När Upland blev Uppland
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen 19 aug. 2003

Julidagarna framstår kanske som den mörkaste perioden i den uppländska historien. Då anfölls Uppland via roslagskusten med en rysk invasionsflotta bestående av 132 galärer och ett hundratal mindre skärbåtar. Ombord fanns 26.000 man.

Bokens titel: Uppland under tusen år
Författare: Gunnar Hedin
Förlag: Företagsgruppen
Antal sidor 300
Pris 375 kronor, exkl moms

Då liksom i våra dagar fanns det inte kvar något försvar att tala om, varför människorna blev helt överraskade inför det oväntade anfallet. Ryssarna brände allt i sin väg. Kvinnor och män togs till fånga. Under hot om tortyr tvingades de att lämna ifrån sig upplysningar om bygden och farlederna, skriver Gunnar Hedin i den nyutkomna boken: Uppland under tusen år

I boken skildras bland både de fruktansvärda julidagarna från 1719, och många äldre stridigheter som gör att vi både kan lära av historien, och samtidigt passa på och lära för framtiden. Till de mer spektakulära skildringarna hör det dramatiska slaget vid Fyrisvall i Gamla Uppsala år 985.

Efter tre dagars häftigt slag på Fyrisslätten utanför Uppsala, vann Kung Erik till sist genom list den stora striden mot sin brorson Styrbjörn Starke. Kung Erik hade kopplat ihop en betydande samling hästar - och tjurar med ok, besatta med långa svärd och spjut. När Eriks stridsmän blåste i sina stridslurar samtidigt som de alla gav upp ett fruktansvärt skri, skrämdes alla djuren in i Styrbjörn Starkes här. Vikingarna föll nu i stora skaror och samtliga av Styrbjörns mannar blev nergjorda. Ett neslig nederlag för den hämndgirige Styrbjörn Starke. Erik gavs nu namnet Segersäll.

I boken skildras också viktiga politiska händelser i Uppland, som när riksdagsmännen föll i gråt vid drottning Kristinas avsägelse av kronan i ett rum på Uppsala Slott. Riksdagens representanter var närvarande när drottningen klädd i kunglig skrud, hörde avsägelseskriften, som upplästes av ett riksråd. Därefter överlämnade hon riksregalierna till den närvarande regeringen och lade av sin kröningsmantel.

Trots flera uppmaningar vägrade riksdrotten Per Brahe vid detta tillfälle att ta av kronan på drottningen - det fick hon själv göra. Därefter höll hon ett tal till riksdagsmännen varav flera föll i gåt och beklagade hennes avsägelse.

Boken som är rikligt illustrerad innehåller mycket mer än berättelser om konungamakten, krig och politik. Hedin berättar också om hur den svenska kristenheten hade sin upptakt i Uppland. Berättelsen om Ansgarius, som ursprungligen var munk i ett kloster I Picardie finns därför med. Under åren 829 eller 830 begav sig denne munk först till Danmark där missioneringen om kristendomen tagit sin början och därefter till Sverige.

Under båtfärden till Sverige utsattes Ansgar och hans medresenärer för överfall av sjörövare, men anlände så småningom till Birka på Björkö i Mälaren där de blev väl mottagna av Kung Björn. Under vistelsen på Björkö lät kung Björn rådgivare Hergeier döpa sig och byggde därefter den första svenska kyrkan i Sverige.

Missionen i Uppland har så småningom lett fram till våra ledande frikyrkliga kristna organisationer och det var Uppsala möte 1593 som lade grunden till vår kristna tradition.

Inför den församlade pressen och inbjudna kritiker till Herrgården i Österbybruk presenterade den oförtröttlige folkbildaren, och 81-årige författaren Gunnar Hedin den 16.8. sin nya bok.

I 97 kapitel på trehundra sidor skildras landets folkrikaste landskap. Under flera hundra år ett kungligt centrum och den svenska kristenhetens huvudort. Presskonferensen inleddes på samma sätt som i boken, med Olof Thunmans Sång till Uppland, som fick de inbjudna representaterna från pressen att sjunga med i allsång.

Boken är en fristående fortsättning till Hedins tidigare boksuccéer som Sveriges kungar och drottningar under tusen år, om vilket Aftonbladet skrev att det var en ”fin-fin läsa lätt bok” Den boken har nu också blivit förordad som läromedel. Samma sak kan sägas om Gunnar Hedins senaste bok. Den är lättläst, väldokumenterad och innehåller många väsentliga fakta om Uppland, som inte så många känner till.

Hur själva namnet Uppland tillkommit finns det många idéer kring. Någon menar att området norr om Mälaren var uppland i förhållande till övrigt land. Namnet Uppland finns i stadsfästelsebrev från 1296. Stockholm - eller - Stockholmia finns till en del i Uppland. Gränsen har flyttats men anses numera gå genom Stadsholmen.

Eftersom landskapet Uppland hör till landets äldsta delar jag Hedins åsikt att åtminstone vi som bor i, eller bor närmaste granne med detta landskap, bör känna till det väsentliga om dess tusenåriga historia. I så fall är Hedins bok ett måste för alla intresserade.