En omskuren familjeskröna
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 1 februari 2004

Skådespelaren Peter Hüttners självbiografiska debutbok ”Weissman & Co” (Megilla - Förlaget, 2002) verkar först nu ha nått fram till en större läsekrets. Den publicerades för drygt ett år sedan.

Bokens titel: Weissman & Co
Författare: Peter Hüttner
Förlag: Megilla - Förlaget, 2002
Antal sidor 190
Pris ca 170 kronor

I boken beskriver Hüttner på ett roligt sätt sin stökiga uppväxt i Göteborg under 40, - 50 - och 60 - talet. Han berättar på ett levande och engagerande sätt om sin judiska familj, sina barn - och ungdomsår, som verkar varit fyllda av högljudda resonemang kring affärer, och det ärvda familjeföretaget Weissman & Co.

Som många andra självbiografiska böcker har denna bok tagit sin tid för att nå sin publik.

Det gäller ju även Jan Guillous ”Ondskan” som jag tidigare recenserat. ”Ondskan” kom ju ut redan 1981. Först under senare år fått en allt större läsekrets för att till slut bli film. När det gäller Guillous bok skrev jag bland annat att dikten i boken måste ha överträffat verkligheten, i den skakande beskrivningen av hans egna familjeförhållanden, och under hans period på internatskolan Solbacka.

Hüttner är jämngammal med Guillou. Trots sin långa skådespelarbakgrund har han däremot valt att avstått från att överdramatisera. När det gäller beskrivningen av barndomen och olika dramatiska och känsliga familjehändelser, är Hüttner snarare återhållsam i sitt berättande.

Han talar väl om sin borgerliga barndom, på ett sätt som visar hur han gärna velat känna en större samhörighet med sin judiska familjs sätt att leva. Dela deras värderingar. Ändå märker man tydligt hans hatkärlek till omgivningen och eget utanförskap i boken. Det gäller både arbete, familj och företaget, där han också hann arbeta en kortare tid.

Arbetet i det gamla familjeföretaget Weissman & Co och trotjänarna ai företaget beskrivs på ett humoristiskt och sarkastiskt sätt. Bolaget grundades ursprungligen av Benjamin Salomon Weissman redan i slutet av 1800 - talet. Släkten kom ursprungligen från Omsk nära Kirov och hade till slut hamnat i Kovno, Litauen, varifrån hans farfars far Benjamin Salomon, så småningom tagit sig till Sverige.

Hur familjeföretaget tillkom är typisk för många företag från samma epok, som under denna tid startades i Sverige av driftiga judiska invandrare. På den tiden var judarna inte särskilt välkomna i Sverige, vare sig som arbetskraft eller invandrare. Efter några svåra år i det nya hemlandet, blev det mest frågan om handel med ur.

Benjamin Salomon gick från början under epitetet ”Klockjuden” där han skramlade fram på sin kärra på dåliga vägar i trakterna kring Ödeshög. 1881 beslutade han sig för att bli urgrossist och bildade familjeföretaget Weissman & Co. Företaget utvecklades väl och varade som ett mer eller mindre framgångsrikt familjeföretag i nästan hundra år.

Sin bror Max beskriver Hüttner, som familjens klarast lysande stjärna, när det gällde att driva sin far till vansinne. Mattpiskan hängde därför löst i städgarderoben när hans far kom hem, och av sin hustru fick en detaljerad beskrivning vad hans bror hunnit ställa till med för bus under dagen.

Farfar ”generalen” skildrar han som den godmodiga patriark han måste ha varit. Trots det dominerande inflytande han måste haft på sin egen far, när han började verka i firman.

Den utsatta judiska tillhörigheten i både Tyskland och Sverige beskrivs också. Författaren berättar hur det var när hans far Aron Weissmann på grund av en påtvingad affärsresa var tvungen att återvända till Ulm 1932.

Hans far hade säkert gärna avstått från att göra denna resa, med tanke på den oroliga utvecklingen i Tyskland. Det var först när Aron Weissmann besökte sina släktingar i Köln 1932, som han fick klart för sig hur trakasserade judarna blivit Tyskland med ständiga förföljelser, det godtyckliga våldet och den utbredda huliganismen mot de tyska judarna som då var rådande.

Efter Hitlers maktövertagande i Tyskland 1933, skedde också en märkbar förändring i gamla ”vänners” attityder till judar i Sverige. Vad som då hände var att den stora vänkretsen till familjen på några år krympte till en liten grupp verkliga vänner.

Weissman & Co är skriven utan några stora överdrifter, men med en underfundig humor. Författaren användes sig av delvis judisk vokabulär, som gör att boken känns autentisk..

Hans självbiografi är både intensiv och uppiggande att läsa

Vad jag saknar är en fortsättning på den självbiografiska berättelsen, som abrupt slutar med hans fars plötsliga och alldeles för tidiga död. Själv skulle jag gärna veta vad som det sedan blev av Peter Hüttners alter ego Simon. Om detta kanske Peter Hüttner återkommer med en fortsättning ?