[Hemsida] [Skicka vykort]

De sju dödssynderna
2020-00419 av Mats Lönnerblad

När jag läser Maria Grunds debutroman: Dödssynden (Modernista 2020) med citat ur John Miltons (1608 - 74) epos Det förlorade paradiset som nu finns tillgänglig i svensk nyöversättning av Ingvar Björkeson på (Natur & Kultur 2012),  tänker jag på hur lite världen har förändrats, i den eviga kampen mellan gott och ont, sedan Miltons bok publicerades.

Milton dikterade sin bok på blankvers, när han redan var helt blind. Framställningen av kampen mellan Gud och Satan skildras med samma kraft som i Dantes Den gudomliga komedin som handlar om kampen mellan det goda och det onda.  I skildringen av skapelsenoch syndafallet ville Milton "för allt folk rättfärdiga Guds vägar."

Om Det förlorade paradiset skrev Virginia Woolf som både var feminist, författare och kritiker: "Så flytande starkt och raffinerat det är, rakt igenom ! Vilken poesi ! Jag kan tänka mig detta som essensen, varav snart alla annan poesi kommer i utspätt skick".

I kriminalromanen Dödssynden skriver Maria Grund på samma tema som Milton. Hennes bok handlar om den eviga kampen mellan gott och ont, Huvudperson i detta drama är en poliskommissarie som får i uppdrag att utreda vad som hänt, efter det att en serie mord har begåtts. Hon redan tidigare själv drabbats på ett personligt plan när hela hennes familj blivit utplånad. Trots att hon vet vad som har hänt i hennes egen familj och vem som är skyldig, går förövaren fortfarande fri.

Maria Grunds bok handlar om de ödesdigra konsekvenserna för dem som blint har förlitat sig på falska profeter och deras gärningar och vilka våldsamma personliga konsekvenser, det på olika sätt kan ta sig uttryck i vårt moderna samhälle, för både de oskyldiga barn och vuxna som drabbas i detta spännande kriminaldrama där läsaren hålls på halster enda fram till slutet av berättelsen.

Maria Grund, är född och uppvuxen utanför Stockholm. Hon  är skribent och manusförfattare med en Master of Fine Arts- examen från New York Universty. Under sin karriär har hon tidigare främst arbetat inom film- och mediebranschen, varav många år som redaktör för det brittiska mediebolaget The Smalls, innan hon återvände till Sverige. Dödssynden är hennes första roman, som redan väckt stort internationellt förhandsintresse.

Inledningen i hennes spänningsroman är kuslig. En fjortonårig flicka hittas död i ett vattenfyllt kalkbrott på en välbekant och samtidigt främmande ö utanför Sveriges ostkust. Dagen efter hittas en bokantikvarie brutalt knivmördad på andra sidan ön. Och hennes man saknas. Snart blir det tydligt för kriminalkommissarie Sanna Berling och hennes kollega att det finns ett oroväckande samband mellan det senare fallet och den fjortonåriga flickan död.

Snart blir det tydligt att det som inträffat bara är startskottet för en hel rad våldsamma mord. En kamp mot klockan inleds. En kamp i vilken sju barn visar sig ha nyckeln till den ohyggliga sanningen - och som blir långt mer personlig för henne själv än hon någonsin kunnat ana.

Det är om de sju barnen - som var och en  ofrivilligt tvingas gestalta en av dödssynderna - som Sanna kommer lösningen på spåren. En lösning som från början inte går att förutse där vi först i sista kapitlet vet vad som har hänt och de ödesdigra konsekvenserna det blir för alla inblandade. De var döden som fick någon att hämnas för dessa våldsamma övergrepp, som denna roman handlar om, som gör Dödssynden så spännande att läsa.

Maria Grund har debuterat med att skriva en driven spänningsroman om en fascinerande hjältinna, som driven av ett sanningspatos, inte vill släppa taget innan den oväntade sanningen om vad som ligger bakom alla dödsfallen till slut avslöjas.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund