Skingra dimridåerna kring bankkrisens år !
Av Cathrina Nordin - Företagarförbundets tidning Fria Företagare Nr 2 - 6 juni 2003

Intensivt, humoristiskt och utan att släppa taget om bokens centrala budskap skildrar Mats Lönnerblad i sin bok ”Från bankkris till börskris” utgiven av Bankrättsföreningen hur Nordbanken (Nordea) och Gotabank under bankkrisen 1987 - 1993 med statens goda minne, lät över 60.000 företag gå i konkurs för att rädda sig själva.

Bokens titel: Från bankkris till börskris
Författare: Mats Lönnerblad
Förlag: Bankrättsföreningen, 2003

I stället för sin egen likvidation drog ”bankerna urskillningslöst in företagens krediter”, plundrade företagen på deras tillgångar, som man sedan sålde vidare via bulvaner till feta vinster, som sedan hamnade i bankernas fickor igen..

I bankkrisens spår följde självmord, skilsmässor och landsflykt.

Över 400.000 människor i Sverige blev arbetslösa.

AP-fonderna länsades så att hela pensionssystemet fick läggas om för att pensionspengarna i framtiden skull räcka till alla.

Sveriges statskuld ökade med över 1000 miljarder, plus ränta som pumpades in för att rädda bankerna

Det var framförallt företagen som det gick bra för, de som hade något att beslagta som råkade värst ut. En företagare blev fråntagen hela sitt livsverk som han sedan såg bli sålt för över 300 miljoner kr. Det företaget lever i högsta välmåga idag, men dess grundare kom aldrig på fötter igen. De dåliga företagen fick vara ifred för där fanns inget att hämta.

Aldrig släppt taget
Med en grävande journalists envishet har Mats Lönnerblad aldrig släppt taget om vad som hände honom själv och tusentals företagare och andra medborgare under bankkrisens år.

I sitt sökande har han stött på slapphet i domarväsendet, hemliga datalistor, intressanta tidsdokument som böcker med anknytning till finanskrisen, paralleller med Kreuger ger kraschen, förtal och hemlighetsmakeri.

Här dyker namn upp som Bo Lundgren, då bankminister och Göran Persson som satt i bankstödsnämnden.

Väntar på upprättelse
Idag väntar tvåtusen företagare på upprättelse i tingsrätterna och HD mot bankerna. Några mål har gått vidare till Europadomstolen och EG-domstolen för det slutliga avgörandet.

Men målen blir inte lätta att avgöra. Mycket av det som finns dokumenterat om bankkrisen är nämligen hemligstämplat av staten och politiker för domstolar och åklagare.

Från bankkris till börskris är ett historiskt dokument som hjälper läsaren att första dagens situation och i den börskris vi nu lever i.

En spännande och lärorik debatt bok som ger mersmak att få veta mer om bankkrisens år .

Boken bör inte bemötas med tystnad från de ansvariga för Sverige största kris genom tiderna.

Cathrina Nordin

Fria Företagare