Brott och straff
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 12 juni 2004

I sin senaste bok återvänder den amerikanske författaren John Grisham både till det tema och till den plats som han skildrade i sin första bok: "A time to kill" (Wynwood Press, 1989). Det var den boken, som enligt min uppfattning är hans hittills bästa, som gjorde honom både rik och berömd.

Bokens titel: The last juror
Författare John Grisham
Förlag: Doubleday, 2004
Antal sidor: 356

John Grisham är egentligen jurist och arbetade som advokat under 9 år. Efter hans första bok fortsatte succéerna. De efterföljande böckerna:  Firman och Pelikanfallet gjorde att han kunde ägna sig åt skrivandet på heltid. I dag är han en av världens mest lästa författare. Hittills har han hunnit skriva 17 böcker.

Den nya boken "The last juror" (Doubleday, 2004) handlar om viktiga händelser under 10 år i en ung mans liv. Historien börjar när huvudpersonen, journalisten Willie Traynor som 23-åring, tar anställning på en liten landsortstidning The Ford County Times. Händelserna inträffar  i den lilla staden Clanton i Missisipi .Tidningen som gått knackigt en längre tid går snart i konkurs. Med ekonomisk hjälp från  sin farmor lyckas han köpa tidningen.

Traynor får snabbt upplagan att öka genom att inleda ett korståg mot dåliga lagar, etnisk diskriminering och politisk korruption. Hans förmåga att kunna dramatisera små händelser, och satsa ordentligt på lokala nyheter, får tidningen snart en allt större spridning.

Lugnet i det lilla samhället avbryts av en brutal våldtäkt och mord. Där man från början vet vem som är skyldig. Journalisten Wille Traynor tar från början klar ställning för brottsoffret och hennes bägge mindreåriga barn. Den snabbt infångade gärningsmannen Danny Padgitt, döms senare för både för mordet och våldtäkten.

Men innan han döms hotar han hela juryn med vedergällning. Egentligen är det om brott och straff som boken handlar. Hur en mördare som med berått mod både mördat och våldtagit en kvinna redan efter 9 års fängelse kan bli fri, trots att han dömts till livstids fängelsestraff. Det hade varit en omöjlighet om han dömts till dödsstraff. Boken kunde lika gärna vara skriven för svensk publik, eftersom många grova brottslingar här i landet, skyddas på brottsoffrens bekostnad.

Jag tänker på vad som hände den 11 juni 1994  i Falun för mer än 10 år sedan. Det var då Mattias Flink, sedan han först druckit sig redlöst berusad, urskiljningslöst sköt ned fem kvinnor och två män. Orsaken till dådet var att hans flickvän gjort slut. Om ingenting oförutsett inträffar kommer han snart att åter vara en fri man. Redan nu tillåts han en obevakad permission per månad.

Jag tänker på Mijalo Mijallovic, som hösten 2003 brutalt mördade Sveriges utrikesminister Anna Lindh. Han stack ner henne med kniv, på varuhuset NK i Stockholm. Mijallovic har redan erkänt mordet. Sedan han fällts för mordet i Stockholms tingsrätt, har han ändå överklagat målet till Svea hovrätt.

Inför överklagandet till hovrätten gör Socialstyrelsens rättsliga råd  nu gör en helt annan bedömning av hans psykiska tillstånd i samband med mordet, vilket gör att han kanske både kan få ordenlig strafflindring. Och enbart vård i stället för straff, trots det brutala mordet.

Jag tänker på barnflickan i Knutby som nu står åtalad för mord och mordförsök på sin förra arbetsgivare. Hon kommer med största sannolikhet att dömas till rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse, trots att hon redan både har erkänt mordförsök och mord på pastorns andra hustru.

I Sverige har det blivit allt lättare, att med hjälp av begärd rättspsykiatrisk undersökning, som inte är någon exakt vetenskap,  tillskansa sig vård eller en ordentlig strafflindring.

I själva verket har det blivit den vanligaste metoden för att undgå längre fängelsestraff. Och i stället för straff få vård för mycket grova våldsbrott. Eftersom man i många fall kommer till helt skilda uppfattningar om den psykiska hälsan hos gärningsmännen, kan det inte längre vara lätt för domstolen att utdela straff.

Själv är jag motståndare till dödsstraff. Men jag anser ändå att samhället är skyldig att döma ordentliga fängelsestraff för både mord och grova våldtäkter. Hur skall man annars kunna skydda allmänheten från de farliga gärningsmännen ?

John Grishams böcker visar att det vare sig  på film och teater som livets största drama utspelar sig. Det största dramat utspelas i våra domstolar. På olika håll i världen. I många av sina böcker förmår John Grisham, som ingen annan att  fånga upp både vad som här sker, och på ett lättfattligt och dramatiskt beskriva de olika rättsliga orsakssammanhangen, med en berättartalang som fortfarande trollbinder läsaren.

Författare och litteraturkritiker