[Hemsida]

Ett läger utan nåd
2020-07-21 av Mats Lönnerblad

Tatueraren i Auschwitz av författaren Heather Morris och i översättning av Tomas Håkanson (Bokförlaget Nona) är berättelsen - om två vanliga människor som levde i en mycket ovanlig tid - där de berövades inte bara sin frihet utan också sin värdighet, sina namn och identiteter. Boken om tatueraren och hans vän handlar om vad de tvingades göra för att överleva i ett av nazisternas ökända koncentrationsläger.

Bokens titel:
Tatueraren i Auschwitz
Författare: Heather Morris
Förlag: Bokförlaget Nona

Lale som är jude föddes som Ludwig Eisenberg den 28 oktober 1916 i Krompachy i Slovakien. Han tvingas för att försöka rädda resten av sin familj genom att åka till Auschwitz - Birkenau. I stället kommer han f ram till nazisternas koncentrationsläger i Polen 1942 där han fick nummer 32407 tatuerat på armen.

Hans vän - judinnan Gita - föddes som Gisela Fuhrmannova (Furman) den 11 mars1925 i Vranov nad Toplou i Slovakien. Gita tvingades också att låta sig transporteras till Auschwitz. Gitas nummer var 4562. De tvingas leva i den yttersta förnedring och misär i sina utsatta liv i Auschwitz enligt mottot: "En bra dag är en dag när man vaknar på morgonen".

Det var när nyheten kom att judar i småstäder skulle samlas ihop och transporteras iväg för att arbeta för tyskarna som Lale åkt hem till sina föräldrar i Krompachy i Slovakien. Han visste att judar inte längre fick lönearbeta och att deras företag hade blivit konfiskerade.

Beslutet att anmäla sig för ofrivillig tjänstgöring hos tyskarna , skedde när beskedet att varje judisk familj från Slovakien var tvungen att lämna över åtminstone ett barn på minst arton år, som skulle arbeta för tyska staten. Det gjorde att han offrade sig själv för att resten av hans familj skulle överleva. Vid framkomsten till Auschwitz förstod han att han i stället hamnat i ett koncentrationsläger i Polen.

Lale beordras efter sin framkomst att tatuera de medfångar som väljs ut för att de ska få "leva" i stället för att gasas ihjäl. Han stålsätter sig och utför sin uppgift med mekanisk effektivitet, men när en dag en ung kvinna står framför honom och väntar på att bli tatuerad  blir blixtförälskad och bestämmer sig för att inte bara själv överleva i lägret, utan att se till att den unga kvinna han just skall tatuera och också skall göra det. Hennes namn är Gita. Hon vägrar att berätta om sitt efternamn.

Han inser tidigt vilket öde han och de andra i lägret är på väg att möta men bestämmer sig ändå för att försöka leva livet fullt ut och bevara sin värdighet. Den gnistan tänder han även hos Gita och en oförglömlig kärlekshistoria uppstår mellan dem som övervinner de flesta av koncentrationslägrets omänskliga förhållanden tar sin början.

Som tatuerare försöker Lale hjälpa sina medfångar genom att smuggla diamanter, som han lyckas komma åt, i utbyte mot mat från lokalbefolkningen och lyckas till en början bra fram till att han blir avslöjad och torterad, men han vägrar att avslöja varifrån diamanterna kommer. Gita tror att han är död. Men som under lyckas han klara sig undan utan att bli avrättad och får återvända till sin gamla tjänst som tatuerare.

Lale och Gita blir plötsligt förflyttade från Auschwitz på grund av att lägret lades ner när ryssarna närmade sig koncentrationslägret för att befria alla internerade - därför tömdes hela lägret snabbt på alla fångarna - Både Lale och Grita lyckades bägge två på ett mirakulöst sätt överleva transporterna till nya koncentrationsläger och återfann till slut varandra efter att lyckats fly.

Lale bytte namn till Sokolov, hans gifta systers efternamn i det Sovjekontrollerade Slovakien där det betydligt bättre att heta Solokov än det judiska namnet Eisenberg. Han och Gita gifte sig i oktober 1945 och flyttade så småningom till Australien. Gita dog den 3 oktober 2003 och Lale den 31 oktober 2006 efter han har hunnit berätta deras gemensamma historia för författaren Heather Morris.

Heather Morris som har skrivit romanen är född i Nya Zeeland med bor numera i Melbourne, Australien. År 2003 presenterades hon för en "äldre gentleman" som sades ha en historia att berätta, vilket han till slut gjorde, som blev till en gripande berättelse och vad som hände Tatueraren i Auschwitz och hans vän Gita. Det är en starkt roman som bygger på den sanna historien och Lale och Gita och deras villkorslösa kärlek - och hur de tillsammans lyckades överleva koncentrationslägret Auschwitz.

Tatueraren i Ausschwitz är en märkvärdig bok, som publiceras mer än sjuttio år efter de händelser som beskrivs ägde rum och påminner om hur många historier som aldrig kommer att berättas. Boken hjälper oss att komma ihåg alla Förintelsens oräkneliga offer var individer med var sin unika berättelse - omväxlande rörande, nedslående och upplyftande. Det gör denna historia enastående, även jämfört med andra Förintelseskildringar - som jag redan skrivit om i flera av mina recensioner och i några av mina egna böcker.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund