Sveriges utveckling från folkhem till fattigstuga
Av Cathrina Nordin - Fria Företagare - 12 mars 2004

Mats Lönnerblad, bankrättsföreningens ordförande fortsätter oförtrutet kampen för sin och 60.000 företagares upprättelse mot bankerna och de ansvariga politikernas agerande under bankkrisens år, 1987 - 1993.

Festen under det glada 80-talet är över. En fest då bankerna hade öst krediter över privatpersoner och företag. Nu ska notan betalas, för att bankerna ska rädda sig själv från hotande konkurs. Under politikernas överinseende drar krisbankerna med Gota Bank och Nordbanken i täten urskillningslöst tillbaka krediterna för skötsamma företag som försätts i konkurs. 400. 000 personer blir arbetslösa. 60.000 företag försvinner. Hela Sveriges fastighetsbestånd nedvärderas.

Vad är det som driver Mats Lönnerblad att skriva debattbok efter debattbok - den första - ”Från bankkris till börskris” 2003, och nu boken från Från folkhem till fattigstuga

Enligt min åsikt är det den kompakta tystnad som möter författaren, från politiker och andra ansvariga, som var inblandade i Sveriges värsta ekonomiska kris genom tiderna. Att slå hål på den muren fordrar både envishet och kraft, och inte minst personliga uppoffringar.

Tystnaden gäller inte bara politiker utan också tidningar som inte tar in artiklar av författaren eftersom ämnet är känsligt och många av de inblandade lever i högsta välmåga, och förmodligen vill glömma vad de ställde till med. Det gäller säkerligen Bo Lundgren som var bankminister och sanktionerade nedvärderingen av hela Sveriges fastighetsbestånd 1991 - 1992 med hjälp av finansinspektionen bara för att det skulle bli lättare för bankerna att säga upp krediterna för fastighetsägare och företag. En artikel om bl a detta refuserades av Dagens Nyheter, andra censurerades av samma tidning.

Medan ”friare” tidningar som Aftonbladet, dåvarande Arbetet, Dagens Industri, Finanstidningen, Fria Företagare, Göteborgsposten, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, publicerade artiklar av Lönnerblad.

När det är så svårt och så känsligt att i dagens Sverige få sin stämma hörd, då måste man skriva egna böcker för att få ut sitt budskap. Det har inte bara Mats Lönnerblad fått erfara utan även författare som Jan Guillou.

Från Folkhem till Fattigstuga är en lättläst bok, men det betyder inte att den är gjord för att sträckläsas. Varje kapitel manar till eftertanke och reflektion - är det verkligen så illa ställt med Sverige? Boken är en envis partsinlaga som ropar i natten, men som inte får något svar av de utpekade syndabockarna som Carl Bildt, Göran Persson, Erik Åsbrink, Hans Dalborg, Björn Wahlström, Tony Hagström m fl . Svaren kommer med all sannolikhet att dröja tills den dag dessa personer inte längre finns i livet och då en historisk forskning kan analysera fram den exakta sanningen om vad som egentligen hände under bankkrisens år.

Idag ser vi följderna. Den svenska statskulden som ökade med 1000 miljarder kronor tynger oss nu. Sverige som borde vara ett blomstrande land, är skakat av skandaler läs Skandia, och Systembolaget. Sverige har blivit ett land där alla försöker sko sig på sin nivå, från löntagare till finanstoppar.

Förutsättningarna för att vinden ska vända är enligt Mats Lönnerblad att Sverige på nytt börjar prioritera företagsamheten. Det gör man inte genom att pålägga företagen en tredje sjuklönevecka, ökad företagsbeskattning, som innebär att det är omöjligt för små företag att växa och skapa nya arbetsplatser.

60.000 friska företag gick i konkurs under bankkrisens år - vad hade hänt om dessa företag hade fått leva och blomstra och ett par krisbanker hade fått gå omkull istället och att staten hade garanterat låntagarna? Hur hade Sverige sett ut nu?

Vi hade definitivt undvikit många personliga tragedier. Folk hade haft jobb.

Mats Lönnerblad hade säkert utvecklat sina fem företag vidare och sluppit använda sin kreativa energi på att skriva bok efter bok för att få ut sitt budskap. Andra företagare hade sluppit leva på existensminimum och krusa för kronofogden för att klara indrivningarna.

Och många företagare hade säker varit i livet stolta och glada över sina livsverk.

Man kan bara slå huvudet för pannan - vad var det för klantskallar som styrde Sverige då, som tappade Sverige på 60.000 företag för ett par bankers skull? Tystnaden är talande.

Läs boken.

Cathrina Nordin