[Hemsida] [Skicka vykort]

Panem et Circenses (Bröd och skådespel)
2020-06-01 av Mats Lönnerblad

I Suzanne Collins tredje bok om Hungerspelen med titeln: Revolt (Bonnier Carlsen) I översättning av Lena Jonsson och Jon Jonsson Sandström,  visar Suzanne Collins hur den som kom på uttrycket en gång i tiden "Bröd och skådespel" menade att hans folk hade gett upp sitt politiska ansvar och därmed kan behålla sin makt i utbyte mot fulla magar och underhållning.

Böckerna  om Katniss Everdeens kamp i Hungerspelen som jag redan tidigare recenserat i Sundsvalls tidning (ST) när böckerna  kom ut i Sverige blev en en omedelbar läsar- och kritikersuccé. Trilogin har sålt i över hundra miljoner exemplar världen över och har översatts till 53 språk och givits ut i 56 länder. År 2012 hade filmbolaget Lionsgate premiär på  den första filmen (av fyra) som baseras på The Hunger Games-trilogin med Jennifer Lawrence i huvudrollen.

År 2016 tilldelades Suzanne Collins Authors Guild Award for Distinguished Service to the Literary Community med motiveringen att hon med sina böcker har visat hur man med literaturens kraft kan förändra människors liv och väcka en livslång kärlek till böcker.

Vad Suzanne Collins visar i sista delen av sin bokserie i Revolt och i filmerna om Hungerspelen hur människorna kan stiga fram -  kan ta makten i ett land bara för att främja sina egna maktanspråk - oavsett vad det kostar i förlorade människoliv - om det är diktaturen eller demokratin man vill störta, bara för att främja sina egna intressen.

Det fiktiva landet som beskrivs i Hungerspelen kallades en gång för Nordamerika, som förvandlades efter katastroferna, torrperioderna, stormarna, bränderna och det brutala kriget av det lilla som blev kvar av Nordamerika. Resultaten blev Panem, den strålande huvudstaden och runt den tretton distrikt - som bara skänkte fred och välstånd åt sina medborgare i huvudstaden - medan distrikten i landet försökte göra uppror mot centralmakten.

Tolv distrikt besegrades det trettonde utplånades men lyckades bygga upp sitt eget samhälle vid sidan av de övriga distrikten. Som straff för upproret infördes hungerspelen för att påminna distrikten hur totalt utlämnade de är genom att deras barn och ungdomar tvingas döda varandra med de ser på i hungerspelen.

Det är friheten och demokratin som man vill förstöra, införa ett ekonomiskt  förtryck med den egna  med den egna makten  som täckmantel.  För den som väljer vilket system de vill stötta  gäller att  komma ihåg vem den verkliga fienden är. Se till  att slippa bli bedragen, sedan  stå med lång näsa när man lyckats omvandla hela samhällen för att tillfredsställa sina egna ekonomiska intressen på sina egna villkor.

Böckerna och filmerna som baseras på hennes böcker visar på vilka olikheter som finns i hennes  fiktiga värld gäller många länder, där  den fraktion som har makten i landet  kämpar för att behålla sina egna privilegier på bekostnad av alla  övriga distrikt i landet, som tvingas arbeta under slavliknade förhållande för att överleva.

Den skrämseltaktik framkommer tydligt genom de årliga hungerspelen, där de som lever för  bröd och skådespel, vill behålla sin makt. De som tvingas medverka på diktatorns  och presidenten Coriolanus Snows villkor, i Suzanne Collins bok, uppehåller landets ledare  sin makt och status och förtryck och genom att bara erbjuda sina bundsförvanter bröd och skådespel medan resten av landet förtvinar med hjälp av terror och maktmissbruk.

Det är bara myndigheterna i Distrikt 13 som under alla år motsatt sig förtrycket och försöker leva på sina egna villkor, isolerade från alla andra distrikt och huvudstaden fram tills att Katniss Everdeen blir en av deltagarna i de dödliga Hungesrspelet förändrar allt. Hon förs till huvudstaden där hon tränas, stylas och intervjuas.

Tillsammans med 24 andra ungdomar ska hon utkämpa en kamp på liv och död, för att överleva tvingas Katniss bryta mot spelets regler i hungerspelen. Under ett antal veckor utspelar sig en kamp på liv och död. Den sista överlevande spelaren är den enda som vinner. Men genom att bryta mot regelverket blir det två vinnare  på grund av Katniss olydnad.Hon revolterar mot regimen, blir symbol för motståndet mot både den härskande regimen och presidenten.

Men ingen trotsar regimen ostraffat , och snart inser Katniss att hennes handlingar  har satt saker och ting i rörelse som hon inte längre kan kontroller  när hon blir en symbol för alla distrikten för att försöka krossa makten i huvudstaden. Regimen svarar med att försöka fånga in henne och regimens bombplan  försöker spränga Distrikt 13 i småbitar,  utan att lyckas.

Hur maktkampen slutar vill jag inte avslöja men som  symbol för kampen som härmskrika för upproret slutar kampen mellan diktatur och demokrati som vi alla upplever just nu när världen brinner på grund av både Coronapandemin, miljöförstöring och krig. Den politiker som kan erbjuda både bröd och skådespel, även om det snart visar sig vara falska löften,  vinner den som erbjuder mest, även om de sker på bekostnad av majoriteten i ett land.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund