Jeova Sanctus Unus (En sann gud)
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 18 febr. 2010

Enligt bibelns profetior kommer en apokalyptisk omvandling att ske. Det är främst hos profeten Daniel och Johannes uppenbarelse som detta ges uttryck. Det är frimurarnas sökande efter det gudomliga och människans försök till upphöjelse till sin fulla potential i jakten på en förlorad symbol, som Dan Brown tar fasta på i sin nya spänningsroman:

Bokens titel: Den förlorade symbolen
Författare: Dan Brown
Översättare:
Leo Andersson, Tove Jansson Berglund, Ola Klingberg, Lennart Olofsson, Peter Samuelsson och Gösta Svenn & Helena Sjöstrand Svenn
Förlag: Albert Bonniers Förlag, 2009

Dan Browns senaste roman Da Vinci Koden är såld i över 80 miljoner exemplar. Det är en av världens genom tidernas mest lästa romaner. Innan boken gavs ut hann han skriva tre andra romaner: Gåtornas palats, Änglar och demoner (där han bland annat introducerade Harvardprofessorn Robert Langdon, som är professor i religiös symbolik) och I cirkelns mitt.

I likhet med hans andra böcker är Den förlorade symbolen en bladvändare av rang där han friskt tillåter sig att blanda fiction och fakta. För den som i likhet med mig är intresserad av filosofi och religion och vad Frimurarna står för, är denna bok snäppet vassare än Da Vinci Koden. Dan Brown är en författare som har kapaciteten att sätta sig in i sitt ämne ordentligt, samtidigt som han har den sällsynta förmågan att kunna trollbinda läsaren.

Utan att själv vara frimurare – ger Brown flera bra svar på frågor om Frimureriet – eller som Robert Langdon (bokens hjälte) förklarar: ”Frimurarorden är inte ett hemligt sällskap, det är en orden med hemligheter.

Hans jämförelse mellan frimureri och Coca-Cola är genial i sin enkelhet. ”Vad skulle hända om du knackade på hos Coca-Cola och vill ha receptet på en vanlig Coke ?” …”för att komma åt deras hemligheter skulle du behöva bli medlem i företaget, arbeta dig upp genom graderna under många år och bevisa dig värdig deras förtroende. Till slut genom att bli medlem i deras allra innersta cirklar skulle du kunna bli insatt i de största hemligheterna, och då få svära på att bevara hemligheten”

Det är i sökandet efter Frimureriets största hemlighet, där flera personer samtidigt och på olika sätt, tvingas avslöja den viktigaste hemligheten, som bara några få invigda känner till. För att kunna närma sig gåtans lösning måste man för lära sig att tolka det symbolspråk, som skall uppenbara gåtans slutliga lösning, som flera berömda vetenskapsmän genom tiderna, varit på jakt efter

Bland annat Isaac Newton (1642 – 1727), brittisk matematiker, fysiker och astronom, professor i Cambridge, chef för det engelska myntverket och parlamentsledamot. Allmänt anses han fortfarande vara alla tiders främsta matematiker och naturvetare.

Hans verk utgör den vetenskapliga revolutionens höjdpunkter, och lanserades genom sina insikter en helt ny världsbild, som den moderna världsbilden ännu grundar sig på. I sitt matematiska praktverk Principia står slutorden: ”Gud är allsmäktig, ständigt närvarande i sin skapelse, och genom studiet av naturen får vi kunskapen om Gud och genom att studera världen, ser vi Gud.”

Det Isaac Newton gjorde var att signera sina mest hemliga papper med pseudonymen:

Jeova Sanctus Unus – som är en av gåtorna i Dan Browns nya roman – där han syftade på den enda och sanna Guden. Newton namn har alltid funnits med som ledstjärna för dem som söker hemlig visdom.

Alla organisationer som är inblandade i denna roman finns också i verkligheten, inklusive Frimurarna, Invisible College, CIA:s säkerhetsavdelning, SMSC och Institutet för noetikstudier vilket gör Den förlorade symbolen mer trovärdig än Dan Browns tidigare romaner.

Jakten på den förlorade symbolen innebär är att kunna avslöja Frimurarnas största och väl bevarade hemlighet, som tidigare bara några få invigda känt till, där vi sveps in i en värld av beslöjade historier, gåtfulla ikoner och förborgade koder, som tycks leda oss mot en ofattbar sanning.

Informera en kollega: