[Hemsida] [Skicka vykort]

Män som inte får ha sex - det nya terrorhotet
2019-12-13 av Mats Lönnerblad

I svallvågorna av feminismens framgångar internationellt breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig "incels", får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i viljan att söka upprättelse, från de kvinnor som aldrig mött deras blickar. När idéer till upprättelse skall omvandlas till konkret handlingar - står många liv på spel - i författaren Pascal Engmans nya spänningsthriller: Råttkungen.

Bokens titel: Råttkungen
Författare: Pascal Engman
Förlag: Bookmark förlag

Råttkungen är den andra, fristående boken i serien om polinspektör Vanessa Frank, efter den första delen Eldslandet som kom ut 2018 på samma förlag, som jag tidigare recenserat. "incels" är förkortningen av den engelska involuntary celibate och betyder helt enkelt  ofrivilligt celibat. Det handlar om frustrerade män som inte hittar en kvinna som vill ha sex med dem - sex de anser sig har rätt till.

En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank får i uppdrag att ta sig an ärendet med en känsla av att det är något som inte stämmer. Hon kommer då på nytt i kontakt med elitsoldaten Nicolas Peredes.

I dag svämmar Stockholm över av skjutvapen som unga killar är beredda att använda för att ta andelar av kokainmarknaden eller för att hämnas en upplevd oförrätt. Ett automatvapen av typen Kalasjnikov säljs på Stockholms gator för tjugofemtusen kronor. En pistol kostar tiotusen. En handgranat går att få för tusen kronor.

Redan i den förra boken Eldslandet tvingades Vanessa Frank samarbeta med Peredes. Tillsammans får de i uppdrag att försöka hitta mördarna av flera flyktingkvinnor och barn som försvunnit och försöker finna orsaken bakom både försvinnandena och morden.

Denna gång fördjupas och förnyas deras samarbete i Pascal Engmans ”Råttkungen” som är lika spännande välskriven som hans tidigare två böcker Patrioterna (2017) och Eldslandet (2018) - men mer trovärdig - eftersom bakgrunden till Incelsrörelsen är på riktigt.

Pascal Engmans nya thriller handlar både om den svenska narkotikahandeln en grupp män som har hittat en gemenskap i sitt intensiva hat mot de kvinnor som de anser sig svikna av. Deras hat bottnar i en ofrivillig ensamhet och att allt snurrar för fort. De hinner inte med i samhällsutvecklingen och anser sig kränkta av feminismen.

Precis som i högerextrema kretsar handlar det om män som saknar ett sammanhang. De har, enligt sig själva, inget värde i sig själv utan försöker hitta sitt värde i att de är antifeminister, på samma sätt som man i högerextrema kretsar brukar hitta sitt värde i att man är nationalist.

Råttkungen följer samma berättarteknik som Eldslandet och handlar om den värsta formen av droghandel och kvinnoförtryck med poliskommissarien Vanessa Frank som förgrundsfigur. Hon bär på en tung börda, eftersom något har hänt hennes dotter Adeline som inte överlevt. Livet blir inte lättare för henne, sedan hon också övergivits av sin man som träffat och skaffat barn med en yngre kvinna.

Vanessa tar det hårdare när kvinnor drabbas av våld än då kriminella gängmedlemmar hittas skjutna i interna gänguppgörelser. Möjligen beror detta på att hon i unga år förlorade sin dotter Adeline. Kanske är det inte kvinnornas död i sig, som påverkar henne, utan föräldrarnas förlust. Vanessa visste vad för sorts liv de dömdes till.

Drygt ett år tidigare  hade Vanessa Frank även varit inblandad i en utredning mot en kriminell organisation som kallade sig Legionen. Vid en uppgörelse i ett safe house norr om Stockholm hade Vanessa och Nicolas Peredes, skjutit ihjäl fyra ur den kriminella organisationen. Legionen hade  förutom att förse Stockholmsområdet med stora volymer högklassigt kokain, kidnappat flyktigbarn och skeppat dem till Sydamerika.

Män som inte har sex - det nya terrorhotet. I såväl USA som i Kanada har ett flertal terrordåd utförts av män som lämnat efter sig manifest och filmer på sociala medier där de berättar att det är kvinnorna de hämnas på. De här männen har blivit hjältar och martyrer för många andra "incels" Men alla kanaliserar inte det genom att vilja mörda sina medmänniskor.

Unga män som inte får ha sex - "incels" har mördat 45 människor i USA. När Pascal Engman skriver om samma fenomen i sin thriller, om samma sak kan hända  i vårt land,  svarar han ja. "Vi pratar om dåd som görs i syfte att sätta skräck bland kvinnor", säger han.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund