi bär. 2008 kom hennes storsäljande bok, den verklighetsbaserade romanen 14 år till salu. Sedan dess har hon utkommit med ett flertal uppmärksammade böcker som både belyser utsatthet. Hon ägnar stor del av sitt liv åt skriva om sexuellt utnyttjande av unga barn.

Anders Sundkvist i sin bok Återvändaren inleder med vad som hände sensommaren 1983. Då hittas en pojke död i Luleälven. Trettonårige Johnnny Fachs har drunknat. Bara dagar innan han skulle börja åttan. Mycket talar för att han tagit sitt eget liv.

Nästan ett kvarts sekel senare återvänder polisen Erik Borg till sin hemstad för att närvara vid en begravning av en av sina vänner. Besöket väcker minnen från hans egen skoltid och sin uppväxt. Efter begravningen av sin gamle vän ber Borg sin gamle klasslärare om ett samtal - ett samtal om Johnny om vad som egentligen hände med Johnny, den där augustidagen för länge sedan.

Klassläraren som engagerat sig i fallet vill att de ska träffas så han får berätta om sina misstankar om vad som kan ha hänt, men hinner avlida innan de kan träffas igen. Borg börjar nysta i fallet och utredningen för honom tillbaka till den egna skoltiden, till klassrummets slutna hierarki.

Spåren leder honom till högstadiets obs-klass och till sin förfäran upptäcker han att endast två av de fem eleverna fortfarande är kvar i livet: den ene avtjänar ett fängelsestraff på Hall, den andre som är drogmissbrukare är inlagd på ett behandlingshem. När Erik Borg gräver sig djupare in i vad som kan ha hänt - upptäcker han till slut en mörk hemlighet som legat dold i över två decennier - och han förstår att det finns krafter som är beredda att göra vad som helst för att stoppa hans vidare undersökningar vad som kan ha hänt.

Caroline Engvall skriver om vad tystnaden gör i en bygd i Norrland med människor och de osynliga murarna mellan dem ? Boken: Blodskam handlar om systrarna Elizabeth och Sofia som växer upp utanför den norrländska byn Ormvattnet med sin ensamma mamma Britta som som inte längre vill veta av sin make som hon kört ut från hemmet. I skogen intill huset ligger en mörk tjärn där människor, enligt sägnen dras ner i djupet om de har otur. Det gäller att inte reta sjörået.

Många år senare åker Elizabeth på semester till Thailand tillsammans med sin manna, systern Sofia och hennes man och barn. På nyårsafton försvinner Sofia och när hon senare hittas död i vattnet är katastrofen ett faktum. Händelsen gör att Elizabeth måste hantera något som hon länge har försökt förtränga - barndomen i Ormavattnet och de dunkla hemligheter hon gömt undan sedan dess. Vad var det egentligen som hände på paradisön i Thailand och hur hänger det ihop med uppväxten i Norrlands inland ?

Bägge böckerna uppfyller alla krav på det viktiga innehållet i dessa spänningsromaner. Vad jag saknar är positiva skildringen av norrland, som jag själv upplever som något positivt när jag hälsar på, får tillfälle att vandra Kungsleden från Saltoluokta ner till Kvikkjokk i ett spännande gränslandskap mellan Sareks höga berg i väster och skogslandskapet öster ut när jag går mellan öppna heder och slättlandskap, vandrar ner genom natursköna fjällskogar och åker båt över stora sjöar.

Den som i dag besöker de större och mindre städerna i norrland och får uppleva den moderna tidens ankomst till norra Sverige - som blivit den rikaste del av vårt land när det gäller utnyttjande och välbevarade naturresurser - vars yta utgör nästan 60 procent av Sveriges totala yta.

Den fastboende befolkningen uppgår i dag till lite över en miljon invånare där hela Sverige får både sin gruvdrift och vattenkraft ifrån. De som är uppvuxna i norrland och skriver om deras hembygd återvänder dom till något landsområde med en natur och industriell utveckling som borde skildras i positiva ordalag i stället för det elände och den fattigdom som tidigare funnits, som också tidigare existerat i vårt avlånga land.