En skakande släktskandal
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 6 oktober 2004

Helena Henschens debutroman: I skuggan av ett brott (Brombergs, 2004) bygger på verkliga händelser, som ägde rum den 7 mars 1932.  Helena Henschens mamma som då var bara 15 år förlorade både sin far, bror och svägerska, i några brutala mord inom familjen, som skakade hela släkten.

Bokens titel: I skuggan av ett brott
Författare: Helens Henschen
Förlag: Brombergs. 2004
Antal sidor:  254

Om denna familjetragedi har Helena Henschen i romanens form försökt återskapa vad som hände. Det har skett genom att efter 75 år försöka rekonstruera de viktigaste händelserna. På ett fantastiskt sätt har hon lyckats återskapa hur tillvaron gestaltade sig för de två inblandade familjerna vid denna tidpunkt. I boken berättar hon också, vad det var som kunde ha utlöst de brutala handlingarna.

Att hitta tråden i själva berättelsen visade det sig svårare än hon trodde. Allt sedan de tragiska händelserna, har familjerna försökt fly från sanningen, genom att undvika att konfronteras med fakta. Där fakta och dokumentation tagit slut har hon låtit dikten ta vid. På så vis har hon  lyckats att skapa en levande bild av både tiden, människorna och den historiska bakgrunden.

Händelserna kring hur själva morden skedde är allmänt bekanta. Häradshövdingen och chefen för Svenska Arbetsgivareföreningen, Hjalmar von Sydow och hans två tjänstekvinnor blev brutalt ihjälslagna med en järnstång av hans egen son Fredrik. Sonens unga hustru Sofie, som bevittnade morden, flydde sedan med sin make till Uppsala, där hon själv senare samma dag blev skjuten av sin make, som sedan begick självmord.

I skuggan av ett brott lär oss också hur män och kvinnor inom den svenska överklassen levde i Sverige i början av 1900 – talet. Hur patriarkaliska mäktiga män bara verkade  genom sina egna arbeten. Under tiden förtvinade deras hustrur i hemmen. De rika kvinnornas roll var att bli uppassade.  Av hembiträden, guvernanter  och kokfruar, som skötte allt det praktiska kring både hem och hushåll. Medan de själva många gånger, både ensamma och sysslolösa, sökte efter sin egna meningsfulla roll, inom eller utanför familjen.

Påföljderna för kvinnorna, när de inte lyckades hitta denna roll, var uppenbar för  kvinnorna. Det bidrog många gånger både till grovt alkohol – och drogmissbruk, eller flykt bort från familjen. De mäktiga männen förstod aldrig vad som höll på att hända, förrän det var alldeles för sent. De lärde sig heller aldrig att känna eller hinna umgås på ett naturligt sätt, vare sig med sina fruar eller barn ordentlig.

Fredriks mor Ruths livshistoria är ett tragiskt kvinnoöde. Medan hans far kunde avancera  till en av dåtidens mest inflytelserika män, förvandlades hon till hans skugga. Kanske företedde hon sådana allvarliga symptom som sekelskiftets läkare så ofta hittade hos kvinnor i de övre samhällsskikten, frågar författaren sig. De brukade diagnostiseras som nervklena eller neuroasteniska, när den rätta diagnosen borde ha varit vanmakt.

Helena Henschen frågar sig vad som hade hänt om Hjalmar von Sydow från början hade varit öppenhjärtlig och talat med sina barn om sin fru och sagt: ”Er mamma har problem med missbruk. Jag är tvungen att hålla detta hemligt, men både jag och ni vet vad det innebär av svårigheter. Vi måste hjälpa varandra.”

Fredriks unga fru Sofie bodde från början på strandvägen i Stockholm, i en  12-rumslägenhet med sina tre syskon. Här bodde också tre jungfrur, en kokerska, en barnsköterska, och hennes far, en framgångsrik direktör inom försäkringsbranschen, Alrik Sundén –  Cullberg,  som nästan aldrig var hemma. Från denna värld flydde Sofies mamma med en rumänsk kapellmästare.

När pappan så småningom gifte om sig med en ungersk änka som inte talade svenska, skedde det utan att tillräckligt förvarna barnen, som led svårt av sin nya styvmor som vare sig respekterade minnet av deras mor eller verkade tycka om ”sina” nya barn.

Mot den bakgrund som Helena Henschen tecknar, ter sig Fredriks alkohol – och drogmissbruk och Sofies följsamhet mot  sin nye man, trots hans svåra missbruk som förståeligt. Hennes roman är ett gripande dokument över två familjeöden, som genom barnens och föräldrarnas öden vävs samman, och så småningom leder till de grova brott med tragiska slut som blir till en skakande släktskandal

Författare och litteraturkritiker